hypnose Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hva slags jobber kan man regne med å få med en slik utdannelse? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hva slags jobber kan man regne med å få med en slik utdannelse? Gudene vet. Kanskje en eller annen slags lederstilling. Nå vet jeg ikke noe om den utdannelsen du sikter til, men det virker litt som om man kan falle mellom to stoler: Man kan litt om ledelse, men ikke nok til å hevde seg i konkurransen med folk med en "ren" lederutdannelse; og man kan litt om jus, men ikke nok til å konkurrere med jurister. Men jeg vet altså ikke - kan du ikke spørre de som tilbyr denne utdannelsen? Lenke til kommentar
hypnose Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Ja det er det jeg også er redd for. Studiet har forresten mest juridiske fag, ikke så mye ledelse. Jeg er veldig interessert i jus, men mindre interessert i å studere 5 laaaange år Lenke til kommentar
frevild Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Ja det er det jeg også er redd for. Studiet har forresten mest juridiske fag, ikke så mye ledelse.Jeg er veldig interessert i jus, men mindre interessert i å studere 5 laaaange år Hvis du liker jus, men synes 5 år er for mye, høres denne bachelor-utdannelsen ut som en grei løsning. Jeg mener å ha hørt at Høyskolen i Lillehammer tilbyr en bachelor i ren jus, forresten, og da er det kanskje mulighet til å ta to ekstra år på universitet hvis man vil det. For øvrig går tiden gjerne temmelig fort når man studerer jus! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Ja det er det jeg også er redd for. Studiet har forresten mest juridiske fag, ikke så mye ledelse.Jeg er veldig interessert i jus, men mindre interessert i å studere 5 laaaange år Det som er på HIBU skal visstnok ha samme kvalitet og oppleg som UIO, så du vil dermed få godkjent de tre årene du har tatt om du skulle gå videre på juss. Innholdet er i stor grad dreid rundt juss, hr og noe enklere økonomi (ikke alle økonomifagene, men en er innen regnskap 12sp, makro,foretaksstrategi etc) Lenke til kommentar
hypnose Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Ja det er det jeg også er redd for. Studiet har forresten mest juridiske fag, ikke så mye ledelse.Jeg er veldig interessert i jus, men mindre interessert i å studere 5 laaaange år Det som er på HIBU skal visstnok ha samme kvalitet og oppleg som UIO, så du vil dermed få godkjent de tre årene du har tatt om du skulle gå videre på juss. Innholdet er i stor grad dreid rundt juss, hr og noe enklere økonomi (ikke alle økonomifagene, men en er innen regnskap 12sp, makro,foretaksstrategi etc) Kommer jeg direkte inn på 4. avdelig juss hvis jeg har tatt de 3 årene på HiBu? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Ja det er det jeg også er redd for. Studiet har forresten mest juridiske fag, ikke så mye ledelse.Jeg er veldig interessert i jus, men mindre interessert i å studere 5 laaaange år Det som er på HIBU skal visstnok ha samme kvalitet og oppleg som UIO, så du vil dermed få godkjent de tre årene du har tatt om du skulle gå videre på juss. Innholdet er i stor grad dreid rundt juss, hr og noe enklere økonomi (ikke alle økonomifagene, men en er innen regnskap 12sp, makro,foretaksstrategi etc) Kommer jeg direkte inn på 4. avdelig juss hvis jeg har tatt de 3 årene på HiBu? tørr jeg ikke svare på, men om du søker opp diskusjonjon så går han den linjen og vet det bedre enn meg. han har vel et noe skremmende avatar nå tror jeg Lenke til kommentar
hypnose Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Tror dere det vil være lett å få jobb med en bachelor i jus og ledelse? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Nei. Det er en kombinasjon som ikke fremstår som særlig attraktiv. Du kan ikke nok jus til å kunne brukes til noe, og nytteverdien av å ha studert ledelse er liten. Ledere har studert beslutningsfag, ikke ledelse. Lenke til kommentar
hypnose Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Spørs det ikke litt hvor "kravstor" jeg er mht jobb? Jeg trenger ikke DEN superflotte stillingen, en jobb hvor jeg får brukt litt av jussen og tjener over 300 000 er mer enn bra nok.. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Du vil uansett stille bedre med en "normal" utdannelse. Med unntak av advokatsekretær kan jeg ikke se for meg hvilke jobber du skal kunne være aktuell for med en slik merkelig miks av fagområder. Det er ikke et spørsmål om å være kresen eller ikke, det er mer et spørsmål om hvorvidt det i det hele tatt finnes noen som har bruk for folk med den utdannelsen. Du kan ikke nok jus til at noen vil gi deg en jobb hvor du får jobbe med juridiske problemstillinger, og du får ingen lederstilling av å studere ledelse. Det er også for lite økonomi til at du kan jobbe i en slik funksjon. Det slår meg dessuten at dette er en særdeles lite distriktsvennlig utdannelse. Du må til Oslo eller en av de store byene for i det hele tatt å være i nærheten av å finne relevante jobber. I den grad det er en problemstilling er det noe å tenke på. Jeg kan nesten garantere deg at i 95% av jobbene du vil være interessert i vil du stille mye sterkere med en bachelorgrad i økonomi. Det som er verd å vite om jus får du som en del av det studiet, og ledelses-fjaset er erstattet med skikkelige beslutningsfag som faktisk gir grunnlag for ledelse. Jussen man måtte være aktuell for å jobbe med etter kun treårig skole er så begrenset at de fleste arbeidsgivere vil tenke at det kan en økonom lære seg (eller allerede kunne). Den jussen vi i næringslivet benytter er på det nivået at vi kun har kjennskap til den. Jeg kan kjøpsrett, avtalerett, skatterett osv., og det er sånt jeg lærte meg på bacheloren av siviløkonomstudiet. Skulle det komme til problemer er det alltid slik at man benytter denne kunnskapen til å forstå når man skal hente inn ekstern hjelp i form av jurister. Vi er ikke utøvende innen jus, og det vil ikke du heller være med mindre du har studert ren jus i fem år. Poenget mitt er altså at når det gjelder jus så er det alt eller ingenting. Med mindre du har fem år vil du ikke kunne jobbe med jus på et høyere nivå enn det alle andre som har hatt 6-12 studiepoeng i jus kan. Da er det litt bortkastet å ikke ha lært seg noe annet i tillegg. Ring til skolen og spør etter arbeidsmarkedsundersøke for den linjen. Du får da vite hvilke jobber tidligere studenter har fått, hvor mange som er i relevant stilling samt hva snittlønnen er. Lenke til kommentar
hypnose Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Tusen takk for veldig bra svar. Jeg sendte en mail til skolen i går, så får vel svar etter påske. Jeg har så lyst til å jobbe med jus, men jeg syns 5 år er lenge å studere. Økonomistuder har jeg egentlig gått helt bort fra, da det ikke interesserer meg nok. Endret 22. mars 2008 av hypnose Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Når jeg tenker meg om kan det være at man med en slik bachelor kan være aktuell for saksbehandling o.l. i det offentlige. Selv om man da ikke direkte bruker jussen man har lært kommer nok den juridiske forståelsen godt med i tolkning av regelverk. Lenke til kommentar
Sam23 Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 3 år kvalifiserer uansett idag til svært lite arbeid. I dagens samfunn er det såpass vanlig å ta mastergrader, at du blir raskt utkonkurert på de fleste fagfelt med kun bachelor. Det vil bli enda hardere i fremtiden å få seg relevant jobb med kun bachelor. Kan gi et eksempel, en økonom (3 årig) stiller svakere enn en siviløkonom (5årig). Innen ingeniørfag kan man også si til en viss grad at ingeniører (3årig) blir forbigått av sivil ingeniører (5årig), selv om her er det et visst unntak, som er at nå til dags er det en skrikende manko på realister, og derfor får de fleste med tunge mattematikk og fysikk fag lett jobb. Dessuten, som nevnt tidligere, så er "ledelse" et utvannet begrep i studieprogrammene. Alle program "flasher" med ledelse som at det er noe store greier. Men i virkeligheten så lærer du så minimalt med ledelse på de programmene som reklamerer med det i bachelortittelen at du kunne like gjerne latt være Dette virker som et av de bachelor programmene som har dukket opp de siste årene, som næringslivet har minimal kjennskap til, og derfor urettferdigvis nok ikke kvalifiserer til så mange relevante jobber som man skulle tro. Det ble foretatt en spørreundersøkelse for litt siden, kan ikke huske kilden, men den visste at ledere i næringslivet har minimal kjennskap til mange av de nye bachelor programmene som har dukket opp de siste 15 årene. Derfor kjenner de ikke til kunnskap og ekspertise som studenter innenfor disse områdene innehar. Ville derfor anbefalt deg heller å velge mer tradisjonelle studieveier på bachelor nivå. Liker du Juss, bit tennene sammen og ta med deg de to siste årene, og gå 5 årig. Da stiller du så utrolig mye sterkere i jobbsøking senere. Anbefaler ikke å velge tverrfaglige studieprogram før du er på master nivå. Lenke til kommentar
DiskusJon Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Mye morsom lesing her vil jeg si, og det kommer nok av at ingen helt vet hva jus og ledelse innebærer. Dette er en høyst attraktiv kombinasjon dersom du skal jobbe med personaladministrasjon. I dag bærer slikt arbeid tydelig preg av at det er mange fagområder som berøres; jus, ledelse, økonomi o.l. Grunnen til skepsisen jeg ser her inne må, slik jeg ser det, bero på en undervurdering av personaladministrasjon som fagområde og liten kjennskap til studiet jus og ledelse. Jeg skal si meg enig i at bachelorgraden stadig blir svekket i dag. Utdannelsen blant nordmenn blir stadig lenger samtidig som etterutdanning blir stadig vanligere. Det er derimot ingen fasit på hvorvidt du skal ta bachelorgrad eller mastergrad. Dersom du føler at en mellomlederstilling er nok for deg, kan det være tilstrekkelig med bachelorgrad. Påbygning til mastergrad kan du evt ta som etterutdanning på fulltid eller deltid. Sikter du høyere er nok mastergrad å anbefale, og jeg tror uansett du neppe vil angre på et slikt valg i fremtiden. Et semester eller to i utlandet vil dessuten være et stort pluss i arbeidssøkerprosessen. Husk at også erfaring er ekstremt viktig, selv om du med bachelorgrad nok raskere vil nå et nivå hvor du ikke har tilstrekkelig med kompetanse. Selfølgelig blir du ikke økonom hvis du tar jus og ledelse, og du blir heller ikke advokat. Tåpelig. Hvis du har lyst på to bananer, spiser du jo ikke en agurk og en appelsin. Det betyr jo ikke at man faller mellom to stoler av den grunn. Jus og ledelse er som nevnt en fin kombinasjon for personaladministrasjon og generelt for mellomlederstillinger, og jeg tror heller du blir en potet (altså nyttig i mange organisasjoner) enn at du vandrer rundt arbeidsløs. Nei, studiet er ikke godkjent til 4. avdeling jus, kun 1. Dvs at du kan ombestemme deg etter første året og fortsette med 2. avd etter godkjent første år på HiBu. Mange sammenfallende fag gjør derimot at det er mulig å ta begge gradene samtidig, da ved å ta det ene som privatist. Om du overhodet ikke interesserer deg for økonomi, og jus er det du ønsker å fokusere på, vil jeg nok anbefale en ren jus-linje. Jeg vil uansett påstå at de 2 ekstra årene vil være verdt det uansett hvor lei du er. Selv er jeg ferdig med bachelor i jus og ledelse om noen uker (bank i bordet), men har søkt meg videre på masterstudiet (Strategi og kompetanseledelse). Ved fullført mastergrad kan man f.eks. starte egen konsulentvirksomhet. Det er heller ikke mange studiepoengene du må bygge på for å bli siviløkonom dersom dette skulle friste med tiden. For Buskerud kan jeg si at du er attraktiv på arbeidsmarkedet allerede etter bachelorgraden, men jeg vet ikke hvordan du stiller ellers i landet. Jeg bygger dette utsagnet på en radiosending som spesielt omtalte studiet og som hadde vært i kontakt med næringslivet. Personaladministrasjon ER distriksvennlig, tro du meg. Dette med en "normal" utdannelse kan nok være nyttig i noen tifeller, men husk da også at det er viktig å skille seg ut blant andre søkere. Om alle skulle tatt utdannelsen som mor og far tok, hadde utviklingen i vårt lille land vært seig. Det viktigste må uansett være å fokusere på det du interesserer deg for. Mye av fokuset ved rekruttering ligger jo nettopp på deg, din interesse og din personlighet. Nå må jeg lese videre! Lenke til kommentar
hypnose Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Mye morsom lesing her vil jeg si, og det kommer nok av at ingen helt vet hva jus og ledelse innebærer. Dette er en høyst attraktiv kombinasjon dersom du skal jobbe med personaladministrasjon. I dag bærer slikt arbeid tydelig preg av at det er mange fagområder som berøres; jus, ledelse, økonomi o.l. Grunnen til skepsisen jeg ser her inne må, slik jeg ser det, bero på en undervurdering av personaladministrasjon som fagområde og liten kjennskap til studiet jus og ledelse. Jeg skal si meg enig i at bachelorgraden stadig blir svekket i dag. Utdannelsen blant nordmenn blir stadig lenger samtidig som etterutdanning blir stadig vanligere. Det er derimot ingen fasit på hvorvidt du skal ta bachelorgrad eller mastergrad. Dersom du føler at en mellomlederstilling er nok for deg, kan det være tilstrekkelig med bachelorgrad. Påbygning til mastergrad kan du evt ta som etterutdanning på fulltid eller deltid. Sikter du høyere er nok mastergrad å anbefale, og jeg tror uansett du neppe vil angre på et slikt valg i fremtiden. Et semester eller to i utlandet vil dessuten være et stort pluss i arbeidssøkerprosessen. Husk at også erfaring er ekstremt viktig, selv om du med bachelorgrad nok raskere vil nå et nivå hvor du ikke har tilstrekkelig med kompetanse. Selfølgelig blir du ikke økonom hvis du tar jus og ledelse, og du blir heller ikke advokat. Tåpelig. Hvis du har lyst på to bananer, spiser du jo ikke en agurk og en appelsin. Det betyr jo ikke at man faller mellom to stoler av den grunn. Jus og ledelse er som nevnt en fin kombinasjon for personaladministrasjon og generelt for mellomlederstillinger, og jeg tror heller du blir en potet (altså nyttig i mange organisasjoner) enn at du vandrer rundt arbeidsløs. Nei, studiet er ikke godkjent til 4. avdeling jus, kun 1. Dvs at du kan ombestemme deg etter første året og fortsette med 2. avd etter godkjent første år på HiBu. Mange sammenfallende fag gjør derimot at det er mulig å ta begge gradene samtidig, da ved å ta det ene som privatist. Om du overhodet ikke interesserer deg for økonomi, og jus er det du ønsker å fokusere på, vil jeg nok anbefale en ren jus-linje. Jeg vil uansett påstå at de 2 ekstra årene vil være verdt det uansett hvor lei du er. Selv er jeg ferdig med bachelor i jus og ledelse om noen uker (bank i bordet), men har søkt meg videre på masterstudiet (Strategi og kompetanseledelse). Ved fullført mastergrad kan man f.eks. starte egen konsulentvirksomhet. Det er heller ikke mange studiepoengene du må bygge på for å bli siviløkonom dersom dette skulle friste med tiden. For Buskerud kan jeg si at du er attraktiv på arbeidsmarkedet allerede etter bachelorgraden, men jeg vet ikke hvordan du stiller ellers i landet. Jeg bygger dette utsagnet på en radiosending som spesielt omtalte studiet og som hadde vært i kontakt med næringslivet. Personaladministrasjon ER distriksvennlig, tro du meg. Dette med en "normal" utdannelse kan nok være nyttig i noen tifeller, men husk da også at det er viktig å skille seg ut blant andre søkere. Om alle skulle tatt utdannelsen som mor og far tok, hadde utviklingen i vårt lille land vært seig. Det viktigste må uansett være å fokusere på det du interesserer deg for. Mye av fokuset ved rekruttering ligger jo nettopp på deg, din interesse og din personlighet. Nå må jeg lese videre! Takk for at du oppklarte endel ting for meg! Når det gjelder personaladministrasjon, hva slags arbeidsoppgaver er det snakk om? I hvilke bedrifter? Lønn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå