Rock666 Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hei.. Jeg har nå tenkt til å kjøpe meg en ny pc:) Jeg har litt peilig ,men det er så mye å velge mellom fortiden så jeg trenger hjelp med å velge gode deler som fungerer bra. Jeg har tenkt til å kjøpe pcen fra nettshop siden de bygger pcen for meg. Dette trenger jeg: -Et godt Hovedkort som støtter SLI. -Strømforsyning som er god og gir pcen nokk strøm -2 GB med kraftig ram -Harddisk er ikke så nøye ,bare den ikke bråker så veldig mye. 250-500 GB holder -Skal ha Vista 64bit -Skjermkort: Her er jeg veldig usikker. Tenkte å vente på 9800GX2 ,men er det så bra? Er det ikke bedre og billigere å kjøpe 2 8800GTS kort? Eller bør jeg gå for 8800GTX bare? -Skal ha Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97663 -Kabinett : Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case. Kom gjerne med andre forslag bare de ikke er så dyre. Pcen skal brukes til gaming. Jeg skal kunne spille crysis bra på en 17 tommer skjerm. Skal ha en gaming pc som kan spille alt av spill som er ute i dag. Jeg har tenkt til å bruke ca 15 000 kr, kan gå litt over prisen om det er nødvendig. Håper dere kan hjelpe meg, for jeg trenger en ny pc. Takk Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Du trenger ny pc.. du ønsker en gaming pc.. om du bruker 10 eller 15 tusen, utgjør det veldig liten forskjell. Hvorfor Core 2 Duo og ikke Quad? Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Du trenger ny pc.. du ønsker en gaming pc.. om du bruker 10 eller 15 tusen, utgjør det veldig liten forskjell. Hvorfor Core 2 Duo og ikke Quad? Hva skal du bruke den til? hvis du skal gjøre mye samtidlig er quad "Bedre" Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 bare et lite hint,om skal du kjøpe såpass kraftig pc så får du ikke utnytett potensialet i det utstyret du "viser" til før du kommer opp i en god 22-24t skjerm el større om du skal ha feks. sli gtx el feks. ati 3870x2.er på høye oppløsninger så kraftige skort gjør nytte for seg. og studer nøye priser hos nshop,veldig dyr på enkelte ting. lykke til og kommer sikkert mange gode forslag her straks.hehe. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 prisguiden er veldig fin å bruke, sett opp handlevogn der da? Så kan vi komme med innvendinger. Ikke quote posten som er ovenfor din egen Masterfifty. Lenke til kommentar
Rock666 Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Du trenger ny pc.. du ønsker en gaming pc.. om du bruker 10 eller 15 tusen, utgjør det veldig liten forskjell. Hvorfor Core 2 Duo og ikke Quad? Ehh? om jeg legger til 5 lapper til vil nokk det utgjøre en stor forskjell. Hva får deg til å tro at man får en like god pc til 10 000 som en pc til 15 000? Og jeg vil heller ha en Core 2 Duo fordi det er mer Hz og fordi jeg skal bruke pcen til gaming. Ingen spill som støtter Quad uansett. Hadde jeg hatt planer om å overklokke cpuen ville det vært bedre med en Quad. Men siden jeg ikke skal det så velger jeg heller Core Duo. Lenke til kommentar
dr-doom Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Enig der, quad til spill er ikke bra nok enda Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Tror mye av det du tenker på baserer seg på snikksnakk som du har hørt av folk. Sett opp en til 10 og en til 15. Se hvor store forskjellene blir. Mulig du må et hakk ned på skjermkort, men det eksisterer vel ingen som er dumme nok til å kjøpe det nyeste av det nyeste bare fordi det yter 5% mer? men koster det dobbelte. Quad eller Duo.. Hva er mest framtidsrettet? Spill og programmer som takler quad kommer etterhvert, det er lov å se litt lengre fram enn sin egen nese. Intel Core 2 Duo T9300 - 2131 - 2,5 GHZ https://prisguiden.no/product.php?productId=88322 Intel Core 2 Quad Q9450 - 2213 - 2,66 GHZ https://prisguiden.no/product.php?productId=88311 Du kan velge en annen model Intel Core 2 Duo E8500 - 1790 - 3,16 GHZ https://prisguiden.no/product.php?productId=83385 Denne GHZ forskjellen betyr MINIMALT. Forskjellen mellom 2 og 4 kjerner betyr nok mer. Spille vil ikke gå glattere enn glatt, du vil ikke merke at det loader raskere. Lenke til kommentar
dr-doom Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hmm, eg har kun testa med amd sin phenom, har en maskin med phenom 9600, og en med 6000x2, Den med dual-core yter bedre med samme grafikkort(hd3870X2) i crysis. Men seff kan d være noe helt annet med intel.. Lenke til kommentar
Rock666 Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Tror mye av det du tenker på baserer seg på snikksnakk som du har hørt av folk. Sett opp en til 10 og en til 15. Se hvor store forskjellene blir.Mulig du må et hakk ned på skjermkort, men det eksisterer vel ingen som er dumme nok til å kjøpe det nyeste av det nyeste bare fordi det yter 5% mer? men koster det dobbelte. Quad eller Duo.. Hva er mest framtidsrettet? Spill og programmer som takler quad kommer etterhvert, det er lov å se litt lengre fram enn sin egen nese. Intel Core 2 Duo T9300 - 2131 - 2,5 GHZ https://prisguiden.no/product.php?productId=88322 Intel Core 2 Quad Q9450 - 2213 - 2,66 GHZ https://prisguiden.no/product.php?productId=88311 Du kan velge en annen model Intel Core 2 Duo E8500 - 1790 - 3,16 GHZ https://prisguiden.no/product.php?productId=83385 Denne GHZ forskjellen betyr MINIMALT. Forskjellen mellom 2 og 4 kjerner betyr nok mer. Spille vil ikke gå glattere enn glatt, du vil ikke merke at det loader raskere. Nå er skjermkorte den viktigste delen i en gaming pc, om jeg velger å gå et hakk ned sparer jeg nok en del penger på det fordi det kommer til å være det jeg skal bruke mest penger på. Et hakk ned kan bety mye i ytelse forskjell og da er det ikke bare snakk om 5%. Hvis noen her kommer med et oppsett under 15 000 som er bra velger jeg selvfølgelig det. Jeg skal ikke bruke opp 15 000 kr hvis jeg ikke trenger det når jeg får nesten den samme ytelsen litt billigere , men 5000 er ganske mye så det vil nokk utgjøre en god del forskjell. Du kan jo komme med et oppsett som er litt billigere du? Når det gjeller Quad eller Duo så kan det være at Quad kommer til å være bedre i fremtiden, men jeg skal liksom spille i dag ikke vente 1 år på at det skal komme program og spill som støtter Quad. Endret 11. mars 2008 av Rock666 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Greia er vel helelr den at du uansett ikke har bruk for den ekstra prosesseringskraften i dagens spill, så det er i fremtiden at ditt prosessorvalg vil ha en praktisk verdi. Om du går for en Quad med 2,4GHz eller 2,6GHz så vil disse uansett kunne gi deg en god nok spillopplevelse, og det er heller i skjermkort begrensningen først inntreffer. F. eks: Det er nesten det samme om du har 100FPS eller 110FPS i et av dagens spill. Men si om et år, og la oss anta at mange flere spill støtter Quad-core, da vil det plutselig ha en del å si, og forskjellen er kanskje blitt en 25FPS mot 35FPS med Quad. (bare et eksempel) Og DA har det faktisk en stor innvirkning. Kan fint provosere frem så tung fysikk i Crysis at en ca 3-4 kjerner blir utnyttet, Flight X simulator, Unreal turnament 3, og Lost planet støtter vel også Quad-core. (helt sikkert flere også som jeg har glemt i farten) Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 2 GiB minne er i minste laget. Er enig i det som sies over her at det ikke er store forskjeller å bygge maskin på 10k og 15k. Jeg brukte i desember og januar mellom 15 og 20 lapper på å oppgradere min PC. Jeg tør påstå jeg hadde kommet omtrent like langt for 5k dersom jeg hadde kjøpt følgende: P35 Hovedkort: 700 kr Rimeligste 2x2GiB PC2-6400 minnesett. 600 Kr E8400 og kørt 9x400 = 3.6 GHz 1400 kr CPU-luftkjøling feks fra Noctua 500kr 8800 GT 1600 kr og da kunne jeg ha brukt min gamle PSU, måtte ha ny pga ULTRA. Total ca 4800 kr. Til sammenligning brukte jeg 4500 kr på 8800 ULTRA alene. Maskinen min er kanskje 20% raskere for ganske mange tusen ekstra. Dog en del mer lagringsplass pga nye harddisker, 8 GiB minne. Man kan lett bygge en flott maskin for under 10k. Man legger neppe merke til noen praktisk forskjell om man har 3 eller 4 GHz på CPU eller mellomklasse vs. high end grafikkort. Det er marginale forskjeller. Den største forskjellen er prisen. For min del er det verd den ektsra kostnaden da jeg benytter PC-en hele året og føler jeg får mye glede og nytte tilbake. 20 lapper annenhvert år er ikke noe for min største lidenskap, spesielt ikke om man sammenligner med kostnadene for party, bil, ferie osv. Jeg kan forstå at enkelte personer ønsker det ypperste av hardware, men ingen kan komme og si at det er stor forskjell på en PC til 10k i forhold til en til 15-20. Unntaket må være om storparten av pengene er brukt på raidoppsett, men for hovedkort-minne-grafikkort-prosessor er det små forskjeller på mellomklasse og high end, bortsett fra at prisen skyter i været for noen få prosent ekstra ytelse. Lenke til kommentar
Rock666 Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Greia er vel helelr den at du uansett ikke har bruk for den ekstra prosesseringskraften i dagens spill, så det er i fremtiden at ditt prosessorvalg vil ha en praktisk verdi. Om du går for en Quad med 2,4GHz eller 2,6GHz så vil disse uansett kunne gi deg en god nok spillopplevelse, og det er heller i skjermkort begrensningen først inntreffer. F. eks: Det er nesten det samme om du har 100FPS eller 110FPS i et av dagens spill. Men si om et år, og la oss anta at mange flere spill støtter Quad-core, da vil det plutselig ha en del å si, og forskjellen er kanskje blitt en 25FPS mot 35FPS med Quad. (bare et eksempel) Og DA har det faktisk en stor innvirkning. Kan fint provosere frem så tung fysikk i Crysis at en ca 3-4 kjerner blir utnyttet, Flight X simulator, Unreal turnament 3, og Lost planet støtter vel også Quad-core. (helt sikkert flere også som jeg har glemt i farten) Når du sier det på den måten virker det mer overbevisende, jeg skal tenke på det. Men det jeg trenger hjelp med nå er; hovedkort, ram, harddisk og strømforsyning! Noen tips? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) PSU: Corsair HX620 PSU er en garantert suksess og er nå tilgjengelig for under 1k. (Bruk prisguide). Minne: Rimeligste 800MHz dobbelkanalsett DDR2. Blir bare 400x9 Med E8400 men 3.6 GHz er ikke ille. Kostnad ca 600 kr. Hovedkort: P35 chipset, fabrikat Abit Universal eller Gigabyte. Kostnad 600-1200 kr. Grafikkort: 8800 GTX dersom de fremdeles er å finne til 2500 kr. Evt 8800 GT Harddisk: 1x Raptor 150 GB til OS og Spill, 2x 500 GB fra Samsung i RAID 1 for sikrere lagring av arkiverte filer. Kostnad 1100 kr + 2x650 kr. DvD-writer 200-250 kr. EDIT: 2x2 GiB minnesett. Endret 12. mars 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Mange ønsker å ha 20.000 kroners oppsett fordi de vil ha det "hoteste", men det er ofte lurt å kjøpe den "siste hoteste". Fordi dataindustrien har valgt små "jump" i de siste, noe vi har sett både i lansering av 9800GTX, x48, osv. Du bør ikke ta hensyn hva som skjer om ett år, f.eks. om spillene kommer til å støtte Quad Core osv. Fordi uansett vil det være total-vrak neste år. Vi kommer til å få ny socket og alt vil forandre seg dramatisk. Hvis du er heldig, neste år denne tiden kan du bruke kabinett, og PSU og alt annet bør skiftes ut. Dette høres brutalt ut, men det er et faktum. Jeg anbefaller at du kjøper en bra kabinett som Cooler Master Cosmos . Du kan velge en bra PSU som OCZ PCP&C Silencer 750W Ellers forslår jeg at du holder deg til DDR2, fordi DDr3 er altfor dyrt for now. Velg heller en bra DDR2 som "CRUCIAL DDR2 BallistiX PC8500". velg en 750GB HHD, 1Tb er altfor dyrt ennå, og her kan du satse på Samsung F1 750GB. Jeg ville ha ventet på benchmark for 9800GTX, 9800GT og 9800GX2 ( i denne rekkefølgen) for å velge GPU. Tross alt er de like rundt gjørne, ellers 8800GT 512 er et bra og rimlig alternativt for nå. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Du bør ikke ta hensyn hva som skjer om ett år, f.eks. om spillene kommer til å støtte Quad Core osv. Fordi uansett vil det være total-vrak neste år. Vi kommer til å få ny socket og alt vil forandre seg dramatisk. Hvis du er heldig, neste år denne tiden kan du bruke kabinett, og PSU og alt annet bør skiftes ut. Dette høres brutalt ut, men det er et faktum. Det betyr ikke at det er sagt at trådstarter bytter PC hvert år, og da hjelper det lite om det kommer ny sokkel eller ikke. Om PCen er "skrap" om et år ville jeg vel personlig ikke sagt, men det forblir en smaksak. Faktum er ivhertfall det at en Quad-core ville holdt en god del lengre før du trenger å bytte den ut. (fordi den er fremtidsrettet) På skjermkortfronten så er det ingen krav om bytte av sokkel, så på skjermkort så kan du oppgradere så mye som en selv ønsker, og derfor kan det være greit med en prosessor som følger nogenlunde med. Om et års tid så har du nok bedre prosessorer, og om man ikke overklokker så kan det altså godt hende den blir for svak for å dra de tyngste spillene på full guffe, men det vil i såfall fungere bedre enn Dual-coren, og forskjellen kan være såpass at du kan bruke pengene på å oppgradere skjermkrot sitedenfor, som er den komponenten som "forfaller" raskest i spillsammenheng. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Mitt forslag for grafikk må være to stykk 8800 GT (512 MB) i SLI. Det gir veldig mye ytelse for pengene. Ellers foreslår jeg disse komponentene med alternativer: - Core 2 Quad Q9450 eller Core 2 E8500 - Asus P5N-T Deluxe (støtter triple SLI) - 2 stk Club3D GeForce 8800 GT 512 MB Radial Heatpipe - Systemdisk: WD Raptor X 150 GB - Lagring: Samsung Spinpoint F1 750 GB - Minne: 1 eller 2 stk Crucial BallistiX PC2-8500 2 GB KIT (2x1024) (1 hvis 32-bit windows, 2 hvis 64-bit windows) - Strømforsyning: Gigabyte Odin GT 800 Watt Pris: Ca 8500-10.000 kr. Da har du noen tusen å gå på til skjerm, kabinett og tilbehør i forhold til ditt budsjett. Ellers kabinett som er bra er litt en smakssak, men et stille og proft valg er et Antec P180 / P182. Det har demping av alt, inkl harddiskvibrasjoner. Skjerm, og annet tilbehør gidder jeg ikke anbefale. Men jeg mener at det jeg har kommet med over er et godt kjøp hvis du skal velge blant det som finnes i butikkene i dag. Endret 12. mars 2008 av tommyms Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Kjære Andrull, tiden for "Volvo Amazon" er over og ett år er altfor lenge for dataindustrien. I denne bransjen "fremtidsrettet" betyr at oppsettet er KRAFTIG for de neste 3-6 mnd. Jeg frykter at nåværende CPU (alle sammen) vil vike helt på bærtur neste år. Hvis trådstartren bryr seg om "KRAFTIG gaming PC!", da neste år kommer han antaglig til å inse at dette er altfor tregt og bør vrakes. Men jeg er enig med deg at han kan alltid oppgradere GPU og håpe på det beste. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Kjære Andrull, tiden for "Volvo Amazon" er over og ett år er altfor lenge for dataindustrien. I denne bransjen "fremtidsrettet" betyr at oppsettet er KRAFTIG for de neste 3-6 mnd. Altså, selv bytter jeg maskinvare hvert halvår, men det betyr langt ifra at de fleste andre komemr til å gjøre dette. (av erfaring så beholder de fleste som regel det meste av HW'en i 1-2 ivhertfall) Jeg har faktisk ingen stor tro på at den neste gruppen av prosessorer vil bli så veldig banebretyende, og det er derfor ikke de voldsomme grunnene til å bytte prosessor. Markedet forandrer seg ikke alltid i like raskt tempo. Skal tippe det går en 8-9 måneder før vi faktisk ser noe særlig bedre enn dagens prosessorer, og selv ikke da er det nødvendig å ha det nyest emed en gang for å følge med. En PC blir ikke plutselig gammel, og om 3 måneder så har du ikke noen muligheter til å kjøpe noen bedre prosessor uansett, så det hjelper lite å bytte den ut da. F. eks så har jeg hatt 8800GTXen i over et år, og den er fortsatt på "topp" mer eller mindre. Noen prosent fra eller til er ikke akkurat noe å oppgradere for. Kan ikke se at markedet vil forandre seg i noen særlig grad heller. Er jo først GT200 som kommer på sensommeren at vi får en verdig erstatter. (9800GTX er jo mer en overklokket 8800GTS 512) Mitt forslag for grafikk må være to evt. tre stykk 8800 GT (512 MB) i SLI. Det gir veldig mye ytelse for pengene. Ellers foreslår jeg disse komponentene med alternativer: Du kan ikke ha 8800GT i trippel-SLI. Ellers ville jeg nok spart litt penger og ikke gått for den raptoren. Samsung F1 er ikke så mye tregere at det er verdt 1500kr ekstra. Legg heller pengene i et bedre/flere skjermkort. Litt høyere aksesstid tror jeg ikke er verdt pengene, og spesielt ikke i spillsammenheng, der aksesstid ikke har stort å si. Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 skjerm skjermkort og hovedkort som er viktig,resten er smaksak og behov..gonatt proffessorer.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå