Gå til innhold

Månelandingen - er akkurat dette klippet ekte?


Anbefalte innlegg

EDIT: Er det egentlig nødvendig å poste dette, eller tror du også at hele verdens elite av forskere og fysikere (både dem før og etter måneprosjektene) er med på konspirasjonen ved å lyge til oss? :)

 

Selvsagt ikke, men jeg vet at det er stor forskjell på hva mange snakker om privat og offentlig. Da tenker jeg på de som er litt oppe i systemet, men enhver fornuftig person tror jeg vil gjøre det samme. Hadde jeg vært på TV hadde jeg selvsagt argumentert for at månelandingen var ekte, noe annet blir å skyte seg selv i foten. Det ville ikke ha hjulpet selv om du skulle ha håndfaste beviser.

 

I indre kretser kan det være en helt annen diskusjon.

 

 

_Zeke, Henger du opp en blyant på den måten og lar den balansere slik du beskriver så vil den ene enden nærme seg om du løfter opp den andre. Dette er også akkurat det som skjer på klippet, og akkurat som blyanten er også astronauten hengt opp og balanserer.

 

kimmern123, Nei, jeg har ingenting å vinne på å saksøke noen for å ha forfalsket målingsresultater. Dessuten vil folk flest vil alltid tro det de blir fortalt at de skal tro gjennom mediene, jeg har ikke tenkt å forsøke å gjøre noe med dette.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noengang møtt eller snakket med folk involvert i Apollo? Har du noengang tenkt på om astronautene og bakkemannskapene kanskje har et lite snev av selvverd og stolthet som ville stoppet dem fra å være med på noe sånt? Vil du i det hele tatt prøve å se på alle bevisene for at månelandingene er skjedd eller er du virkelig så skråsikker på at et kjempeprosjekt som anses som et av de største bragdene i historien og sysselsatte over 300 000 mennesker kun var en gigantisk svindel??

 

EDIT: Nå gikk du akkurat fra å si at det for alt du vet ikke finnes noen målinger ettersom du ikke har sett dem til at de er forfalsket? Målingene fra speilene brukes til å undersøke avstanden til månen og på bakgrunn av dette har vi fastslått at månen er på vei bort fra oss.

 

Du sier også at du er sikker på at dette er total svindel, men tør ikke gå ut med det offentlig fordi media mener noe annet? Hvis du hadde vært så sikker som du utgir deg for å være ville media vært det minste problemet, å bringe sannheten til folk ville vært viktigere.

 

Du har også unnlatt å svare meg på flere spørsmål som kan slå negativt ut for deg. Det mener jeg er nok et tegn på at du beveger deg ut på tynn is.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar
EDIT: Er det egentlig nødvendig å poste dette, eller tror du også at hele verdens elite av forskere og fysikere (både dem før og etter måneprosjektene) er med på konspirasjonen ved å lyge til oss? :)

 

Selvsagt ikke, men jeg vet at det er stor forskjell på hva mange snakker om privat og offentlig. Da tenker jeg på de som er litt oppe i systemet, men enhver fornuftig person tror jeg vil gjøre det samme. Hadde jeg vært på TV hadde jeg selvsagt argumentert for at månelandingen var ekte, noe annet blir å skyte seg selv i foten. Det ville ikke ha hjulpet selv om du skulle ha håndfaste beviser.

 

I indre kretser kan det være en helt annen diskusjon.

 

 

_Zeke, Henger du opp en blyant på den måten og lar den balansere slik du beskriver så vil den ene enden nærme seg om du løfter opp den andre. Dette er også akkurat det som skjer på klippet, og akkurat som blyanten er også astronauten hengt opp og balanserer.

 

kimmern123, Nei, jeg har ingenting å vinne på å saksøke noen for å ha forfalsket målingsresultater. Dessuten vil folk flest vil alltid tro det de blir fortalt at de skal tro gjennom mediene, jeg har ikke tenkt å forsøke å gjøre noe med dette.

 

Blyanten har en vektmessig midtpunkt, en akse som hvis du henger i ro, vil snurre rundt. La meg få omformulere. Har du en trampoline i nærheten? Hvis du har, hopp på den, og la en annen person skubbe deg hardt i beina (du må holde dem stiv da). Da vil du også merke at hodet ditt vil nærme seg han personen som skubber hvis han skubber vekk fra seg.

 

Og det har ingenting å si hva fysikere diskuterer privat og offentlig siden det vi diskuterer nå er helt grunnleggende fysikk (vi snakker newtons lover etc.) og denne kan du, hvis du vil, etterprøve så mange ganger du vil i hjemmet ditt.

 

Og hvorfor er det å si at månelandingene ikke var ekte det samme som å skyte seg selv i foten? Hvis det er beviser for det, som du sier, så er det ikke noe gale i å komme med påstander som du kan bygge opp av fakta. Men siden du ikke har dette, og alle beviser peker imot deg, så ja, det ville blitt å skyte seg selv i foten.

 

Det kan ikke karakteriseres å skyte seg selv i foten hvis man kommer frem med noe resultater som betyr grunnleggende forandringer i dagens fysikk, så lenge du har bevisene.

 

Det er nettop der problemet ditt ligger. Det eneste beviset du har, er et klipp fra månen som ser mystisk ut, nettop fordi du har generelt lite forståelse for fysikk (basert på dine uttalelser hittil, ikke personangrep nei), mens det er ufattelige mengder beviser som peker imot dine påstander.

 

Med andre ord, bevisbyrden ligger hos deg, kom med noe annet enn en (i følge deg) unaturlig bevegelse.

Lenke til kommentar
Og hvorfor er det å si at månelandingene ikke var ekte det samme som å skyte seg selv i foten? Hvis det er beviser for det, som du sier, så er det ikke noe gale i å komme med påstander som du kan bygge opp av fakta. Men siden du ikke har dette, og alle beviser peker imot deg, så ja, det ville blitt å skyte seg selv i foten.

 

Det kan ikke karakteriseres å skyte seg selv i foten hvis man kommer frem med noe resultater som betyr grunnleggende forandringer i dagens fysikk, så lenge du har bevisene.

 

Slike "beviser" kommer jo stadig vekk, men blir kallt konspirasjonsteorier. Tror ingen av partene klarer å overbevise hverandere.

 

PS! Jeg syntes den måten han reiser seg på og spar opp masse månestøv med ser unaturlig ut. Vet ikke hva jeg tror, men er ikke overbevist om at vi har vært på månen..

Lenke til kommentar
Du sier også at du er sikker på at dette er total svindel, men tør ikke gå ut med det offentlig fordi media mener noe annet? Hvis du hadde vært så sikker som du utgir deg for å være ville media vært det minste problemet, å bringe sannheten til folk ville vært viktigere.

 

Selvfølgelig ville jeg aldri i livet tatt opp noe slikt i media. Hadde ikke en gang tørret å si hva psykologer og militæret har å si om mediavold. Å bringe "sannheten" til folk er jeg ikke opptatt av - om du tror på månelanding, gud eller ingen av delene har ingenting å si.

Folk flest vil uansett alltid tro det media sier de skal tro, dette kan ingen rokke ved.

 

 

HulkHaugen, Ja, det ser helt unaturlig ut.. Ligner mer et filmtriks enn forhold med svak tyngdekraften. Og det gjelder også om klippet er ekte, det ser fortsatt uvirkelig ut. Likevel er det for mange helt tabu å sette spørsmålstegn ved det.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
HulkHaugen, Ja, det ser helt unaturlig ut.. Ligner mer et filmtriks enn forhold med svak tyngdekraften. Og det gjelder også om klippet er ekte, det ser fortsatt uvirkelig ut. Likevel er det for mange helt tabu å sette spørsmålstegn ved det.

 

Kanskje det ser uvirkelig ut fordi at ting oppfører seg litt annerledes enn du er vant til i det vanlige liv...

Lenke til kommentar
http://www.redzero.demon.co.uk/moonhoax/Hubble.htm

 

Se den linken, og jeg har funnet et par bilder som er tatt av månen av hubble. Disse er i maks oppløsning og maks zoom hvis du lurer.

 

http://oposite.stsci.edu/pubinfo/pr/1999/1...ntent/9914z.jpg

 

EDIT: Er det egentlig nødvendig å poste dette, eller tror du også at hele verdens elite av forskere og fysikere (både dem før og etter måneprosjektene) er med på konspirasjonen ved å lyge til oss? :)

 

EDIT: Når det kommer til at astronauten dytter ifra kollegaen sin, men allikevel nærmer seg han. Nå er det en stund siden jeg har sett klippet, men mener du at beina nærmer seg han?

 

I så fall, ta en bit hyssing og bind fest den til taket eller en bordkant. I andre enden knyter du en blyant eller en kniv på midten så den balanserer. Når du dytter ene enden vekk fra deg, hva skjer med den andre enden? Jo, den nærmer seg deg :)

 

 

EDIT: Er det egentlig nødvendig å poste dette, eller tror du også at hele verdens elite av forskere og fysikere (både dem før og etter måneprosjektene) er med på konspirasjonen ved å lyge til oss? :)

 

Selvsagt ikke, men jeg vet at det er stor forskjell på hva mange snakker om privat og offentlig. Da tenker jeg på de som er litt oppe i systemet, men enhver fornuftig person tror jeg vil gjøre det samme. Hadde jeg vært på TV hadde jeg selvsagt argumentert for at månelandingen var ekte, noe annet blir å skyte seg selv i foten. Det ville ikke ha hjulpet selv om du skulle ha håndfaste beviser.

 

I indre kretser kan det være en helt annen diskusjon.

 

 

_Zeke, Henger du opp en blyant på den måten og lar den balansere slik du beskriver så vil den ene enden nærme seg om du løfter opp den andre. Dette er også akkurat det som skjer på klippet, og akkurat som blyanten er også astronauten hengt opp og balanserer.

 

kimmern123, Nei, jeg har ingenting å vinne på å saksøke noen for å ha forfalsket målingsresultater. Dessuten vil folk flest vil alltid tro det de blir fortalt at de skal tro gjennom mediene, jeg har ikke tenkt å forsøke å gjøre noe med dette.

 

 

Du svarer fortsatt bare på en brøkdel av det jeg spør deg. Jeg har i hvertfall forklart hvorfor det ikke er noen bilder av landingsplassene eller flaggene.

 

Uansett, hvis de bildene du etterlyser fantes, ville du trodd på dem?

 

Det er ikke vits i å diskutere med deg, for selv om du fikk være med til månen selv og se at landingene var ekte, så ville du uansett bare sagt at alle sporene kunne vært laget av ubemannede skip.

 

Hva er det som gjør at du ikke tror på månelandingene, hvis vi tar vekk "motivet" og den (i følge deg) unaturlige bevegelsen.

 

Forresten, når du sier at de har mye å tjene på det, så er jeg veldig sikker på at motivet ikke i det heletatt veier opp for risikoen. Hvis de hadde blitt oppdaget, så hadde hele landet mistet sin troverdighet og de hadde allerede tapt månekappløpet selv om de kom seg opp på ærlig vis (folk ville ikke trodd på det lengre) og det ville fått langt større konsekvenser for landet enn den lille ekstra kostnaden å reise til månen.

 

Husk også at selv om de skulle faket det, så måtte de fortsatt fått disse saturn-rakettene av bakken, og jeg vil tro at det som koster mest i et slikt prosjekt, utenom arbeidskraft, er bygging og velikehold av rakettene, samt drivstoffet som i dette tilfellet er flytende hydrogen og flytende oksygen. Det er da liten forskjell i prisen om man tar den ekstra turen ned på månen med mannskap og ikke bare rundt månen uten mannskap.

 

Nå bygger det på at de har vært på tur til månen (eller i en svært høy bane da for å tilfredstille deg), men det måtte dem, ellers ville de helt 100% garantert blitt oppdaget under oppdraget.

 

Det finnes ingen motiver som veier opp for konsekvensene som hadde vært et faktum om dem hadde blitt oppdaget, spesiellt med tanke på hvor lite de faktisk ville spart ved å ikke reise til månen (les over hvorfor, de må jo uansett ut i rommet med raketter som er over 100 meter høye og som koster mangfoldige milliarder dollar)

 

Kan også nevne at jeg driter i hva media sier, men baserer mine ord på rene fakta, og ikke propaganda basert på feilinformasjon, som kan beskrive dine teorier.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan tenke meg som kunne fjerne all min tvil om månelandingen er at jeg kunne se fotspor på månen med egne øyne gjennom et teleskop.

Men det skal mindre til for å fjerne all rimelig tvil..

 

Utenom økonomisk motiv, evne og filmklipp hvor astronauten henger i en wire på månen så er det ikke mye som gjør meg mistenksom på månelandingene. Jeg har sett mange dokumentarer som "beviser" hvordan månelandingene må være forfalsket, men stort sett alle "bevisene" har helt naturlige forklaringer.

 

Om de blir tatt så er ikke det så farlig, flertallet vil ta det for god fisk uansett. Når media og staten sier noe er det veldig få som vil motsi dette.

 

Jeg syntes det er merkelig at det ikke finnes teleskoper som kan ta skarpe nok bilder av månen, det strider litt mot fornuften uten at jeg skal utelukke det. Kanskje det er noe jeg kan se nærmere på.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Men det virker ikke som at du fatter at månen er 350 000 kilometer vekke, og det virker heller ikke som om du skjønner hvor mye det hadde kostet å forfalske en eller flere romferder.

 

Som jeg har sagt før, så er det svært lite å spare og svært risikabelt når man tar med konsekvensene av å bli oppdaget og prisen på det som måtte gjennomføres uansett, som launch.

 

Og har vi virkelig satelitter som er i nær nok bane, og som har kraftig nok zoom til å kunne lese nummerskilt fra verdensrommet? Jeg vet dette er noe som dukker opp ofte i filmer og serier, men jeg har aldri sett et ekte bilde tatt fra en satelitt med en oppløsning i nærheten av det du snakker om. De bildene du kan se på google maps osv. det er alle bilder tatt fra fly som flyr i en høyde sikkert langt under 10 km (10km er der vanlig flytrafikk går og er nok ikke gunstig for å få detaljbilder av ting på bakkenivå)

 

Og når det kommer til det at det ikke er bilder av landingene, så kommer det for det første av at det er fysisk umulig for dagens teleskoper med den speildiameteren de har i dag, uansett oppløsning og zoom, å fange opp så små detaljer på den avstanden.

 

Vi kunne sendt sonder nærmere månen for å få tatt disse bildene, og det at folk ikke tror på det er kanskje god nok grunn, men hvorfor ville folk trodd på nye bilder i dag, spesiellt nå som det er så lett å redigere og forandre på bilder, pluss at vi har allerede masse gode bilder fra månen og har allerede vært der flere ganger.

 

Uansett, den siste spikeren i kista blir nok satt når neste bemannede måneferd er planlagt (husker ikke når, men er ikke så mange år til hvis jeg husker rett).

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Tenk om de kunne skyte opp en satelitt og tjene penger på det, og samtidig si at de skal til månen og tappe skattebetalerene for penger også der?

 

Jeg er bombesikker på at det eksisterte motiv, evne og vilje til å forfalske måneferdene - men jeg er ikke like sikker på at de faktisk ble forfalsket. Enkelte videoklipp ser veldig unaturlige ut og jeg kan vanskelig se for meg at slike bevegelser skal være mulig uten å være opphengt i en wire. Det er ikke snakk om at personen beveger seg for lett eller veier for lite eller er for sterk, men f.eks. at astronauten først hopper en gang og så hopper på nytt før føttene lander på bakken. Helt naturlig hvis han henger og dingler i en wire, noen annen naturlig forklaring har jeg ikke vært borti enda.

Lenke til kommentar

"neste" måneferd er vel planlagt i 2018-2020 en gang, er det ikke det da?

 

når det gjelder de sattelitt bildene av jorden, så tviler jeg ikke på at amrikanske top secret et-eller-annet har tilgang til det, men ikke allmenheten. (Det er naturligvis bare en antagelse fra min side).

 

det store problemet her for folk flest er jo at experter krangeler om hvem som har peiling og farlig stråling og greske språk vi ikke har peiling på. hvordan vet at strålingen ikke er stor der ute? fordi NASA sa det til CNN, eller skal vi høre på han eksperten med bokhyllen i bakgrunnen som sier at det er fysisk umulig for for et menneske å overleve i den strålingen som er der opp i et såpasst spinkelt skrog som apollo fartøyene hadde. han refererte til stråleskader på andre astronauter som hadde vært langt fra månen også, og satte spørsmålstegn ved at ingen fra apolloferdene hadde noen form for synlige skader.

 

Jeg har ikke vært i outer space med en dräger og målt stråling.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke utstyr til å følge rakettene hele veien frem og tilbake, og se at det faktisk var mennesker som gikk ut av fartøyet og gikk søndagstur på månen. Det tror jeg ikke du hadde heller Zeke.

 

Dette med stråling ble tatt opp i en av månekonspirasjons-filmene. NASA besvarte dette med at også de trodde at strålingen ville være for sterk for at noen skulle overleve en ferd gjennom det, men at det viste seg at det gikk fint likevel.

Det er jo litt besynderlig hvis noen får skader men ikke alle, men kanskje strålingen i rommet er variabel? At noen er riktig uheldige på det området?

Lenke til kommentar

Nei, men det fantes mange andre privatpersoner som hadde mulighet til å følge med.

 

Selv om vi ikke kunne se fartøyet hele veien, så kunne vi følge dem med radiomottakere. Og hvis de ikke var der de var, ville vi ikke mottat noen signaler.

 

Når det kommer til strålingen, så kan jeg ikke nok om hvordan Saturn V rakettene var oppbygd, og heller ikke draktene, så her må jeg få litt mer informasjon og komme tilbake med svar senere.

 

De ville uansett blitt utsatt for stråling selv om de dro til månen eller ikke for dem måtte jo ligget seg i bane rundt jorden hvis dem ikke skulle til månen, og selv om den er litt svakere her, så ville det vært en god del her og. Og man kan ikke diskutere om astronautene var inni rakettene, ettersom man fikk se dem gå ut og inn med egne øyne og de kunne ikke ha kommet fra andre ting og inn på en hemmelig måte før dem skulle ut igjen, eller omvendt. Å tro noe annet er bare dumt.

Lenke til kommentar

OK, stråling på vei til månen: Det man snakker om når man diskuterer strålingen astronautene ble utsatt for på vei til månen er i all hovedsak Van Allen-beltene som består av to belter i ulik distanse fra jorden. Disse ble oppdaget av Explorer 1, USAs første satelitt, i 1958 og ble oppkalt etter mannen som utviklet instrumentet som oppdaget beltene, James Van Allen. Van Allen døde i 2006, og var hele tiden motstander av USAs satsning på bemannet romfart, han mente pengene ville vært brukt mer fornuftig og ville gitt større og mer nyttig informasjon enn satsingen på Apollo og senere romfergen. Men på et punkt forsvarte han bemannet romfart til sin død. Van Allen-beltene var aldri en dødelig risiko for astronautene. De ville utgjort et problem dersom de ble værende der i lengre tid, men Apollo-fartøyene brukte i underkant av 15 minutter gjennom beltene. Dosimetre astronautene hadde med seg viste senere at strålingsdosen var nesten den samme du mottar av å ta et røntgenbilde av brystregionen.

 

Strålingsmengden i de indre Van Allen-beltene ble også undersøkt før Apollo-ferdene, nemlig i Gemini-programmet. De senere Gemini-ferdene brukte et Agena-rakettsteg som de koblet seg til, til å føre dem opp i baner med høyde på godt over 1100 km (Gemini 11 var på den tiden det fartøyet som hadde vært lengst borte fra jorden. Der ble strålingsmengden målt og utifra disse målingene bekreftet man det James Van Allen mente, at strålingen ikke ville være noe problem under den lille perioden Apollo-fartøyene ville befinne seg i strålingsbeltene

 

Enkelte har også bemerket strålingen som bevis for at månelandingene er ekte. Nesten alle astronautene har senre utviklet øyeskader som samsvarer med senskader fra stråling.

 

Grunnen til at teleskop eller satelitter ikke kan ta bilder med høyt nok detaljnivå er pga diameteren på speilene. Ingen satelitt eller teleskop i dag har på langt nær så store speil som er nødvendig. Ikke en gang forsvaret i USA har bæreraketter store og kraftige nok til å skyte opp satelitter av så stor størrelse og vekt som det snakkes om her. De kraftigste bærerakettene som i dag brukes er Delta IV Heavy og Atlas 5 Heavy.

 

EDIT: HulkHaugen, ingen har sett fartøyene PÅ månen, men på vei TIL månen. I bane rundt månen var lysstyrken fra månen for sterk, så lyset som ble reflektert fra fartøyene i bane rundt ble druknet ut.

 

Den japanske Kagyua-sonden som nå går i bane rundt jorden tok akkurat målinger samt noen bilder av Apollo 11's landingsområde og målingene antydet at regolitten (månestøvet/sanden) hadde blitt forstyrret og rørt ved, og bildene selv viste et tydelig lysere område der Apollo 11 landet enn områdene rundt.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...