andrvas Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Tenker litt på å kjøpe meg en blits til mitt Nikon D80, men faktum er at jeg kan mer eller mindre ingenting om temaet så jeg vet ikke helt hvilken jeg vil ha . Eller, bruksområdet vet jeg, trenger noe som rekker en god del lengre enn den innebygde (primært til portretter og fotografering i større rom). Har fått låne en eldre blits av min far, den er vel rundt 15 år gammel tenker jeg, er et japansk merke (NISSIN 26T). Problemet med den er at jeg må fotografere i M-modus, og stille inn på masse slidere bak for å få en noenlunde rett eksponering, i tillegg til lukkerhastighet, blender og ISO på kameraet i tillegg. Blir fort litt lei av denne tidkrevende fiklingen, samt at jeg stort sett alltid må ta 2-3 bilder før jeg finner hvilke innstillinger som er bra. Så jeg lurer på om dersom jeg investerer i en Nikon SB-600 (eller muligens SB-800) hvor mye av denne fiklingen jeg slipper, m.a.o hvor mye som er/kan bli gjort automatisert (foretrekker å fotografere i A-modus dersom det hjelper). Og hva er grovt sett forskjellene mellom SB-600 og 800 siden sistnevnte koster det dobbelte? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 SB-800 er kraftigere og har flere "sære" muligheter, samt en helt annen form for bakoverkompitabilitet enn SB-600. Hvis du må spørre er det oftest nokk med SB-600. Alt kan gjøres automatisk, men du kan velge selv hvor mye du vil få av hjelp. Begge kan styres trådløst via den innebygde blitsen i D80 med full automatikk. Du kan selv overstyre blitsstyrken på samme måte som du har exposure compensation allerede. Er forøvrig en del å spare på import av blits. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå