Perre Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hei! Jeg har installert arch linux og openbox på PC-en min og er strålende fornøyd. Problemet er at jeg bare har fått startet "startx" som root user. Dermed har jeg gjort alle tilpassingene av systemet som root user og det ser derfor ut til at ting blir problematiske når jeg prøver å logge inn på min vanlige bruker (per@arch og ikke root@arch). Jeg får startet "startx" som per@arch, men da kommer ikke nitrogen opp med bakgrunn, bmpanel starter ikke, openbox's (høyreklikk)meny går tilbake til default og ingen av programmene jeg har lagt til i autostart.sh starter. Hva er det jeg gjør galt? Har jeg gjort en stor tabbe ved å installere og tilpasse alt som root-bruker? Jeg prøvde å bare kopiere filene fra /root/.config/ over til /home/per/.config , men dette hjalp ikke. Alle programmer og konfigureringer fungerer altså som root user, men når jeg logger inn som per og starter startx så er alt tilbake til default. Mvh. Per Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Har du endret rettighetene fra root til per da? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Siden du startet som root, eier root også filer i hjemmekatalogen din som IKKE skal eies av noen andre enn vanlig bruker. Husker ikke i hodet akkurat hvordan man bruker chmod kommandoen for å endre tilbake tilbake til riktig bruker. Det fungerer også å bruke nautilus eller en annen filbehandler som root for å sette dette tilbake til "rikitg" bruker. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=43478 Hadde akkurat samme problem mener jeg, den tråden løste mitt problem. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Jeg tipper rettighetene er forsåvidt riktige, er bare brukeren som er feil, enkleste da blir. (hvis arch har sudo, hvis ikke gjør dette som root) sudo chown bruker:gruppe -R mappe bruker er da ditt brukernavn, og gruppe er gruppen du er medlem av. På debian baserte vil dette da ofte bli username:username da hver bruker får opprettet sin egen gruppe. Lenke til kommentar
glad Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Jeg mener å huske at Arch ikke hadde sudo installert som default, men du kan bruke akkurat samme komandoen når du er pålogget som root :-) Lenke til kommentar
Perre Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Da fikk jeg fikset problemet. Kopierte alt fra /root/ over til /home/per/, ga "per" tilgang til å bruke filene og nå er oppsettet som "per" nøyaktig det samme som da jeg var root user. Det jeg da lurer på er hvilke filer jeg nå kan slette fra /root/?? Siden alt er flyttet over til "per" betyr det jo at ikke alle disse filene spiller noen rolle i /root. Hva er det som absolutt må være i /root/?? Takk for hjelpen!! Lenke til kommentar
glad Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Korrekt meg om jeg tar feil, men det trenger vell ikke være noen filer i /root/ mappen? Lenke til kommentar
Perre Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Korrekt meg om jeg tar feil, men det trenger vell ikke være noen filer i /root/ mappen? Ja, det er det jeg også kom fram til nå. Slettet alle filene der og alt funker fint likevel. Det går ikke å starte "startx" som root user mer av en eller annen grunn. X bare klikker og jeg ender opp i bash igjen. Likevel klarer openbox å starte hvis jeg bruker "exec openbox-session" i en .xinitrc-fil i root. Rart at X ikke vil fungere mer når jeg er root, men openbox funker likevel?? Trodde jeg ville få opp de tre viduene i ren X når jeg slettet alt i /root og prøvde å "startx" der. Jaja, det er vel ikke nøye uansett. Alt funker når jeg bruker "per" som user. Lenke til kommentar
glad Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Xorg skal ikke kunne starte som root brukeren i Arch, vet ikke om dette gjelder andre distrobusjoner men i Arch skal startx kommandoen være sperret for root brukeren. Ja, det var slik før i Arch. At man fikk opp de tre xterm vinduene, men ikke nå lengre Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Kontroler kva rettighet du har på /tmp Det skall være 1777 (drwxrwxrwt) Lenke til kommentar
Perre Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Litt OT nå, men samtidig ikke helt... : Jeg ser nå at det er litt rot med rettighetene til "per"-brukeren på PC-en. Alle filene i ~/ har jeg full tilgang til uten å bruke sudo, mens andre filer får jeg ikke tilgang til selv om jeg bruker sudo ("per" har ikke rettighet til root tilgang eller noe sånt). Da jeg brukte Ubuntu var jo alt dette satt opp fra begynnelsen så jeg hadde sudo-tilgang til riktige filer og vanlig tilgang til andre. Finnes det et standardoppsett (sånn ca) på hva som er fullt tilgjengelig for "per" og hva som må fåes tilgang til gjennom sudo?? Jeg vil gjerne ha brukerrettighetene satt riktig opp slik at jeg ikke tuller til noe i mitt herlige arch + openbox system, Nå må jeg bruke su for å kunne redigere filer jeg egentlig skulle ha kunnet redigert ved å brukt sudo... Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Køyr visudo og gi "per" tilgang til det du har lyst til. RTFW (Read The Fine Wiki) for meir informasjon Lenke til kommentar
Perre Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Køyr visudo og gi "per" tilgang til det du har lyst til.RTFW (Read The Fine Wiki) for meir informasjon Det var det jeg tenkte jeg skulle gjøre ja. Men siden jeg ikke er så veldig erfaren innenfor linux så vet jeg ikke helt hva som er viktig å ha tilgang til. Skulle gjerne hatt et oppsett på hva en valig bruker trenger tilgang til og hva som kan være helt åpent. Og så skulle jeg gjerne hatt sudo-tilgang til det som er viktig å ikke tukle for mye med. Gir Visodu sodu-tilgang eller total tilgang? Edit: Ahh, så at det står i wiki'en. Endret 14. mars 2008 av Perre Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Litt OT nå, men samtidig ikke helt... : Jeg ser nå at det er litt rot med rettighetene til "per"-brukeren på PC-en. Alle filene i ~/ har jeg full tilgang til uten å bruke sudo, mens andre filer får jeg ikke tilgang til selv om jeg bruker sudo ("per" har ikke rettighet til root tilgang eller noe sånt). Da jeg brukte Ubuntu var jo alt dette satt opp fra begynnelsen så jeg hadde sudo-tilgang til riktige filer og vanlig tilgang til andre. Finnes det et standardoppsett (sånn ca) på hva som er fullt tilgjengelig for "per" og hva som må fåes tilgang til gjennom sudo?? Jeg vil gjerne ha brukerrettighetene satt riktig opp slik at jeg ikke tuller til noe i mitt herlige arch + openbox system, Nå må jeg bruke su for å kunne redigere filer jeg egentlig skulle ha kunnet redigert ved å brukt sudo... Har du lagt til brukeren din i /etc/sudoers ? Hvis ikke les om sudo i wikien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå