Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nekter å levere inn rødspriten!

Ccconker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mens vi snakker om denslags.

vis du har turkjøkken er det viktig at du ikke får i deg parafin.

Har hørt om en ungdom på militærøvelse. Han hadde sølt parafin på fingrene. Så rullet han seg en snus. Han hadde diare under hele øvelsen.

Så- tilbake til spriten.

Metanol omdannes til maursyre i blodet.

Lurer på hvorfor det plutselig er så mange sånne saker med Biltema.

Har de nettopp byttet oppskrift for å spare penger, eller har folk innsett at biltema-rødsprit er det ultimate selvmord? De som fortsatt drikker det må vel ha hørt om de første tilfellene?

Lenke til kommentar
Jeg jobber på Biltema, og det er kjempeteit å ikke levere tilbake rødspriten. Jeg skjønner heller ikke grunnlaget, dere får jo full pris tilbake samme hvor mye som er brukt av den.

Det er kjempeteit å trekke tilbake et produkt som ikke er laget for at vi skal drikke det, fordi noen er så idioter å drikker det.

Lenke til kommentar

Det er fordi produktet rødsprit ikke skal inneholde metanol, men etanol. Selv om det ikke er ment å drikkes, så er det heller ikke meningen at man skal risikere å bli blind eller dø hvis man får produktet innabords.

Rødsprit skal inneholde 95% denaturert alkohol og fuksin. Metanol, som også er billigere å produsere, skal IKKE være i rødspriten.

Med andre ord så er det snakk om en produktfeil, som kan være dødelig.

Lenke til kommentar

Jeg er hjertens enig i at Biltema har plikt til å ta inn denne feilspriten.

Av den enkle grunn at varedeklarasjonen er feil. Den burde hatt flere skalle-symboler.

Om kundene har plikt til å levere den er jeg uenig i. Det får du gjøre hvis du vil. Særlig om den kan være tilgjengelig for barn, alkiser og selvmordskandidater.

Lenke til kommentar

Er slit med å finne problemet kunden får i denne saken. :dontgetit:

Folk som har kjøpt rødsprit på Biltema oppfordres til å levere kannene tilbake til butikken, og vil få pengene igjen.

Står ingenting om at kunden har plikt til å levere det tilbake. Eg ville ikkje hatt den slags stoffer i mitt hus og hadde levert det tilbake med ein gang og eventuelt kjøpt ny på ein anna butikk. Ikkje at eg har bruk for raudsprit, men det er ein anna sak.

Minner om historia der ei fjør vart fem strutsar

Vi nekter å levere inn rødspriten!

Så la være...?

HVA??? FORBYR DE RØDSPRIT!?

J**** fascist sosialister!

Kvar står det at raudsprit skal forbys?

Jeg er da ikke intressert i å bruke mine skattepenger på en idiot som drikker rødsprit. Det er da for svarte ikke laget for å drikke.

Så dei som blir forgifta av raudsprit som inneheld noko den ikkje skal innehalde bør ikkje få medisinsk hjelp fordi du ikkje vil?

Lenke til kommentar
Står ingenting om at kunden har plikt til å levere det tilbake. Eg ville ikkje hatt den slags stoffer i mitt hus og hadde levert det tilbake med ein gang og eventuelt kjøpt ny på ein anna butikk. Ikkje at eg har bruk for raudsprit, men det er ein anna sak.

Det skaper mye styr for oss når folk ikke leverer kannene, fordi de da regnes som "på avveie" og vi får ikke åpnet salget for rødsprit igjen (ny vareleveranse UTEN metanol), før vi har fått tilbake en viss prosentandel.

Lenke til kommentar
Vi nekter å levere inn rødspriten!

Vi har ikke tengt å drikke den opp likevell vi.. hvis noen vil drikke den.. så værsågod å dø..

Selvfølgelig synes jeg at det er bra at noen har dødd pg.a. det.. (hvis det hørtes sånn ut)

Kunne de ikke bare bestemt at det ikke er lov å drikke rødsprit, og at hvis du gjør det så gjør du det på eget ansvar eller noe sånt?!

.

Altså.. Beltema har sogt rødsprit med metanol i, og nå har noen drukket det, og dødd..

1.4950629!img4950559.jpg

Hvis du fortsatt ikke sjønner hva dette handler om: [innlegg i VG]

Jeg er bare så enig med deg!!!

Drikk ikke rødsprit, det er vel kanskje bud en. Alt du drikker drikker du vel på eget ansvar. har ikke lest på flaska, men kanskje det står noe om hvilke bruksområder den er ment for? Om vi skal merke alt som ikke kan drikkes med "skal ikke drikkes". Drikker du denne, da kan du dø.. Da mener jeg folk i Norge er litt for korttenkte. MAN DRIKKER DA IKKE RØDSPRIT! uansett om den kommer fra biltema eller en annen leverandør.

Noe annet er om den oppbevares slik at små barn får tak i den, og vips.. FARLIG! men uansett, det er vårt eget ansvar å passe på hva vi tryller i oss!!!

Lenke til kommentar

Kjære pasient 07. Du må vise forståelse for at det er nok av desperate alkoholikere der ute, så om du selv ikke kjenner noen eller selv vært i en slik situasjon bør du helst holde de meningene for deg selv.

Det minste du kan gjøre er å låse det inne.

Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig tenkt å åpne en tråd om dette selv så nå får jeg heller svare i denne tråden.

Hver dag omgir vi oss med ting som er farlige, bensin, parafin, plumbo, lut, kniver, sakser, hammer, sag, motorsag osv. Alle vet at rødsprit kun er til utvortes bruk - det er ikke noe nytt. Det er heller ikke noe nytt at alkoholikere drikker rødsprit, men jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre om hva alkoholikere drikker eller ikke drikker. Jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre om alkoholikere som dør av å drikke noe som ikke er ment for å drikkes. Hadde det vært ei flaske vodka som inneholdt metanol så hadde jeg blitt opprørt over at noen hadde krepert av det, men rødsprit drikker du ganske enkelt på eget ansvar.

Årsaken til min noe kyniske holdning til akkurat dette er at rødsprit ikke er ett produkt som er ment for å drikkes, det er ett løsemiddel. Alle vet at løsemiddelprodusenter produserer/bruker både etanol og metanol til forskjellige formål. Egentlig kunne vi bare byttet ut innholdet i rødspriten slik at den bestandig inneholdt metanol, slik at vi slapp at folk bruker rødsprit som rusmiddel. Du drikker da for svarte ikke white-spirit, parafin eller bensin heller.

Det er ærlig talt ikke Biltemas ansvar at alkoholikere drikker rødsprit. Derfor mener jeg at Biltema og produsenten av denne spriten har ryggen klar og er uten skyld i disse dødsfallene. Alle rødspritdunker jeg har tatt i har hatt advarsler på seg som forklarer at dette ikke er ment for å drikkes. Da er du advart, hvis du av ulike årsaker driter i denne advarselen så får du skylde på deg selv.

Bytt ut etanolen i rødspriten med metanol så slipper vi uvesenet med missbruk av dette produktet.

Lenke til kommentar

Det er ikkje kun snakk om alkoholikere. Raudspriten skal ikkje innehalde metanol, så enkel er den saken. Ikkje noko å hisse seg opp over. Du får refundert beløpet og kan kjøpe ny sprit på butikken rundt neste sving.

Når det gjeld kven som er skuldig så er det ganske alvorleg dersom det er eit innhald på dunken som ikkje står på etiketten.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg forstår hvorfor det er så alvorlig at en rødspritdunk inneholder metanol og ikke etanol når den ikke er ment for å drikkes uansett. Slike feil skjer i ett miljø hvor man produserer begge sprittypene at noen idioter velger å drikke spriten til tross for advarslene på dunken er tross alt ikke produsentens feil.

Har virkelig etanol og metanol så forskjellige egenskaper hvis produktet ble brukt slik det var ment? Jeg er av den oppfattning at spriten oppfører seg ganske likt bortsett fra når man drikker den da.

Siden jeg ikke drikker rødsrpiten så har jeg ikke noen grunn til å ta meg bryet med å levere den inne heller. Den står lagret sammen med andre farlige produkter som plumbo, lut og white-spirit hjemme hos oss. Vi drikker den ikke og har derfor ikke noe problemer med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...