HøttenTøtt Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Trenger hjelp snarest mulig. Jeg resette cmos. og når jeg starta opp pcen så var det jo ikke en bios update der. Hvordan innstalerer jeg bios update? Har Asus p5n-e SLI. Trenger hjelp på norsk, skjønner ikke det som står i manualen siden det er engelske Kan noen gi meg en guid på norsk hva jeg skal gjøre?? Den som hjelper meg skal jeg huske for alltid... EDIT: Trenger altså hjelp til å innstalere en bios update Endret 12. mars 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 har du lastet ned noe? har du installert asus update som følger med cd-en med driveren til hovedkortet. står under utilities Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) xxx.bin dette er bios uppdate filen. Legg filen på <usbpenn> <brenn den til cd> eller <floppy> Restart pcen trykk del. I bios gå til ezflash finn xxx.bin flash(ferdig restart) Du kan ha xxx.bin på hdd så lenge den har fat32 filsystem. Usbpenn må også ha fat32 filsystem for at ezflash skal se filen. Det sjekker du og ordner her. Start->kjør->diskmgmt.msc Endret 12. mars 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) har du lastet ned noe? har du installert asus update som følger med cd-en med driveren til hovedkortet. står under utilities Det følger med en cd fra asus. men jeg tror det ikke er noe bios update der. tror det bare er til skjermkortet på hovedkortet og lyddrivere Jeg er så sykt nervøs for at jeg skal ødlegge noe siden jeg bare er 16år og PC-en kosta 17K SNIPPSAT: Når jeg lasta ned nyeste bios update så var det en BIN fil og en txt fil. Skal jeg ta begge på minnnepenn? Får jeg kan bruke minne pen så lenge det er FAT32 system? Endret 12. mars 2008 av HøttenTøtt Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Du må spørre deg selv ETT spørsmål FØR du oppdaterer BIOS. "Trenger jeg denne BIOS oppdateringen?" Altså, finn ut hvilken BIOS versjon du har fra før, når det gjelder mitt IX38 fra ABIT så er det noen siffrer under oppstart nederst på skjermen som hinter meg hvilken versjon av BIOS jeg har, flash verktøyet i Windows viser dette også, du finner varianten på hjemmesiden til ASUS og ser på de nyere versjonene og ser hva de har forandret og forbedret. Først da kan du avgjøre om det er noe du trenger, sist jeg flashet dette IX38 kortet så var det for å utbedret litt små bugs med minnet som egentlig ikke var noe problem for meg men som jeg ville ha hatt fikset for fremtidig overklokking. Må bare huske at om maskinen ikke starter etterpå så kan det lønne seg å prøve å resette CMOS for å så starte igjen. Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Etter som det jeg har skjønt så er det jeg må gjør sånn: 1. Laste ned nyeste bios update 2. Lagre barebios fila på minnepen som har FAT32 system (xxx.BIN) 3. Restarte PC-en og gå inn i bios. 4. Finne ezflash. Kommer det da opp en linje der jeg skal skrive navnet på fila? Tar det lang tid? Er det stor sjanse for at hovedkortet blir fucka? Gruer meg sykt 007CD: Jeg har resetta cmos, så jeg har ikke noen bios update. Jeg tror jeg trenger det for etter at jeg resette cmos så begynnte ting som msn , windows media player og steam og css å klikke. Ting er lissom ikke stabilt. En ting til: Om flashinga ikke skulle funke av en eller annen grunn, er det bare å resette cmos igjen, eller er sånn at noe kan bli ødelagt så jeg må kjøpe noe nytt? Endret 12. mars 2008 av HøttenTøtt Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Du skal ikke trenge å legge inn BIOS om du må resette CMOS. Enda som kan lage problemer om du gjør det er om du hadde forandret noen verdier der før, noe som er sannsynlig med nForce baserte Intel kort, det eneste du kan gjøre da er ikke å flashe men å gå inn i BIOS å prøve å finne stabile verdier, for de fleste betyr dette en læringsprosess ettersom du må finne de perfekte innstillingene. Flashing kommer også til å stille deg på bar bakke med henhold til innstillinger, selv om det kan være fordeler med å flashe. Og ja, du kan ødelegge HK ved feilflash, i verste fall kan du måtte kjøpe nytt om ikke noen selger deg en ny BIOS brikke om du skulle flashe feil. Drar frem ABIT igjen siden de har en butikk som selger brikker og andre deler til sine kort, vet ikke om ASUS gjør det samme. Flashinga kan du bergene omtrent 5 minutter, noen ganger tar det kortere tid som for eksempel 1 til 2 minutter, men sørg for at det ikke ventes noe strømbrudd eller at strømforsyningen er stabil (Om lysene i huset blinker så er det IKKE en god ide å begynne å flashe naturligvis) Ellers har du rett fremgangsmåte om du allikevell ønsker å oppdatere. Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Jeg vil ikke oppdater bios om jeg ikke må... Men jeg har resetta cmos og når jeg starter opp PC-en etter resetting av cmos så er biosen annerledes, eller i allefall utsende. Før jeg resetta var den en masse tall som loada men nå er det bare et bilde. Grunnen til at jeg resetta cmos var at jeg hadde overclocka en del, så jeg ville ikke mer så jeg resette cmos. Men trenger jeg å oppdatere bios da? Eller er det en annen måte å ungå det på? Jeg kommer inn i bios, men mens bios "loader" så er det et bilde som det står asus på, men før så var det mange tall som kom, f.eks CPU 2,4GHZ og ram settings ble vis før man kom inn i selve windows Endret 12. mars 2008 av HøttenTøtt Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Jeg vil ikke oppdater bios om jeg ikke må...Men jeg har resetta cmos og når jeg starter opp PC-en etter resetting av cmos så er biosen annerledes, eller i allefall utsende. Før jeg resetta var den en masse tall som loada men nå er det bare et bilde. Grunnen til at jeg resetta cmos var at jeg hadde overclocka en del, så jeg ville ikke mer så jeg resette cmos. Men trenger jeg å oppdatere bios da? Eller er det en annen måte å ungå det på? Vell, du kan trygt slappe av, du trenger IKKE å oppdatere BIOS i ditt tilfelle. Du må inn i BIOS og sette det opp igjen til mer stabile innstillinger, jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med det der, for meg er ikke nForce ett alternativ siden det er mye fiksing men det er noen brukere her som kan hjelpe deg, SNIPPSNAT tror jeg er en av de som kjenner bra til nForce BIOS og kan hjelpe deg å få stabilisert beisetet ditt igjen, jeg tror det er bare noen volt innstillinger som har blitt default. Det bildet der kan stilles tilbake til tall om du vil ha det i BIOS sine innstillinger. Så nei, du har nok ingen forandringer der, men du har en studie jobb foran deg nå. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Jeg kommer inn i bios, men mens bios "loader" så er det et bilde som det står asus på, men før så var det mange tall som kom, f.eks CPU 2,4GHZ og ram settings ble vis før man kom inn i selve windows Det er et valg om "Display full screen logo at startup" eller noe. Du må bare velge "Disable" på dette, så får du alle tallene i stedet, om du skulle foretrekke dette... Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Men det at ting klikker da? Er det på grunn av volt innstillingene? Viss jeg slipper å innstalere noen ny bios update så blir jeg kjempe GLAD :D:D:D P.S Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 "at ting klikker" vil si? Sjekket PC-en din med memtest86? Feiler denne så har du svaret på hvorfor ting "klikker" ... altså minnefeil. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Alle instillinger er satt til standard, så du må lese manualen og vite hvilke komponenter du har, slik at du kan stille alt inn riktig. Det lønner seg og sjekke innstillingene før du resetter cmos, men det er litt sent nå. atlef. Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Det jeg mener med "klikker" er at ting slutter å fungere... Hva er det jeg må stille på i bios? Jeg har vcore volt på auto og har satt minnet på 2,2v nå, og stillt timingsa. Hva annet er det jeg må stille på? Trenger jeg å stille på NB og sånn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå