Gå til innhold

Cat5 vs cat6, og under 100mbit

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg har hatt seriøse problemer med å linke sammen pcene mine over en switch. Min vista maskin kan se min xp maskin min ikke andre veien. Å hente over filer blir tungvint. nå er ikke dette noe nytt, windows er windows eh?

Uansett så til sak. Jeg tenkte på noe her idag. Jeg har hørt at cat5 kan klare over 100 mbit hvis forholdene ligger til rette, jeg har ingen erfaring selv, og heller ikke evnen til å teste ut disse teoriene. Derfor spør jeg, har dere noen erfaringer om over 100mbit på cat5e?

Og så en annen ting, jeg får ikke overført i 100mbit over netverket. Det ser ut til å nå 67.4 mbit (8.4MB * 8). Forfor er dette? Gammel switch? Windows trøbbel? for lang kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: cat5 KAN takle opptil 1gbit, HVIS du er heldig. Men den er ikke ratet over 100mbit, så du må ha flaks hvis kabelen takler 1gbit.

Cat5e og Cat6 kalber er ratet til 1gbit. Du må ha gbit nettverkskort og gbit switch for å få gbit hastigheter.

NB! Cat5, Cat5e og Cat6 er forskjellige kabler og du har forskjellige måter å terminere disse på....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...