Gå til innhold

Er det normalt at hele strømforsyningen blir ødelagt ved overbelastining?

Anbefalte innlegg

Har en server med en Chieftech 340W strømforsyning. Har vel hatt 5 PCI-kort, og 4 harddisker tilkoblet, og ingen problemer.

Så her om dagen kjøpte jeg meg en ny harddisk, og satte den inn. Ca 20 minutter senere går jordfeilbryteren i den delen av huset serveren står og UPS'en som PC-en er tilkoblet bare pep.

Tok på igjen strømmen, og startet PC-en, og umiddelbart slår jordfeilbryteren seg ut igjen.

Prøvde en annen strømforsyning, og da fungerte PC-en igjen - med andre ord var strømforsyningen ødelagt. Det luktet imidlertid ingenting av den.

Innser at 340W kanskje er litt knapt for å drive 5 harddisker + 5 PCI-kort (3 nettverskskort + sata-kort og USB-kort), men er det normalt at hele strømforsyningen blir ødelagt? Er det ikke sikringssystemer som gjør at den bare skrur seg av om den blir overbelastet f.eks?

Må kjøpe uansett kjøpe ny strømforsyning, men om det er unormalt at en strømforsyning ryker på den måten er jeg litt kritisk til å sette inn en splitter ny strømforsyning i PC-en, siden jeg har en slik harddisk-skuffe-sak, og det var her den nye harddisken ble satt inn. Er derfor litt redd for at det kanskje er denne dingsen, eller den nye harddisken som er problemet...

Er det forresten fare for at en splitter ny strømforsyning ikke vil passe i denne noe eldre PC-en? Er et MSI hovedkort med en AMD Athlon 1800+ (socket A?) så er ikke eldgammelt heller. Brukes samme type kontakt på hovedkort enda?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer itt ann på hvordan de er bygget. Nyere PSuer har vel som regel sikringer og slikt som vil lå ut ved overbelastning slik at det ikke forekommer direkte skade på komponentene i den, men jeg vet at det finnes noen PSuer (helst da eldre typer) som ikke har slike sperrer - og rett og slett vil brenne ut (som regel ikke i fyr og flamme, men gjerne litt røyk før den dør) dersom de overbelastes betydelig.

Om det var overbelastning i ditt tilfelle tviler jeg littpå, og det er umulig å finne ut nå i etterkant uansett, men sjansen for at det er en defekt i harddisken som skulle forårsake noe sånt er ihvertfall lite. Da måtte det i såfall være en kortslutning i den eller noe i den dur.

-Stigma

Lenke til kommentar

Overbelastning/Høy belastning over tid vil gi varmeutvikling i strømforsyningen. Dette sammen med belastning av kretser kan ødelegge strømforsyningen. Selv om strømforsyningen har sikring er det ikke sikkert sikringen hjelper i disse tilfellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...