Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kommer ikke bilde på skjerm etter bytte av skjermkort

Anbefalte innlegg

Byttet skjermkort.

Tok ut det gamle PCIe x16 skjermkortet og installerte PCIe x1 skjermkortet i PCIe x16 slottet. Har forstått det som at det går bra å kjøre PCIe x1 skjermkort i PCIe x16 slotten, stemmer?

Når jeg starter PC-en så finner jeg ikke skjermkortet i enhetsbehandlingen.

Må det gjøres noe i bios, evt daktivere det innebygde skjermkortet?

Kjører forøvrig Vista, er det noe drivere/software jeg bør laste ned som jeg mangler?

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytter du hardware så må du også installere nye drivere. Gå inn på produsentens hjemmesider og trykk support/download drivers, velger skjermkortet ditt, laster ned drivere, fjern gamle skjermkortdrivere og installer nye. Det kan gå å bare installere nye uten og fjerne gamle. Men det er tryggest å fjerne gamle først.

Lenke til kommentar
Bytter du hardware så må du også installere nye drivere. Gå inn på produsentens hjemmesider og trykk support/download drivers, velger skjermkortet ditt, laster ned drivere, fjern gamle skjermkortdrivere og installer nye. Det kan gå å bare installere nye uten og fjerne gamle. Men det er tryggest å fjerne gamle først.

Som regel så fungerer skjermkortet når man setter det inn og starter, så kan man legge inn driverne etterpå. Du mener at jeg er nødt til å installere driverene først for å få dette til å fungere?

Lenke til kommentar

Mener du at du får blank skjerm helt fra oppstarten eller skjer det når du kommer inn i Vista? Drivere installeres etter hardware er satt i.

Viss du ikke får blank skjerm under oppstarten men bare i Vista så må du endre oppløsningen til (640x480) enten i oppstarten med F8 og velge VGA modus. eller å bruke et annet skjermkort og endre oppløsningen med det.

Endret av ArcTerjus
Lenke til kommentar
Når jeg starter PC-en så finner jeg ikke skjermkortet i enhetsbehandlingen.

Dette tyder på at du kommer inn i windows med det nye skjermkortet. Så da er det bare å installere driverene slik ArcTerjus beskrev i første svar. Jeg skjønner ikke helt hva du mener i neste post eller hva som er forvirrende?

Som regel så fungerer skjermkortet når man setter det inn og starter, så kan man legge inn driverne etterpå. Du mener at jeg er nødt til å installere driverene først for å få dette til å fungere?
Lenke til kommentar

Når jeg kobler skjermen til det nye skjermkortet så kommer det ikke bilde hverken i bios eller OS (Vista).

Som jeg nevnte innledningshvis så har jeg et on-board grafikk kort. Bruker dette til å starte i tillegg til det nye.. Når jeg bytter kabelen over til on-board og starter så kommer det bilde både i bios og os. Er da jeg går inn i enhetsbehandlingen, uten å finne noe.

Det gamle kortet jeg brukte var PCIe x16. Det nye er PCIe x1, og er koblet til PCIe x16 kortplassen.

Lenke til kommentar
Når jeg kobler skjermen til det nye skjermkortet så kommer det ikke bilde hverken i bios eller OS (Vista).

Som jeg nevnte innledningshvis så har jeg et on-board grafikk kort. Bruker dette til å starte i tillegg til det nye.. Når jeg bytter kabelen over til on-board og starter så kommer det bilde både i bios og os. Er da jeg går inn i enhetsbehandlingen, uten å finne noe.

Det gamle kortet jeg brukte var PCIe x16. Det nye er PCIe x1, og er koblet til PCIe x16 kortplassen.

Høres ut som om du må skru av skjermkortet som er på hovedkortet ditt. Dette kan du gjøre i biosen. Jeg tror ikke skjermkort du setter i PCIe sporet ditt funker hvis det er skrudd på.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du må skru av skjermkortet som er på hovedkortet ditt. Dette kan du gjøre i biosen. Jeg tror ikke skjermkort du setter i PCIe sporet ditt funker hvis det er skrudd på.

Prøvde det tidligere, men fant ikke noe slikt i farten - hadde litt lite tid også da.

Hva heter denne funksjonen i Bios?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...