RIP Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Det jeg liker best med elkjøp, er at de har service avdelinger. Har gått igjennom et lite helvette med mobilen min på expert, å bli sendt fra selger til selger og ende opp med en fjott i kassa som aldri har tatt en service før. Det blir for useriøst, når jerg får hevet kjøpet på den så tar jeg iallefall med meg pengene til elkjøp, mye lettere å forholde seg til noen som har hørt om forbrukerkjøpsloven Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Var en gang for mange år siden, at de reklamerte for en cd brenner til billig pris. kom dit og spurte etter den, men de hadde den ikke inne. Og da fikk jeg faktisk en dyrere brenner til samme pris som den andre kostet Men utenom det så har jeg egentli aldri handlet noe på elkjøp. Men muttern kjøpte laptop dær. og batteriet varte i bare noen måneder før det var helt dødt. hun sløvet litt med å dra opp med batteriet, (ca ett halvt år) og da hun kom dit påsto dem at garantien var gått ut. Så så hun på Tv2 hjelper deg, og de sa at det var 3 års garanti (elns) på laptopbatterier, så hun dro opp dit igjenn. men de nektet på dette, og hun fikk ikke levert inn batteriet. En dag senere da hun var i området, så dro hun innom bare for å prøve en gang til. da var det andre personer på jobb, og etter en del krangling fikk hun levert inn batteriet, og de sa at grunnen til at de ikke hadde tatt det inn før, var for at det var "nye regler, og de var ikke helt oppdatert på det" Kiss my ass sier jeg bare. Men vi får se om vi får nytt batteri snart har gått en måned siden det ble levert inn. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Men muttern kjøpte laptop dær. og batteriet varte i bare noen måneder før det var helt dødt. hun sløvet litt med å dra opp med batteriet, (ca ett halvt år) og da hun kom dit påsto dem at garantien var gått ut.Så så hun på Tv2 hjelper deg, og de sa at det var 3 års garanti (elns) på laptopbatterier, så hun dro opp dit igjenn. men de nektet på dette, og hun fikk ikke levert inn batteriet. En dag senere da hun var i området, så dro hun innom bare for å prøve en gang til. da var det andre personer på jobb, og etter en del krangling fikk hun levert inn batteriet, og de sa at grunnen til at de ikke hadde tatt det inn før, var for at det var "nye regler, og de var ikke helt oppdatert på det" Kiss my ass sier jeg bare. Men vi får se om vi får nytt batteri snart har gått en måned siden det ble levert inn. Det stemmer at det nettopp har kommet nye regler. Forbrukertvistutvalget (som er en rettskraftig instans) har sagt at et laptop batteri skal vare 2-3 år (mener det var det). Dette gjelder ikke hvis batteriet er brukt feil eller har redusert kapasitet. Normal praksis av VELDIG mange butikker/kjeder før var at batterier kun ble erstattet/reparert i 6 månder etter kjøpetidspunkt. Hvis vi skal pirke på din sak med moren din så hadde hun egentlig ikke lengre noe rett på et nytt batteri, siden reklamasjonen skal skje innen rimelig tid fra du oppdaget feilen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hvis vi skal pirke på din sak med moren din så hadde hun egentlig ikke lengre noe rett på et nytt batteri, siden reklamasjonen skal skje innen rimelig tid fra du oppdaget feilen. Og i følge Forbrukerrådet, så er 2 måneder regnet som rimelig tid. Alt over dette, kan butikken faktisk mene ikke er innen rimelig tid (hvis de ønsker å krangle). Lenke til kommentar
Loko Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hvis vi skal pirke på din sak med moren din så hadde hun egentlig ikke lengre noe rett på et nytt batteri, siden reklamasjonen skal skje innen rimelig tid fra du oppdaget feilen. Og i følge Forbrukerrådet, så er 2 måneder regnet som rimelig tid. Alt over dette, kan butikken faktisk mene ikke er innen rimelig tid (hvis de ønsker å krangle). Og forbrukerrådet er veldig forbrukervennlig for å si det slik. Dem er ofte litt for forbrukervennlig. Så at dem sier 2 månder så er vertfall 6 månder mye. Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Garanti og service burde avvikles. Det virker bare fordyrende for fornuftige forbrukere. La de som vil kjøpe dette som et tilleggsprodukt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Garanti og service burde avvikles. Det virker bare fordyrende for fornuftige forbrukere. La de som vil kjøpe dette som et tilleggsprodukt. Garanti er faktisk ikke lovpålagt i Norge, men vi har reklamasjonsretten. Garanti og service brukes kun når feil oppstår på grunn av fabrikasjonsfeil. Feil som oppstår på grunn av feilbruk, dekkes ikke. Derfor er det ikke fordyrende for fornuftige forbrukere, ettersom fabrikasjonsfeil kan hende selv den mest forsiktige. Med tanke på at en reparasjon av en fabrikasjonsfeil i et kamera ofte koster i nærheten av det et nytt kamera koster, så er det bare rett og rimelig at produsentene er forpliktet til å yte en reklamasjonsordning. Selv i land hvor reklamasjon ikke er lovpålagt, gir alle produsenter stort sett minst et års garanti av egen fri vilje. Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Garanti og service burde avvikles. Det virker bare fordyrende for fornuftige forbrukere. La de som vil kjøpe dette som et tilleggsprodukt. Garanti er faktisk ikke lovpålagt i Norge, men vi har reklamasjonsretten. Garanti og service brukes kun når feil oppstår på grunn av fabrikasjonsfeil. Feil som oppstår på grunn av feilbruk, dekkes ikke. Derfor er det ikke fordyrende for fornuftige forbrukere, ettersom fabrikasjonsfeil kan hende selv den mest forsiktige. Dette er bare i teorien, i langt de fleste tilfellene skapes feilene av kundene selv, men det dekkes av leverandør og produsent. I praksis blir det som en slags forsikringsordning som alle betaler for og kommer de harde brukerne tilgode. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Dette er bare i teorien, i langt de fleste tilfellene skapes feilene av kundene selv, men det dekkes av leverandør og produsent. I praksis blir det som en slags forsikringsordning som alle betaler for og kommer de harde brukerne tilgode. De klarer stort sett å finne ut hva feilen skyldes, og om det er brukerfeil eller produksjonsfeil. Jeg jobber i en fotobutikk, og har førstehåndskjennskap til verkstedsrapporter og andre meldinger fra verkstedene. Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Dette er bare i teorien, i langt de fleste tilfellene skapes feilene av kundene selv, men det dekkes av leverandør og produsent. I praksis blir det som en slags forsikringsordning som alle betaler for og kommer de harde brukerne tilgode. De klarer stort sett å finne ut hva feilen skyldes, og om det er brukerfeil eller produksjonsfeil. Jeg jobber i en fotobutikk, og har førstehåndskjennskap til verkstedsrapporter og andre meldinger fra verkstedene. De som trenger garanti burde betale for det mener jeg. Det skjer aldri noe galt med ting jeg kjøper. Alle ting har svakheter, men jeg greier ikke å bringe de til syne. De som er slumsete eller profesjonelle i sin bruk burde tåle å betale ekstra for å ha garanti. Av alle mobiltelefonene jeg har hatt og det er fryktelig mange har jeg enda ikke greid å til en eneste feil. Noen ser ut til å bare være skapt slik at de ødelegger ting, og det vet jeg at jeg må betale for. Endret 23. juni 2008 av enim2 Lenke til kommentar
jeyhu Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Den dagen du faktisk sitter med en telefon med en "garantifeil", kommer du til å spise skjermen din når du leser de inleggene dine her Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Hvis vi skal pirke på din sak med moren din så hadde hun egentlig ikke lengre noe rett på et nytt batteri, siden reklamasjonen skal skje innen rimelig tid fra du oppdaget feilen. Og i følge Forbrukerrådet, så er 2 måneder regnet som rimelig tid. Alt over dette, kan butikken faktisk mene ikke er innen rimelig tid (hvis de ønsker å krangle). Det er ikke Forbrukerrådet som mener 2 måneder er rimelig tid. Det står i Forbrukerkjøpsloven at fristen for hva som skal regnes som rimelig tid ikke kan være kortere enn 2 måneder. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Det er ikke Forbrukerrådet som mener 2 måneder er rimelig tid. Det står i Forbrukerkjøpsloven at fristen for hva som skal regnes som rimelig tid ikke kan være kortere enn 2 måneder.Og derfor kan den være kortere enn 2 måneder og 2 dager Saken er at de har bestemt at butikken kan aldri nekte en kunde garanti/reklamasjon fordi han/hun har ventet 59 dager før det ble meldt fra om feilen. Men går det over to måneder, så er det ingen som kan nekte butikken dette. Men man skal yte ganske dårlig service mot kunden om man nekter å ta imot en gjenstand til reparasjon når det er 3-6 måneder siden feilen ble oppdaget, med mindre feilen er av en slik art at den forverres over tid eller ødelegger andre deler av gjenstanden. Som forhandlere sendes jo bare gjenstanden til et verksted, så tas det en vurdering der om garanti eller reklamasjon er gyldig. Det er i utgangspunktet ikke forhandleren som avgjør dette. Lenke til kommentar
tasteleif Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Dere som jobber i Elkjøp her, hvor jobber dere? Ser det er litt blanda drops her. Mye folk som klager på Elkjøp, et par som beskytter Elkjøp osv. Jeg jobber selv i Elkjøp, og er på sett og vis del av elendigheten. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Så du mener du jobber i en elendig butikk? Eller misforstår jeg nå. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Så du mener du jobber i en elendig butikk? Eller misforstår jeg nå. Tror det var en skrivemåte, overdrivelse eller ironisk ment. Å si at Elkjøp har "dårlig sørvis" er som å si mat smaker vondt. Det er forskjell fra butikk til butikk, og fra person til person. Jeg har kjøpt diverse hvitevarer og brunevarer på Elkjøp gjennom tidende, og har opplevd alt fra strålende service, til ekspeditører som driter i meg som kunde. Et eksempel på god service er en gang jeg kjøpte en (ganske dyr) CD spiller. Når jeg kom hjem, viste det seg at den lagde skurrelyder. Jeg fikk byttet den på stedet uten spørsmål, og han som både solgte spilleren og byttet den, var veldig hyggelig og virket oppriktig lei på mine vegne for at jeg hadde fått et defekt produkt første gangen. Et eksempel på dårlig service, var da jeg skulle kjøpe en vaskemaskin jeg hadde sett annonse for. Den hadde de (selvsagt) blitt utsolgt for, så jeg spurte en ekspeditør om han kunne sjekke om de hadde flere igjen på Elkjøp-butikken som ikke ligger så langt unna. Han gikk uten et ord, og jeg trodde han gikk for å sjekke. 10 minutter etter, uten at jeg hadde fått noe svar, går jeg rundt og ser etter han, og da står han med noen andre kunder. Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Selv er jeg fornøyd med min lokale Elkjøpbutikk, Vinterbro. Er der inne titt og ofte, i mange av tilfellene bare for å plukke opp Gamereactor, men har nå kjøpt en del der. Foreksempel har jeg kjøpt en Thomson MP3 spiller der, som sviktet etter 1,5 år. Jackpluggen var litt usikker på om det var et mono- eller stereosignal den skulle sende ut, og byttet ofte mellom de to. I tillegg var joysticken blitt svært slarkete. Tok turen til servicedelen og fikk levert den til reklamasjon og alt i orden. Et par uker senere fikk jeg den tilbake, da tilsynelatende i orden (hadde blitt reparert av produsenten). Men dessverre ble den ødelagt igjen etter en uke eller noe sånt. Leverte den tilbake igjen. Så tok det over en måned, og jeg ville vite hva som hadde skjedd. Ringte da supporttelefonen, som tok 20 min å komme gjennom til... Men når jeg først fikk svar fikk jeg snakke med en hyggelig dame (svensk mener jeg og huske), som sa at jeg kunne få en ny mp3-spiller fordi reparasjonen hadde tatt så lang tid. Betalte et lite mellomlegg og fikk en Ipod 30GB, som fortsatt fungerer, og er i hyppig bruk Lenke til kommentar
tasteleif Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Så du mener du jobber i en elendig butikk? Eller misforstår jeg nå. Hvilken butikk jobber du i? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Står i profilen min. Send meg en pm om du ønsker å vite mer. Off topic slutter -her-. Lenke til kommentar
HKvaale Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Urk, jeg har egentlig sluttet å handle på Elkjip men i dag måtte jeg innom. Det er rart med det, jeg prøvde så godt jeg kunne å være i godt humør med et smil rundt munnen, men en tur innom Elkjip ender ALLTID med at jeg blir i dårlig humør. For et år og noen måneder siden kjøpte jeg kjøleskap og fryser på Elkjøp. Jeg skulle flytte, og jeg endte med akkurat de to modellene fordi Elkjøp LOVTE at de skulle de klare å levere til innflyttingsdagen. Flott, da tar jeg de tenker jeg, litt dyrere, men jeg får de garantert når jeg skal flytte inn. 3 uker ETTER at jeg hadde flyttet inn kom kjøleskapet. Da hadde de lovet det 4 eller 5 ganger til før det kom. De løftene var altså null verdt. Absolutt null. Å leve uten kjøleskap er faktisk ikke så kult. I går så knakk selvfølgelig håndtaket på dette kjøleskapet og jeg måtte bevege meg inn på Elkjøp igjen. Urk. Frekkasen antydet at dette hadde ikke de noe med, dette måtte jeg ordne selv. Urk. Jeg hater virkelig Elkjøp. Heldigvis blir det færre besøk der i tiden framover ettersom jeg aldri mer kommer til å handle der. Jepp, dette ugne greier. Du kunne jo i det minste fått et skap til lån i mellomtiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå