Gå til innhold

Dårleg sørvis på Elkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen andre fysiske butikker i Norge som er billigere?

Det varierer fra gjenstand til gjenstand. Har rimeligere priser enn Elkjøp på noen ting der jeg jobber (fotobutikk), mens Elkjøp er rimeligere på andre ting. Har også kjøpt TV i en fysisk butikk som også var rimeligere enn Elkjøp på det tidspunktet.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Helt fantastisk at du ikke handler i en av de billigste elektronikk-kjedene nå, på grunn av noe som skjedde for over et halvt tiår siden.

 

Enig. Èn litt diffus sak, så påstår man at alt er bare elendig, litt tynne argumenter der ;)

Det er kanskje vanskelig å være billigst på absolutt alt hele tiden, men det finnes gode prisgarantier o.l hos enkelte kjeder ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Elkjøp er jo ikke kjent før og ha god kundeservice. Og det gjennspeiler seg i min lokale butikk i tromsø.

Skulle kjøpe en mp3 spiller til min bror. skulle kjøpe en ipod. selgeren nektet meg nesten i og kjøpe den siden ipod er noe dritt sa han. man må jo være dum som velger en ipod i sted før denne (husker ikke modell, men kostet vel 5-600 kr mer og er av samme kvalitet).

 

At en selger kan si noe sånt om et produkt han kan selge skjønner jeg ikke. jobber selv som selger og hadde jeg skat noe sånt hadde jeg fått sparken på dagen.

 

Men i samme butikk kjøpte jeg meg en kamera linse, damen var først sur. men ettervært ble hun mennesklig og hyggelig. Den linsen jeg skulle ha hadde dem ikke inne, så jeg fikk en mye bedre en til samme pris. Før og si det sånn, det kjøpet tjente ikke elkjøp på.

Og når jeg skulle levere den tilbake (30 dagers returett) fikk jeg det beløpe linsen kostet, så jeg tjente og handle oss Elkjøp :D .

 

Så mine erfaringer er så som så med elkjøp. men velger og handle av og til der. siden ekspert er like ille :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Var på utkikk etter ny mobiltelefon i fjor, og valget falt på en Sony Ericsson K810i hos Elkjøp. Kan ikke huske hvilket abbonement det var snakk om, men det var i alle fall en veldig god pris på det tidspunktet. Gikk inn på butikken, og trakk kølapp i mobilavdelingen. Det ble omsider min tur, og jeg ble møtt av en tilsynelatende lite hjelpsom og inadvent Elkjøp-ansatt bak disken. Sa at jeg var interessert i deres annonserte tilbud for K810i, og spurte om de hadde denne inne.

 

De hadde én igjen, så det var ikke noe problem. Hadde på det tidspunktet bedriftsabbonement, og ble fortalt av hun bak disken at jeg måtte ha fullmakt fra firmaet dersom jeg ville beholde nummeret mitt. Spurte om kanskje Elkjøp-butikken hadde et faksnummer jeg kunne få sendt det til, og etter litt roting i diverse papirer fant hun ut at det hadde de visst.

 

Spurte hun så høflig om hun ikke kunne holde av telefonen i et kvarter mens jeg ringte til firmaet for å få det ordnet, og jada det gikk greit. 5 minutter senere hadde jeg fått fakset over fullmakt for overføring av nummer, og alt var i skjønneste orden. Gikk tilbake for å få ordnet telefon, men da hadde hun visst dessverre solgt telefonen til en annen. Jeg mener... Hva i helvete?

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Fikk kun en tørr "beklager" fra den aktuelle ansatte. Orket ikke å krangle med de, og gikk til Lefdal i stedet, der de hadde et tilbud som var ett par - tre hundre kroner dyrere, og fikk ordnet telefon med en gang. Nå skal det sies at jeg har handlet på samme butikk før ved andre anledninger, og fått mye bedre service av andre ansatte. Så dette var vel for så vidt ikke direkte kritikk til Elkjøp, men heller den enkelte personen.

Lenke til kommentar

Denne er ikke selvopplvevd, men hørte den fra en "bekjent" på et annet forum:

 

Nylig hadde Elkjøp tilbud på Nikon D40 speilreflekskamere, med en 18-55mm linse..

For de som evt. ikke vet, så er et speilreflekskamera kun selve kameraet, og linsen må kjøpes utenom.. (Evt. selges de også som et kit, slik som denne hos Elkjøp). Det finnes flere typer linser, med forskjellige zoom-områder - mao. er det linsen du setter på kameraet som avgjør hvor bra zoom du har.

 

Vedkommende skulle kjøpe seg en Nikon D40, men de var utsolgt, Selgeren foreslo da en Nikon D60 (litt dyrere modell), fordi denne bl.a. hadde bedre zoom.... :roll: (Samme linsen fulgte med begge kameraene)

 

 

En selvopplevd:

 

For kanskje et par uker siden, kjørte jeg min mor innom Elkjøp, fordi hun skulle kjøpe seg en printer.

Vi kom inn, og ble faktisk mottatt av et par mennesker, som lurte på om vi trengte hjelp.

Min mor svarte at hun var der for å sepå printer, men hadde egentlig ikke tenkt til å kjøpe..

-"Værsågod, titt i vei", også forsvant begge to... :roll:

 

Uansett, vi kikket, bladde i brosjyrer, og til slutt fant hun ut hvem hun ville ha, og bestemte seg for å kjøpe allikevel.. Hun henvendte seg til en annen selger, og han tastet på en pc, og kunne dessverre bekrefte at de ikke hadde den inne.. Når fikk de den inn? Ikke på en veldig god stund..

 

Vi reiste derfra uten printer, da tanken slo meg: "Hvorfor hadde de utstillingsmodellen stående der hvis de ikke hadde printere og selge? Kunne de ikke f.eks. solgt den til redusert pris?"

Lenke til kommentar

Punkt en, må innrømme at speilreflekskameraer ikke er det punktet vi er best på kunnskap på. Uten tvil, men det er noe vi jobber med. Bedre zoom er vel ikke akkurat fordelen med D60 :p.

 

Ang utstillingsmodell, det er ofte en fast range som er satt i forhold til hva som skal vises utstillt. Noenganger er det ikke tilgjengelig info om når varen kommer inn, men plutselig blir det det. Da er det greit å ha en utstillingsmodell klar så man kan reservere varer for kunder som ønsker denne - vanskelig å selge uten utstillingsmodell.

 

At folk forsvinner uten å hjelpe til selv om folk ikke skal kjøpe nødvendigvis er helt feil, rimelig tullete å gjøre - dette er også ikke slik det skal være, og de aller fleste steder jobbes det også med at det ikke skal være sånn.

Lenke til kommentar
Vedkommende skulle kjøpe seg en Nikon D40, men de var utsolgt, Selgeren foreslo da en Nikon D60 (litt dyrere modell), fordi denne bl.a. hadde bedre zoom.... :roll: (Samme linsen fulgte med begge kameraene)
Det mest vanlige kit'et til D40, inneholder et 18-55. Det mest vanlige kit'et til D60 inneholder et 18-55 VR. Nå finnes det riktignok non-VR kit til D60 også, men er du sikker på at du ikke misset VR'en på det ene objektivet? Det er et bedre objektiv, ikke bare optisk, men også fordi det har stabilisator. De ser imidlertid ganske like ut.
Lenke til kommentar
Vedkommende skulle kjøpe seg en Nikon D40, men de var utsolgt, Selgeren foreslo da en Nikon D60 (litt dyrere modell), fordi denne bl.a. hadde bedre zoom.... :roll: (Samme linsen fulgte med begge kameraene)
Det mest vanlige kit'et til D40, inneholder et 18-55. Det mest vanlige kit'et til D60 inneholder et 18-55 VR. Nå finnes det riktignok non-VR kit til D60 også, men er du sikker på at du ikke misset VR'en på det ene objektivet? Det er et bedre objektiv, ikke bare optisk, men også fordi det har stabilisator. De ser imidlertid ganske like ut.

 

Men det har fortsatt samme zoom-område selv om det har VR? Det var det som var poenget mitt..

Lenke til kommentar
Men det har fortsatt samme zoom-område selv om det har VR? Det var det som var poenget mitt..

Da skjønner jeg... men da mente nok ekspeditøren at selve objektivet var bedre. Jeg forsnakker meg nå og da på diverse ting selv. Det blir mange ord å holde orden på, når man samtidig skjønner at kunden ikke ville forstått det om jeg skulle brukt faguttrykk. Det er en av de største utfordringene vi som er kundebehandlere i en faghandel har, å oversette faguttrykk til ord og setninger som selv oldemor forstår.

 

Ordene zoomobjektiv og zoom kan forveksles litt (man glemmer å legge til "objektiv" på slutten) hvis man er litt ivrig når man snakker... noe jeg ofte er når jeg snakker med kunder.

Lenke til kommentar

For å sitere vedkommendes innlegg på det forumet jeg leste det på:

 

...mente selgeren at man kunne få et lite digitalkamera til lavere pris som kunne gjøre det samme som Nikon D40. Grunnen til dette var at det på denne modellen bare var 3x optisk zoom. Mens f.eks. D60 til kr 4999,- har hele 7,5x optisk zoom...

 

Det er hva jeg vet om den saken...

Lenke til kommentar

Jeg var på Elkjøp for 2-3 uker siden og så etter ørepropper da jeg rotet meg borti et stativ. Der hang det tykt med Razer Lachesis og Deathadder muser. "399,-" stod det på lappen over Lachesis musa.

Jeg tenkte jo "Hva i svarte?! 399,-? Neeei?" og tok med ei mus bort til en ansatt. "Kødder dere? 399,-?" spurte jeg med STORE øyne. "Ehm.. ja?" svarte elkjøp-duden og slo inn strek-koden. "Den koster nok 599,- du.

Hvor fikk du 399,- fra?" Da viste jeg han lappen hvor jeg fant musa. "Jaha.." sa han og klødde seg i hestehalen. "Du får vel få den for den prisen da.." sa han og forklarte det hele til kassadama, jeg betalte 399,- og lo hele veien hjem :)

 

ELKJØP FTW :w00t:

Lenke til kommentar
For å sitere vedkommendes innlegg på det forumet jeg leste det på:

 

...mente selgeren at man kunne få et lite digitalkamera til lavere pris som kunne gjøre det samme som Nikon D40. Grunnen til dette var at det på denne modellen bare var 3x optisk zoom. Mens f.eks. D60 til kr 4999,- har hele 7,5x optisk zoom...

 

Det er hva jeg vet om den saken...

Da har de kanskje solgt D60 som en kitløsning sammen med Nikkor 18-135 som også er et standard kitobjektiv hos Nikon? Det tilsvarer 7,5x zoom. Men det kan virke som ekspeditøren kanskje har lest litt feil et sted, for 5000 for den pakken må da være veldig billig?

 

Ellers er jeg ikke helt enig i alt det andre den ekspeditøren sa, om at et lite digitalkamera kunne gjøre det samme på bakgrunn av antall ganger zoom.

Lenke til kommentar

Kan jo nevne et par ganger jeg har vært fornøyd kunde på Elkjøp:

 

Skulle kjøpe mobiltelefon, og skulle samtidig "konvertere" fra kontantkort til abbonement.

Da jeg var der første gangen, fikk jeg beskjed om at de måtte ta en kredittsjekk, for å finne ut om jeg kunne få abbonement. Fair enough.. Skulle da komme tilbake etter noen dager.. Jeg dro tilbake etter kanskje en uke, og hørte om de hadde fått noe svar. "Nei, det så det ikke ut til at de hadde fått.. Men vent litt..". Så tastet han litt "Du skjønner, jeg har jobbet i NetCom, så dette fikser jeg..". Og vips: Jeg hadde fått abbonement :thumbup: (Forøvrig en annen selger enn han jeg var hos første gangen..)

 

En annen gang: Hadde en pc, som stammet fra tiden før det var vanlig med DVD-spillere i PC-er, så jeg bestemte meg for å kjøpe en.. Var innom Elkjøp, og litt for impulsivt tok jeg med meg den eneste spilleren jeg kunne finne, som forøvrig også var en DVD-brenner (noe jeg absolutt ikke trengte!!), til den nette sum av ca. 2000 kroner..

 

Etterpå var jeg og en kompis innom en tilsvarende butikk i en konkurrerende kjede, og fant en vanlig spiller til godt under tusenlappen.. Vips, tilbake til Elkjøp, og fikk benyttet meg av garantien om at du får pengene tilbake innen 30 dager :) Jeg var kanskje tilbake etter 30 minutter, og det var samme menneske i kassen som hadde solgt meg den, som gav meg pengene tilbake...

Lenke til kommentar
Fysisk Elkjøp butikk har ikke elektronikk til rimelige priser. :new_woot:

 

Tildels enig der - Men Elkjøp liker absolutt å villede forbrukerne med sine reklame-aviser (les: skrive at man er billigst...) Sannheten er at noe er billigere og annet er dyrere - man må nesten sjekke.

 

Handler endel stort og smått der av praktiske grunner - er slik litt en impulskjøper, men siste erfaring var dårlig.

 

Tenkte på en 24" LCD som stod til 2500,- i nettbutikken. Kikket, men så ikke at det stod at prisen kun gjelder i nettbutikken eller lign, og man kunne sjekke lagerstatus hos varehusene. Fant et varehus som hadde den på lager og dro avgårde. Så den ikke utstilt, så trakk lapp og spurte selgeren... joda, de hadde den på lager... men laveste pris han kunne gi meg var 2800,-

Nei takk sa jeg... har sett den samme skjermen til 2200,- hos Pixmania...

 

Det blir at man føler seg halvveis lurt når man ser en pris på Elkjop.no - varen er på lager, men neida den prisen gjelder visst ikke...

 

Hadde en lignende erfaring tidligere engang, da var det forskjellig prising i butikkene. Ble til at jeg kjøpte hos en annen selvstendig lavpris butikk istedet til et par hundrelapper mindre. Kunne selvfølgelig fått prisen og deretter dratt tilbake til Elkjøp og brukt prisgarantien - men ønsker jeg egentlig å støtte en kjede som bevisst legger seg litt over laveste pris og satser på at få oppdager det? Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...