Gå til innhold

Dårleg sørvis på Elkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var vel i tiden elkjøp såvidt hadde startet å selge telefoner :). Var jeg deg hadde jeg sammelignet telekunnskap med en elkjøp-teleavdeling i dag (eller kanskje en elkjøp express??) vs en telekiosk, butikk eller lignende.

 

Det var nok ikke det. Den butikken hadde masse telefoner og var stor. Sorry mac.... har lite å si åssen tid det er. Jobber du i en elektronikk butikk burde du følge med på kommende ting. Ellers har du lite der å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg er sjokka over hvordan Elkjøp behandler kundene sine. F.eks har jeg vært innom et par ganger i det siste for å se på blant annet mobil. Vi stod og så på mobiler i minst et kvarter. To av betjeningen stod en meter fra oss, men ingen spurte om vi skulle ha hjelp. De stod der og skravlet med noen venner som var innom og pratet om fest og fyll. Kan nevnes at det var bare vi som stod der.

 

Vi gikk videre inn i butikken og kjæresten min skal ser etter en vekkerklokke. Mens vi står der blir en voksen dame nærmest utskjelt av en som jobber der, fordi hun ikke har trekt kølapp. Hun MÅ trekkekølapp hvis hun skal ha hjelp. Greit nok det, men det står tre elkjøpansatte foran en pc og det var bare hun som trengte hjelp. På trass roper betjeningen opp mange nummer (fra kølappsystemet), men det er jo ingen der, så ingen svarer. Til slutt får damen hjelp. Jeg skjønner at de som jobber der kan blir frustrerte over kunder som ikke skjønner kølappsystemet, men det er måten det ble gjort på jeg reagerer på! Han var høylytt og forklarte i en lite vennlig tone.

 

Noen dager senere var vi innom igjen. Da kommer vi oss knapt frem noen steder fordi det står fjortiser i klynger og prater med noen som jobber der. Selvfølgelig har alle lov å gå å Elkjøp, men det må da gå an å ta hensyn til andre som faktisk er der for å kjøpe et produkt?

 

Vi står i kø ved kassa og en ansatt hjelper to gutter. Han spør hun andre i kassen om hvor akkurat det produktet står og hun svarer i en særdeles sur tone at det ante hun ikke!!

 

Tenker de ikke på hvilket inntrykk de gir kundene? Det frister så lite å gå på en butikk og komme sur og sliten ut igjen...

Lenke til kommentar

For å si det latterlig enkelt, samtlige av de ansatte der hadde ikke overlevd lenge i elkjøpbutikken jeg jobber i. De hadde enten sluttet, eller fått skikkelig opplæring i kulturen.

 

Det er ikke slik det skal være, og det er som regel svært få steder det er slik. Selv om jeg ikke nekter for at det finnes ansatte overalt (men det gjør det vel i alle kjeder?) som driter langt i bedriftskulturen.

 

Vår kultur sier det enkelt og greit: Du SKAL møte kunden. Kunden skal ikke måtte trekke lapp med mindre det er kø, og du skal IKKE drive dank og vente på at kunden spør deg.

 

Der jeg jobber, blir det oftere klaget over at vi spør for OFTE om kunden trenger hjelp til noe, enn at vi ikke følger med. Men ja, det er forskjeller. Dessverre. De aller fleste stedene, de aller fleste butikkene, er det ikke slik som beskrevet ovenfor. Men hvem driver å besøker flere elkjøp'er når det bare er en i nærheten av seg, og den gir et dårlig inntrykk?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Ein annan gong var eg inn og skulle ha ein 50-pakning med brennbare DVD-plater til 99,- som dei hadde reklamert med i avisa si. Eg gjekk og tok ein pakke frå hylla, og skulle betale. "Det blir 199,- takk" -fekk eg høyre. Eg sa at eg hadde sett akkurat denne pakken i avisa til 99,-. "Nei, det er DVD-R som kostar 99,- , dette er DVD+R og kostar difor 199,-. DVD-R har vi ikkje.". Det var akkurat same platene frå same produsent. Den einaste skilnaden var + og -, ingenting anna. Eg kjøpte dei sjølvsagt ikkje. Det er forresten slik at omtrent kvar einaste gong eg skal ha noko der som eg anten har sett på nettsida eller i reklameavisa, har dei det ikkje.

 

1. Hvis du greier å lese feil på +/- er det ditt problem, har ingen ting på dårlig service å gjøre. Det er to forskjellige produkter selv med den lille +/-, og det kan hende innkjøpsprisen for elkjøp er helt annerledes på begge produktene slik at de ikke kan selge den til samme pris, av og til for de sikkert en super innkjøpspris på en produkt.

 

2. Hvis det er tilbudsvarere du ser på har de ikke varene er det antakligvis fordi du ikke er kjapp nok ute. Gjelder å komme først til mølla

Lenke til kommentar
Det var vel i tiden elkjøp såvidt hadde startet å selge telefoner :). Var jeg deg hadde jeg sammelignet telekunnskap med en elkjøp-teleavdeling i dag (eller kanskje en elkjøp express??) vs en telekiosk, butikk eller lignende.

 

Det var nok ikke det. Den butikken hadde masse telefoner og var stor. Sorry mac.... har lite å si åssen tid det er. Jobber du i en elektronikk butikk burde du følge med på kommende ting. Ellers har du lite der å gjøre.

Dette må altså ha skjedd før 2001, da det var året sony ericsson ble etablert? MEN - den første mp3-spilleren for mobil fra Ericsson kom faktisk ut i 2002, skulle jeg mene? Er du helt sikker på at du husker rett her?

 

Tele på den tiden i elkjøp var etter hva jeg vet et nysatningsområde, og nei, da er dessverre ikke kunnskapen 100% på topp på ting som er nye - særlig i butikker der de som jobbet med dette måtte drive med mange andre ting enn kun å selge tele. Gadgets og slikt var det vel ikke alle som kunne noe om heller.

 

Men som sagt - prøv igjen NÅ, sammenlign en elkjøp express mot telekiosken på kunnskapsnivå. Please :)

Lenke til kommentar
Ein annan gong var eg inn og skulle ha ein 50-pakning med brennbare DVD-plater til 99,- som dei hadde reklamert med i avisa si. Eg gjekk og tok ein pakke frå hylla, og skulle betale. "Det blir 199,- takk" -fekk eg høyre. Eg sa at eg hadde sett akkurat denne pakken i avisa til 99,-. "Nei, det er DVD-R som kostar 99,- , dette er DVD+R og kostar difor 199,-. DVD-R har vi ikkje.". Det var akkurat same platene frå same produsent. Den einaste skilnaden var + og -, ingenting anna. Eg kjøpte dei sjølvsagt ikkje. Det er forresten slik at omtrent kvar einaste gong eg skal ha noko der som eg anten har sett på nettsida eller i reklameavisa, har dei det ikkje.

 

1. Hvis du greier å lese feil på +/- er det ditt problem, har ingen ting på dårlig service å gjøre. Det er to forskjellige produkter selv med den lille +/-, og det kan hende innkjøpsprisen for elkjøp er helt annerledes på begge produktene slik at de ikke kan selge den til samme pris, av og til for de sikkert en super innkjøpspris på en produkt.

 

2. Hvis det er tilbudsvarere du ser på har de ikke varene er det antakligvis fordi du ikke er kjapp nok ute. Gjelder å komme først til mølla

Bare for å kommentere denne saken også - var det innenfor de første 3 dagene av kampanjen hadde han hatt krav på å få pluss til samme pris som annonsert minus.

 

Ang det med pris - når man annonserer et produkt, så kan man kjøpe inn større antal av dette, og få en spesialrabatt fra verbatim fordi man kjøper enorme antall. Derfor blir plutselig den annonserte plata rimeligere for butikken, og kan selges til ekstrempris - mens den andre varianten som man kanskje tror er helt lik, ikke har fått samme prisen inn til butikken ;).

Lenke til kommentar
Bare for å kommentere denne saken også - var det innenfor de første 3 dagene av kampanjen hadde han hatt krav på å få pluss til samme pris som annonsert minus.

 

Aha, ja da blir det noe annet. Men så spørs om han var der innenfor 3 dager da ..

Lenke til kommentar
Det var vel i tiden elkjøp såvidt hadde startet å selge telefoner :). Var jeg deg hadde jeg sammelignet telekunnskap med en elkjøp-teleavdeling i dag (eller kanskje en elkjøp express??) vs en telekiosk, butikk eller lignende.

 

Det var nok ikke det. Den butikken hadde masse telefoner og var stor. Sorry mac.... har lite å si åssen tid det er. Jobber du i en elektronikk butikk burde du følge med på kommende ting. Ellers har du lite der å gjøre.

Dette må altså ha skjedd før 2001, da det var året sony ericsson ble etablert? MEN - den første mp3-spilleren for mobil fra Ericsson kom faktisk ut i 2002, skulle jeg mene? Er du helt sikker på at du husker rett her?

 

Tele på den tiden i elkjøp var etter hva jeg vet et nysatningsområde, og nei, da er dessverre ikke kunnskapen 100% på topp på ting som er nye - særlig i butikker der de som jobbet med dette måtte drive med mange andre ting enn kun å selge tele. Gadgets og slikt var det vel ikke alle som kunne noe om heller.

 

Men som sagt - prøv igjen NÅ, sammenlign en elkjøp express mot telekiosken på kunnskapsnivå. Please :)

 

Det var før sony ericsson ble etablert ja. Ganske sikker på at jeg husker rett ja. Det var en ekstern enhet som måtte plugges på spilleren som hadde minnekort på 64 mb ellernoe.

 

Hvorfor unnskylder du folk som ikke kan jobben sin????? De jobber i en elektronikkbutikk, internet fantes på den tiden og det var sånn vi fant spilleren. Er det galt å kreve at de ansatte forsøker å holde seg oppdatert selv om det er "nye" tider. Det vil det jo alltid være for det vil jo alltid komme nye ting.

 

Ericsson var stort på markedet også på den tiden. Er det for mye å kreve av de ansatte at de skal følge med på tilleggsutstyr på mobil??

 

Du er ikke så overbevisende dessverre.

Lenke til kommentar
Trur du innkjøpsprisen var den same med han som skulle ha ny vaskemaskin?

At innkjøpsprisen er anleis på plater som er HEILT like berre at den eine heiter +R og den andre -R, ser eg ingen logikk i. Elkjøp har jo ein annonsegaranti som seier at dersom dei ikkje har produktet, skal du få ei tilsvarande vare.

Det er klart innkjøpsprisen kan variere! Elkjøp forhandler sikkert hele tiden med sine leverandører, og dersom de antyder at de skal bestille en hel haug -R-plater (i forbindelse med et salg), er det klart de vil få en lavere pris fra leverandør. Det er jo hele poenget med store innkjøp og kampanjer.. :)

Derimot burde jo betjeningen selv si ifra om annonsegarantien og gi kunden +R-platene til samme pris - under forutsetning at dette var innenfor de tre dagene Elkjøp skryter av :)

Lenke til kommentar
Hvorfor unnskylder du folk som ikke kan jobben sin????? De jobber i en elektronikkbutikk, internet fantes på den tiden og det var sånn vi fant spilleren. Er det galt å kreve at de ansatte forsøker å holde seg oppdatert selv om det er "nye" tider. Det vil det jo alltid være for det vil jo alltid komme nye ting.

 

Ericsson var stort på markedet også på den tiden. Er det for mye å kreve av de ansatte at de skal følge med på tilleggsutstyr på mobil??

Vil gjerne forsvare Elkjøp litt her (ja, dere leste riktig). Jeg jobber for en konkurrent i fotobransjen, og med den takten det kommer nye kamera, og ekstrautstyr til disse, er det plent umulig å følge med på alt. Vil tro dette gjaldt og gjelder mobilbransjen også.

 

Skulle vi holdt oss oppdatert på absolutt alt av nye kamera, ekstrautstyr og dingser, ville vi ikke hatt tid til å ekspedere kunder. Jeg er mye på internet utenfor arbeidstid, leser på fotosider og her på forumet, og jobber med foto hele dagen, allikevel er jeg ikke i nærheten av å vite om alt det nye som kommer om jeg skal favne om alt som har med foto å gjøre. Det blir en 24/7 jobb å holde seg 100% oppdatert. Selv da tror jeg det er ganske umulig.

 

Om en kunde spør meg om noe jeg ikke har hørt om, så prøver jeg å finne frem informasjon om dette. Men ofte er det vanskelig å vite hvor man skal starte, hvilken importør man skal kontakte og så videre. Men viljen er der, og det kan det hende det var hos den Elkjøpansatte også.

Lenke til kommentar

Jeg bare forsøker igjen å si at om uunreal kanskje sammenligner butikker NÅ, så vil han se en litt annen trend enn han opplevde for 7 år siden. Men jeg har ikke fått noen respons på akkurat det punktet :).

 

Den eksterne enheten heter forresten HPM-10, og kom ut i 2002. Det var verdens første mp3-handsfree, og hadde 32MB minne.

Lenke til kommentar
Hvorfor unnskylder du folk som ikke kan jobben sin????? De jobber i en elektronikkbutikk, internet fantes på den tiden og det var sånn vi fant spilleren. Er det galt å kreve at de ansatte forsøker å holde seg oppdatert selv om det er "nye" tider. Det vil det jo alltid være for det vil jo alltid komme nye ting.

 

Ericsson var stort på markedet også på den tiden. Er det for mye å kreve av de ansatte at de skal følge med på tilleggsutstyr på mobil??

Vil gjerne forsvare Elkjøp litt her (ja, dere leste riktig). Jeg jobber for en konkurrent i fotobransjen, og med den takten det kommer nye kamera, og ekstrautstyr til disse, er det plent umulig å følge med på alt. Vil tro dette gjaldt og gjelder mobilbransjen også.

 

Skulle vi holdt oss oppdatert på absolutt alt av nye kamera, ekstrautstyr og dingser, ville vi ikke hatt tid til å ekspedere kunder. Jeg er mye på internet utenfor arbeidstid, leser på fotosider og her på forumet, og jobber med foto hele dagen, allikevel er jeg ikke i nærheten av å vite om alt det nye som kommer om jeg skal favne om alt som har med foto å gjøre. Det blir en 24/7 jobb å holde seg 100% oppdatert. Selv da tror jeg det er ganske umulig.

 

Om en kunde spør meg om noe jeg ikke har hørt om, så prøver jeg å finne frem informasjon om dette. Men ofte er det vanskelig å vite hvor man skal starte, hvilken importør man skal kontakte og så videre. Men viljen er der, og det kan det hende det var hos den Elkjøpansatte også.

 

Dette var snakk om ett tilbehør til en ericsson telefon. Produsert av ericsson. Hvor vanskelig kan det være? Snakker da om på den tiden og ikke i nåtid som alle andre maser om. :)

 

Brenner du for det du driver med. Nok av internet sider å holde seg oppdatert på. Du må bare gidde. Ellers kan du søke det opp. Det tar kort tid det også.

 

Jeg gir meg ikke på det enda. :)

 

Jeg bare forsøker igjen å si at om uunreal kanskje sammenligner butikker NÅ, så vil han se en litt annen trend enn han opplevde for 7 år siden. Men jeg har ikke fått noen respons på akkurat det punktet :).

 

Den eksterne enheten heter forresten HPM-10, og kom ut i 2002. Det var verdens første mp3-handsfree, og hadde 32MB minne.

 

Se svaret mitt til super8. Det dekker ditt også. ;)

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil ha et svar ang nåtid var jo at du sa følgende:

"Siden den gang har jeg handlet elektronisk på nett. Kan ikke si at jeg anbefaler folk å handle på elkjøp heller...."

 

Poenget mitt var altså: Det er ikke nødvendigvis kunnskapsløshet som møter deg i teleavdelingen til elkjøp i dag, derfor er din eneste grunn for å ikke handle hos elkjøp altså ikke lenger gyldig.

 

Men du ønsket tydeligvis ikke å bevise/motbevise påstanden min?

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg vil ha et svar ang nåtid var jo at du sa følgende:

"Siden den gang har jeg handlet elektronisk på nett. Kan ikke si at jeg anbefaler folk å handle på elkjøp heller...."

 

Poenget mitt var altså: Det er ikke nødvendigvis kunnskapsløshet som møter deg i teleavdelingen til elkjøp i dag, derfor er din eneste grunn for å ikke handle hos elkjøp altså ikke lenger gyldig.

 

Men du ønsket tydeligvis ikke å bevise/motbevise påstanden min?

 

Hvorfor kan ikke folk være kunnskapsløse før som nå???

 

Dessuten må jeg ikke ha en grunn for å ikke handle der. Eller "gyldig grunn".

Jeg bare misliker det elkjøp driver med. Kan du ikke innse det som elkjøp ansatt eller tidligere ansatt. Da er det ikke rart dere mister kunde. Når dere ikke har noe forståelse for hvorfor kunder forsvinner.... jau

 

Du er sta, men jeg står på krava mine. Bare aksepter det. Du kommer ingen vei med meg. :)

Lenke til kommentar

Folk er ikke like kunnskapsløse som før da fokuset på skikkelig kunnskap i teleavdelingen har vært langt større siste årene, blant annet ved å skille avdelingen ut fra data-gruppen og ha ansatte som jobber kun med tele. Langt fler produktkurs rundt telefoni er det også nå, bedre produktinformasjon internt og bedre verktøy å jobbe med.

 

Jeg ønsker ikke å komme noen vei med deg, bare å være en motvekt til deg som debattant, motargumentere dine synspunkter da jeg er uenig i de.

 

Forøvrig passerer jeg snart 5 år i Elkjøp :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Folk er ikke like kunnskapsløse som før da fokuset på skikkelig kunnskap i teleavdelingen har vært langt større siste årene, blant annet ved å skille avdelingen ut fra data-gruppen og ha ansatte som jobber kun med tele. Langt fler produktkurs rundt telefoni er det også nå, bedre produktinformasjon internt og bedre verktøy å jobbe med.

 

Jeg ønsker ikke å komme noen vei med deg, bare å være en motvekt til deg som debattant, motargumentere dine synspunkter da jeg er uenig i de.

 

Forøvrig passerer jeg snart 5 år i Elkjøp :).

 

Vi får se, kanskje jeg går innom elkjøp igjen en dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...