Mailo143 Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hei! Har havnet i en litt kinkig situasjon. leide en leilighet for snart et år siden, fikk fort vite at siden leiligheten er i ei blokk så er det ganske lytt og et gammelt parr under oss hører så å si allt vi gjør. Dette har vært en irritasjonsfaktor i lengre tid med tanke på klaging på toalettbruk og gåing om natten(!) Ifølge leiekontrakten står det følgende: "..Leieforholdet kan fra hver av partene sier opp med minst 1 mnd frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper i" Itillegg står det: "Oppsigelse fra utleiers side skal være skriftlig og begrunnet. oppsigelsen skal pålyse om at leier kan protestere skriftlig til utleieren innen en mnd etter at oppsigelsen er mottatt" men det sto det ikke noe om i brevet fra utleier. denne kontrakten har både jeg og utleier signert. Så hadde jeg en "vild" fest forje helg tydligvis, som jeg heller vil kalle en sammenkomst av 4-5 kompisser uten musikk(!) Fikk brev fra husværten dagen etterpå: "Etter uttallige samtaler med dere ang nattebråk har du 14 dager på deg å flytte ut" Har han låv å kaste meg ut på bare 14 dagers varsel? -Robin A Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Ifølge leiekontrakten står det følgende: "..Leieforholdet kan fra hver av partene sier opp med minst 1 mnd frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper i" Juss messig må vel noen andre svare. Men vil ikke den delen der si at hvis han fikk brevet denne måneden, så må han ikke være ute av leiligheten før slutten av april ? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 nei han kan ikke kaste deg ut med 14 dagers varsel. siden dere har avtale om minst en måned. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Oppsigelsestiden løper i fra hel kalendermåned til hel kalendermåned. Dette betyr at om du fikk oppsigelsen i dag, skriftlig, så gjelder oppsigelsestiden ut april måned. Ut over dette så kan ikke huseier bare kaste deg ut. Dersom dere har et "normalt" støynivå så kan ikke dette brukes i mot dere. Men dette er et vanskelig tema, og det er ofte veldig vanskelig å argumentere for og mot for begge parter. Når der kommer til selve oppsigelsen så er det et par fallgruver der også(for huseier som regel). Dersom det du siterer her var det du fikk som oppsigelse så er det ikke en god nok oppsigelse. Det er krav til hvilke opplysninger den skal inneholde og den du fikk der(om den er i sin helhet) er i beste fall mangelfull, for å ikke si feilinformasjon. Med andre ord så protesterer du på oppsigelsen asap. Husk at selv om du har kontrakt så kan dere ikke avtale dårligere vilkår en de som står i husleieloven. Og all kommunikasjon fremover nå bør tas skriftlig. Henvis så til lovene og reglene så godt som mulig. Dette med oppsigelsestid kan du godt henvise til kontrakten. Lenke til kommentar
Mailo143 Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) kan sitere brevet: -leier- OPPSIGELSE AV LEIEFORHOLD Da ordensreglementet gjenntatte ganger, og på tross av flere advarsler er blitt brutt, opphører leieforholdet om 14 dager fra og med dags dato. Det har vært klage fra naboer ang bråk, både fra trappegangen og leiligheten, både kveld og natt, og dere har fått muntlige advarsler fra styret i boretslaget, uten at dette har blitt tatt til etterettning. Leieforholdet sies derfor opp. Mvh -Utleier- Har bråket 1 gang i gangen, det vet jeg, ellers er det normal gåing som her blir referert til som "bråk i gangen" Om jeg konfronterer han om at han ikke kan kaste meg ut før april er forbi, å han sier noe slik som "du SKAL ut om 14 dager!" ..hva kan jeg si i forsvar? at jeg da anmelder han for brudd på leiekontrakten? Hvor kan jeg lese mer om disse kravene som stilles om hans anklager? Endret 11. mars 2008 av Mailo143 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 I følge det brevet der så foreligger det ingen oppsigelse og tidligere avtalt oppsigelsestid må overholdes samt at kravene til oppsigelsen må oppfylles. Måten du bør gjøre dette på nå er å protestere skriftlig på oppsigelsen, henvise til lovverket samt kontrakten, og samtidig påpeke at huseier ikke kan kaste deg ut før oppsigelsestiden på en gyldig oppsigelse er ferdig. Lovverket finner du her. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg antar at dette er en tidsubestemt leieavtale. Det stilles en rekke vilkår til en gyldig oppsigelse, og de er ikke oppfylt her. Se særlig husleieloven §§ 9-5 og 9-7. Det er litt usikkert hva utleier egentlig gjør her. Det ser mest ut som han påberoper seg bråket ditt som mislighold av leieavtalen og bruker dette som grunnlag for å kaste deg ut. Oppsigelse er ikke en misligholdssanksjon, dvs. det er ikke en reaksjon man kan bruke fordi du har brutt leieavtalen. Han må eventuelt heve avtalen. Basert på din fremstilling av saken er det vanskelig å se at vilkårene for å heve er oppfylt, jf. husll. § 9-9. Dessverre er det slik at enkelte har en kombinasjon av sterk klagelyst og oversensitivtet for lyd. Det er ikke uvanlig at slike konflikter oppstår. Du kan jo forsøke å snakke med gamlingene, evt. la noen traske rundt oppe i din leilighet mens du står i leiligheten under, for å få et inntrykk av støyen. Noen steder er det ekstremt lytt. En dialog er ofte enklere hvis man har prøvd å ta på seg motpartens sko. Forutsatt at vilkårene for heving ikke er oppfylt, kan ikke eier kaste deg ut med den oppsigelsen. Det du skal gjøre er å sende en skriftlig protest i posten til utleier. Der påberoper du deg at vilkårene for oppsigelse etter husleieloven § 9-5 og formkravene i § 9-7 ikke er oppfylt. Han må da ta ut forliksklage/klage til husleietvistutvalget hvis du bor i Oslo/Akershus for å få oppsigelsen kjent gyldig. Jeg understreker at dette forutsetter at vilkårene for heving ikke er oppfylt, og rådet er basert helt og holdent på din fremstilling av saken. Vær også klar over at det er risiko ved enhver rettsbehandling. Hvis du taper vil du normalt måtte dekke motpartens saksomkostninger i tillegg til dine egne. Lenke til kommentar
Mailo143 Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Har ennå ikke planer om å gå rettens vei mot fyren, orker ikke bo her mere enkelt å greit. Eneste jeg vil at fyren skal fatte er at han ikke bare kan finne opp regler og hive meg ut som han mener passer han best. Vil ha mer en 14 dager på meg å finne ny plass å bo, slik at det ikke blir impulsflytting og kansje ender opp i en lignende leilighet. Har fått mer hjelp av dere en jeg håpet på, tusen takk! sier ifra om jeg trenger mer hjelp Mvh Robin A. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Da må du protestere skriftlig som Nagel skriver. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg har egentlig ikke noe grunnlag for å komme med noe fornuftig her, men ble litt interessert av tråden. Hvis han fremmer en klage på fristen som ble stilt her, hva vil skje med en eventuell ny frist? Vil det da utvides med 14 dager slik at det dekker den måneden som er krevd, eller vil man måtte påbegynne fristen på ny når ett nytt lovlig krav om oppsigelse foreligger? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg har egentlig ikke noe grunnlag for å komme med noe fornuftig her, men ble litt interessert av tråden. Hvis han fremmer en klage på fristen som ble stilt her, hva vil skje med en eventuell ny frist? Vil det da utvides med 14 dager slik at det dekker den måneden som er krevd, eller vil man måtte påbegynne fristen på ny når ett nytt lovlig krav om oppsigelse foreligger? Hvilken frist tenker du på? Fristen for å flytte ut? Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg har egentlig ikke noe grunnlag for å komme med noe fornuftig her, men ble litt interessert av tråden. Hvis han fremmer en klage på fristen som ble stilt her, hva vil skje med en eventuell ny frist? Vil det da utvides med 14 dager slik at det dekker den måneden som er krevd, eller vil man måtte påbegynne fristen på ny når ett nytt lovlig krav om oppsigelse foreligger? Hvis man protesterer på oppsigelsen, må utleier gå til domstolene for å få oppsigelsen kjent gyldig. Han må da i utgangspunktet ha en dom for å få namsmannens hjelp til å tvangsfravike eiendommen. Hvis utleier tar seg til rette og fjerner tingene til leietager egenhendig, vil det normalt være straffbar selvtekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå