Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bygging av basskasse


Anbefalte innlegg

Om du ikke skrur den, så må du være raus med limet hvertfall, og da må du vel til med en masse limtvinger og greier for å holde det sammen mens det tørker.

 

Er ikke vanskelig å bygge ei kasse, egentlig, hvis du bare har volumet, så regner du ut alle målene. Du kjøper bare inn spon eller MDF-plater (kryssfiner er dobbelt så dyrt ca.), også kapper du til og limer og skrur det sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lag no det sjølv! om det blir feil så lager du en til! Prøv selv, blir det feil så lærer du mest!! ;)

Hvorfor ikke bare følge produsentens anbefaling istedenfor å bruke tusenvis av kroner på materiale og mange titalls timer på å prøve å finne størrelsen på den perfekte basskassa?

 

Jeg vil nå tro at de som lager elementet har nok peiling til at de kan komme med det tilnærmet beste kassevolumet også.

Ikke nødvend materialle som koster penger...men bare med noen kartonger for å teste :)

 

Er du seriøs nå?? lage kasse av papp for å teste?? lol!!!

 

Haha :D

Det kan han umulig være..... blir litt dødt i alle fall :!:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Ja når har det seg sånn at eg har, etter nokre veker uten tenking, snudd planen igjen..nå blir det kasse slik som produsenter oppgir.

 

Data eg får opgitt:

 

Modell Box (Cu ft ) Fb (Hz) Vent (dia) Vent (lenth)

 

Dc-12 2.0 33.0 3.5" 10.4"

 

 

Eg har sjøl, men konverteringskalkulator rekna om 3.5" til 8.89cm oh 10.4" til 26.4cm

Ka i huleste står fb for..er jo klar over at 33 står for Hz, men ka meine dei egentlig med det...kor låg frekves den klarar å spela?????

 

Er kassevolumet som er opgitt her inkludert volumet på porten (kan det stemme at den er 1,63 liter..(litt ustødig på den formelen)2.0 cu ft er jo 56.6 liter, så skal kassen då vara 58,23 liter???

 

Skal eg også ta høgde for at magneten stikk inn i kassa (har egentlig ikkje peiling på kor stor plass den tar)??

 

Angåande plassering av porten, er det samma kor den står i forhold til elementet. på sida av elementet feks..har hørt snakk om at den skal vara lika langt i frå bakenden på porten til plata, som minimum diameteren på porten....Stemmer dette?

 

Når deg gjeld bygginga har eg tenkt å bygge ein kasse med ein skrå vegg (har hørt at dette skal hjelpe mot ståande bølger, sikker konge d:), å så e d jo litt praktisk angåande plassering. Elementet skal eg plassere i den rette veggen som sannsynlegvis kjem til å stå mot bagasjeluka (noken kommentarar til dette??). kassen skal limes og skruast (forborre hullene). har lurt på om eg skal legge silicon i sjøytene og, er dette nødvendig??

 

 

 

KONGE VISS NOKEN HADDE GIDDA Å TATT SEG TID TIL Å HJELPE MEG MED DETTE ALTSÅ...all ære til den som gidder....om ikkje du kan svare på alt..prøv å svar på litt jaffal

Lenke til kommentar

Vanligvis når en selv beregner kasse skal en ta hensyn til volumet til elementet og legge dette til kassevolumet. Men når volumet er oppgitt av produsenten til nettopp ditt element vil jeg tro at de allerede har tatt hensyn til dette.

 

Avstanden fra enden på bassrøret til veggen bør være minst lik diameteren på røret.

 

Du bør bruke silikon eller en form for ekspanderende lim i skjøtene for å få kassa helt tett. Selv om det er et stort bassrefleksrør i kassa kan det komme stygge pipe og blåselyder om kassa lekker. Har selv erfart dette flere ganger. Sørg også for at det blir tett rundt bassrøret.

 

Skråvegg er anbefalt nettopp pga. det du selv skrev. Tror også det er fordel å ha elementet bakover så det ikke slår rett i seteryggen. Har sett mange ferdig-kasser som også er laga slik.

 

Bassrefleksrøret kan du i utgangspunktet plassere hvor du vil men det må stå slik at du får fri luftflyt. Å ha røret på samme side som elementet er veldig vanlig.

 

(Litt usikker på denne): Fb tror jeg er avstemmingsfrekvensen til kassa. Denne må stemme med parametrene til elementet og avhenger av volumet på kassa og dimensjonene på bassrefleksrøret. Hvis du av en eller annen grunn lager en kasse med annet volum må du forandre dimensjonene på bassrøret så du får samme avstemmingsfrekvens.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...