Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bygging av basskasse

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg skal nå i gang med å bygge basskasse til eit Lanzar dc-12 basselement og treng derfor litt hjelp. Det er bassreflexkasse der er snakk om.

I papirene på elementet står det at det skal brukes 56 L kasse og eit 3,5" x 10,4 " bassreflexrør

Bror min som har brukt elementet før meg hadde ein 130L kasse med ein 4" rør.

Kva for ein av desse løysingane er best????

Spiller variert musikk....

Trur elementet er omlag 400Wrms og 1000Wpeakpower, forsterkaren som skal drive dette er ein Lanzar Optidrive 2150

Treng hjelp her....

Skal forresten bygge kasse som har ei skrå side viss det har noko å sei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Eg skal nå i gang med å bygge basskasse til eit Lanzar dc-12 basselement og treng derfor litt hjelp. Det er bassreflexkasse der er snakk om.

I papirene på elementet står det at det skal brukes 56 L kasse og eit 3,5" x 10,4 " bassreflexrør

Bror min som har brukt elementet før meg hadde ein 130L kasse med ein 4" rør.

Kva for ein av desse løysingane er best????

Si det. Magefølelsen min sier 130 L er best fordi elementene da har mer å gå på. På en annen side: Produsenten har sikkert testet elementet i mange forskjellige typer kasser før elementet kom på markedet, så det skal vel godt gjøres at de tar feil.

Skal forresten bygge kasse som har ei skrå side viss det har noko å sei.
Tror ikke det betyr så mye så lenge du tar hensyn til det når du beregner volumet. Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Lag no det sjølv! om det blir feil så lager du en til! Prøv selv, blir det feil så lærer du mest!! ;)

Hvorfor ikke bare følge produsentens anbefaling istedenfor å bruke tusenvis av kroner på materiale og mange titalls timer på å prøve å finne størrelsen på den perfekte basskassa?

Jeg vil nå tro at de som lager elementet har nok peiling til at de kan komme med det tilnærmet beste kassevolumet også.

Lenke til kommentar

har gått for 130L eg..ette eller anna sa meg at det var lurt....går det dårligt så lære eg i alle fall av det..men når eg skal berekne volum på bassen, skal eg då ta med at magneten stikk inn i kassen? eller skal kassen uten magnet vare 130 L.....er jo ikkje lett å finne ut kor stort volum magneten er på då....????????++

Lenke til kommentar
130 liter er nok alt for mye, men skal du på død og liv ha det, så MÅ du regne ut størrelsen du skal ha på røret...

Jeg ville mye heller fulgt produsentens råd, så er du iverfall i nærheten ;)

drit nå i str. på kassen då....uviktig enda....

eksempel: vis eg skal ha ein 30L kasse må den vara 31 liter vis bassrefleksrøret er ein liter i volum

men elementet då..skal eg ikkje ta med det

Lenke til kommentar

Vil anta at 12" tar rundt 2 liter. Min 10" er ikke spesielt stor, og den er oppgitt til 1,25 liter inni kassa. Men siden kassa di sikkert er alt for stor uansett så spiller ikke det noen rolle. Hva som spiller en lagt større rolle er diametern og lengden på røret du skal ha i kassa.

Lenke til kommentar
130 liter er nok alt for mye, men skal du på død og liv ha det, så MÅ du regne ut størrelsen du skal ha på røret...

Jeg ville mye heller fulgt produsentens råd, så er du iverfall i nærheten ;)

drit nå i str. på kassen då....uviktig enda....

eksempel: vis eg skal ha ein 30L kasse må den vara 31 liter vis bassrefleksrøret er ein liter i volum

men elementet då..skal eg ikkje ta med det

Nei, hvis kassa er oppgitt til å være 30liter, så skal den være 30liter, og røret skal være slik det blir oppgitt... Når det gjelder volumet på selve suben, så er det noen som produsenter som tar høyde for det, og noen som ikke gjør det ;)

Så i ditt tilfelle, så ville jeg laget en kasse på 58liter, med en port på 9x26,4cm

Lenke til kommentar
Lag no det sjølv! om det blir feil så lager du en til! Prøv selv, blir det feil så lærer du mest!! ;)

Hvorfor ikke bare følge produsentens anbefaling istedenfor å bruke tusenvis av kroner på materiale og mange titalls timer på å prøve å finne størrelsen på den perfekte basskassa?

Jeg vil nå tro at de som lager elementet har nok peiling til at de kan komme med det tilnærmet beste kassevolumet også.

Ikke nødvend materialle som koster penger...men bare med noen kartonger for å teste :)

Lenke til kommentar

Ikke nødvend materialle som koster penger...men bare med noen kartonger for å teste :)

Er du seriøs nå?? lage kasse av papp for å teste?? lol!!!

Lenke til kommentar

Er du seriøs nå?? lage kasse av papp for å teste?? lol!!!

Hehe..har faktisk lurt på å lage ein modell av papp vis eg finner noken papp plater heima....for å sjå størrelsen på den liksom, vanskelig å sjå det for seg på papir:P

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare måle i bagasjerommet? Uansett, om man skulle bygd en kasse i papp så hadde man aldri klart å få en formening om hvordan lyden blir med ei skikkelig kasse.

Nei, bygg heller etter produsentens anbefaling. Da har du igjen mye mer bagasjeplass, samt at kassa blir en del billigere. Dessuten vil antakelig lyden bli en del bedre også, i forhold til ei kasse som er for stor.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare måle i bagasjerommet? Uansett, om man skulle bygd en kasse i papp så hadde man aldri klart å få en formening om hvordan lyden blir med ei skikkelig kasse.

Nei, bygg heller etter produsentens anbefaling. Da har du igjen mye mer bagasjeplass, samt at kassa blir en del billigere. Dessuten vil antakelig lyden bli en del bedre også, i forhold til ei kasse som er for stor.

Ono Problemo...har ikkje bil..:)..

Lenke til kommentar

Forresten; Skal du bruke basskassa i bil eller i huset? Skal den brukes i stue eller litt større rom kan man godt bruke noe større kasse. Men da må bassrøret regnes ut på nytt. Man kan ikke bare sette et hvilket som helst rør i en hvilken som helst kasse og tro at man får perfekt lyd. Dimensjonen på røret må være avstemt til kassa.

Ljudia har en kalkulator som kan brukes til stue-høyttalere. (Tror ikke den er så bra på bil-høyttalere). Får også litt rare verdier med noen elementer. :p

Lenke til kommentar
Forresten; Skal du bruke basskassa i bil eller i huset? Skal den brukes i stue eller litt større rom kan man godt bruke noe større kasse. Men da må bassrøret regnes ut på nytt. Man kan ikke bare sette et hvilket som helst rør i en hvilken som helst kasse og tro at man får perfekt lyd. Dimensjonen på røret må være avstemt til kassa.

Ljudia har en kalkulator som kan brukes til stue-høyttalere. (Tror ikke den er så bra på bil-høyttalere). Får også litt rare verdier med noen elementer. :p

Det er bil det er snakk om ja..

Har bare ikkje bil enda..derfor er det kansje ein ide å bygge den på 60L fordi då er det større sjans for å få den inni div. biler

Bror min hadde element å forsterker som låg å støva ned, så eg kjøpte det av han..

derfor skal eg bygge kasse..o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...