insolvent Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Hei! Jeg har en FreeNAS-server stående som jeg har tenkt til å flytte i et annet rom og koble til via et d-link trådløst nettverkskort. I "Status --> Wireless" får jeg denne beskjeden: No supported wireless interfaces were found for status display (only cards that use the wi[n] driver are supported). Jeg har lagt inn noen kommando i loader.conf hentet fra denne siden. Allikevel får jeg samme beskjed. Jeg er ganske ny på dette, og antok at driverne allerede finnes innebygd og bare trenger disse kommandoene, men det er kanskje feil? Hvor finner jeg i så fall driverne? Ser at noen foreslår en NDIS løsning hvor man gjør om på Windowsdriverne. Er dette veien å gå? Mulig nettverkskortet ikke støttes av FreeNAS, det har jeg i grunnen ikke sjekket. Eller kanskje jeg skal installere Windows XP, siden jeg kun har denne maskinen for å dele filer på hjemmenettverket.....? Edit: D-Link AirPlusG DWL-G510 virker ikke å være kompatibelt... Endret 11. mars 2008 av insolvent Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 FreeNAS er jo bygd på FreeBSD, så dersom det finnes driverer for FreeBSD, så er det mulig at du kan kompilere dem og legge dem inn. Uheldigvis er det med DWL-G510 som med nettverkskort fra flere andre leverandører; de finnes i flerer versjoner, med forskjellige chipset, noe som gjør at du ikke uten videre vet hvilke driver du trenger. Jeg har aldri prøvd FreeNAS selv. Er det et konsoll på den, slik at du kan kjøre kommandoer? I såfall, prøv kommandoen 'pciconf -lv | more' og se om du finner nettverkskortet dit t i lista. Da ser du sannynligvis om det har et Atheros chipset eller noe annet. Derfra kan du begynne å lete etter en driver. I FreeBSD 7.0 finnes disse driverne for trådløse kort (fra kommandoen 'apropos wireless'): an(4) - Aironet Communications 4500/4800 wireless network adapter driver ath(4) - Atheros IEEE 802.11 wireless network driver awi(4) - AMD PCnetMobile IEEE 802.11 PCMCIA wireless network driver cnw(4) - Netwave AirSurfer wireless network driver ipw(4) - Intel PRO/Wireless 2100 IEEE 802.11 driver iwi(4) - Intel PRO/Wireless 2200BG/2225BG/2915ABG IEEE 802.11 driver ral(4) - Ralink Technology IEEE 802.11 wireless network driver rum(4) - Ralink Technology USB IEEE 802.11a/b/g wireless network device wpi(4) - Intel 3945ABG Wireless LAN IEEE 802.11 driver zyd(4) - ZyDAS ZD1211/ZD1211B USB IEEE 802.11b/g wireless network device Selv om FreeNAS bruketr en eldre versjon av FreeBSD (er det 6.2?) så finnes sikkert noen av disse driverne der også. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Takker for tipset! Tror allikevel at jeg går for en windowsbasert server. Litt mer kjent terreng for meg, det! Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Takker for tipset!Tror allikevel at jeg går for en windowsbasert server. Litt mer kjent terreng for meg, det! chicken Det gjelder å prøve seg på nye utfordringer, sant? Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Takker for tipset!Tror allikevel at jeg går for en windowsbasert server. Litt mer kjent terreng for meg, det! chicken Det gjelder å prøve seg på nye utfordringer, sant? He, he, det er sant!! Men endte opp med kablet nett, da det er det raskeste og mest stabile. Det trådløse kortet leverer jeg tilbake til Elkjøp. Maskinen står i kottet uten grafikkort, så den er musestille. Livet er fullt av utfordringer!! Endret 13. mars 2008 av insolvent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå