Gå til innhold

Kron vs mynt - sansynlighet

fjeddiu

Anbefalte innlegg

Dere som svarer noe annet enn 25% er tullinger alle mann. Regel nummer en i matte er å forstå oppgaven. Oppgaveteksten er slik(gitt at trådstarter har skrevet riktig tekst):

"Hadde en matte prøve idag, der var det et spm: Hva er sjansen hvis du kaster tre mynter, at du får to mynt og en kron?"

Har du tre mynter i hånda og kaster disse er det NØYAKTIG 25% for å få ett gitt utfall.

1. Alle blir kron. 25%

2. Alle blir mynt. 25%

3. 2 mynt og 1 kron.25%

4. 2 kron og 1 mynt.25%

Totalt 100%

Tullinger hele gjengen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere som svarer noe annet enn 25% er tullinger alle mann. Regel nummer en i matte er å forstå oppgaven. Oppgaveteksten er slik(gitt at trådstarter har skrevet riktig tekst):

"Hadde en matte prøve idag, der var det et spm: Hva er sjansen hvis du kaster tre mynter, at du får to mynt og en kron?"

Har du tre mynter i hånda og kaster disse er det NØYAKTIG 25% for å få ett gitt utfall.

1. Alle blir kron. 25%

2. Alle blir mynt. 25%

3. 2 mynt og 1 kron.25%

4. 2 kron og 1 mynt.25%

Totalt 100%

Tullinger hele gjengen.

Dette er 100% feil tenkt, å kalle andre tullinger når du sel er på jordet er litt ironisk i grunn.

Utfallsområde:

1. M M M

2. K M M

3. M K M

4. M M K

5. K K K

6. M K K

7. K M K

8. K K M

Alle linjene her har like stor sannsynlighet, nemlig 0,125 (0,5 x 0,5 x 0,5).

2 Mynt og 1 Krone får du i linje 2, 3 og 4, da er sannsynligheten for 2 Mynt og 1 Krone 0,125 x 3 = 0,375. Med andre ord 3/8.

Det du bommer på her Quayle er at de forskjellige ufallene ikke har like mange kombinasjoner men hver kombinasjon har akkurat like stor sannsynlighet. Enkel og grunnleggende sannsynlighetsregning... men jeg kaller deg ikke for en tulling likevel.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Nei, huff dette var leit. Jeg tror jammen jeg skal ta frem mattebøkene fra den gang jeg gikk på skole. Jeg stikke herved hodet i grusen å ber oppriktig om unnskyldning. :blush:

Ja, dette var faktisk direkte flaut. Det ER enkel mattematikk og ikke minst grunnleggende og veldig logisk!

Ducator meus nihil agit sine lagunculae leynidae accedunt

Lenke til kommentar
snip

Tullinger hele gjengen.

Tenkte likt som deg med en gang jeg så oppgaven, men ved nærmere ettertanke og som flere andre her har vist er det nok 3/8 som er riktig.

Men sannsynlighet er heller ikke lett det finnes et hav av forskjellige modeller, og ofte er problemet å finne hvilken modell som passer til hendelsene.

Lenke til kommentar
Men sannsynlighet er heller ikke lett det finnes et hav av forskjellige modeller, og ofte er problemet å finne hvilken modell som passer til hendelsene.

Ett hav av forskjellige modeller?

Nå er jeg ikke helt med, fremgangen for å finne en objektiv sannsynlighet er vel stort sett den samme.

Lenke til kommentar

Ett hav av forskjellige modeller?

Nå er jeg ikke helt med, fremgangen for å finne en objektiv sannsynlighet er vel stort sett den samme.

Noen sannsynlighetsmodeller:

-Binomisk fordeling

-Hypergeometrisk fordeling

-Poissonfordeling

-Eksponentsialfordeling

-Normalfordeling

-t fordeling

-Kjikvadratfordeling

Den binomiske (som vi bruker oftest) er bare å foretrekke dersom:

1, alle delforsøk er uavhengige

2, i hvert forsøk registreres det om et utfall intreffer eller ikke

3, Sannsynligheten p er lik i alle n delforsøk

Hypergeometrisk (som vi også ofte bruker)

forekommer i situasjoner med trekking uten tilbakelegging fra en populasjon

Eksponentialfordeling følger en eksponetialfuksjon og kan være nyttig å bruke på mange elektroniske komponenter, slike komponenter ryker oftest i sine første bruktstimer. Dersom komponenten har fungert de første timene er det dermed sannsynlig at den vil virke lenger enn en komponent som ennå ikke er satt i operasjon.

Lenke til kommentar

1. Alle blir kron. 25%

2. Alle blir mynt. 25%

3. 2 mynt og 1 kron.25%

4. 2 kron og 1 mynt.25%

Totalt 100%

Tullinger hele gjengen.

Dette blir vel nesten som å si at det er 50% sjanse for å vinne i lotto.

Utfall 1: Jeg vinner 50%

Utfall2: Jeg taper 50%

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...