Zeph Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Jeg skal ikke rette min egen prøve Åh? Eg meinte at du skulle skrive begge delar. 1/4 som hovudsvar og ein kommentar til oppgåva under. Kva klassetrinn er det snakk om forresten? Kan aldri tenke meg at noko sånt skal kunne gje noko utslag på verken karakter eller standpunktkarakter. Endret 11. mars 2008 av Zeph Lenke til kommentar
frentix Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 http://www.matematikksenteret.no/content.ap?thisId=468 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 1. M K 2. M K M K 3. M K M K M K M K G? G G G Antall mulige utfall: 8 Antall gunstige utfall: 3 Sansynlighet: 3/8 = 37.5% Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg skal ikke rette min egen prøve Åh? Eg meinte at du skulle skrive begge delar. 1/4 som hovudsvar og ein kommentar til oppgåva under. Kva klassetrinn er det snakk om forresten? Kan aldri tenke meg at noko sånt skal kunne gje noko utslag på verken karakter eller standpunktkarakter. Går i 10. klasse, det var ikke bare det spørsmålet på prøven da Den teller litt, siden den er 1/3 prøver vi skal ha. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Må jo ikke glemme att myntene kan lande på høykant da Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 1. M K 2. M K M K 3. M K M K M K M K G? G G G Antall mulige utfall: 8 Antall gunstige utfall: 3 Sansynlighet: 3/8 = 37.5% Selvfølgelig er dette rett, stryk de tidligere forslagene. Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Det stemmer det tsg Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 1. M K 2. M K M K 3. M K M K M K M K G? G G G Antall mulige utfall: 8 Antall gunstige utfall: 3 Sansynlighet: 3/8 = 37.5% Den tok eg ikkje, nokon som vil forklare? Lenge sidan eg hadde matte no. Kva er G? Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Den tok eg ikkje, nokon som vil forklare? Lenge sidan eg hadde matte no. Kva er G? Står vel for "gunstige utfall", som han skriver. Men de blir vel heller 2/8(1/4) enn 3/8. Hvordan fikk han 2 gunstige utfall på en figur? Endret 12. mars 2008 av Messi91 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 G betyr gunstig. Kravet var at to skulle være mynt og en skulle være kron. På den første figuren, der man starter med å få mynt, er det to gunstige utfall: 1. Man får krone, og så mynt. Da har man to mynter og en krone, og utfallet er dermed gunstig. 2. Man får mynt, og så krone. Da har man også to mynter og en krone, og det er gunstig. Eventuelt kan man få to kroner, og det utfallet er ikke gunstig, for da får man totalt for mange kroner og for få mynter. På den andre figuren, der man starter med kron, må man ha mynt begge de neste gangene for å få de to myntene man skal ha for å få et gunstig utfall. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 G betyr gunstig. Kravet var at to skulle være mynt og en skulle være kron. På den første figuren, der man starter med å få mynt, er det to gunstige utfall:1. Man får krone, og så mynt. Da har man to mynter og en krone, og utfallet er dermed gunstig. 2. Man får mynt, og så krone. Da har man også to mynter og en krone, og det er gunstig. Eventuelt kan man få to kroner, og det utfallet er ikke gunstig, for da får man totalt for mange kroner og for få mynter. På den andre figuren, der man starter med kron, må man ha mynt begge de neste gangene for å få de to myntene man skal ha for å få et gunstig utfall. Ja, såklart. Tenkte feil Lenke til kommentar
vStyle Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Sannsynligheten er 37.5 %, som sagt.. (3/2) * 0.5^1 * 0.5^2 = 0.375 Er egentlig ikke matteflink, har bare nettopp hatt prøve om dette Endret 12. mars 2008 av ExiliuM Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 mens vi er inne på det: hva er sannsynligheten for at en terning lander på 4 øyne? de fleste vil svare 1/6 men en gang da jeg og noen kamerater spilte risk, landa terningen slik: Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 mens vi er inne på det: hva er sannsynligheten for at en terning lander på 4 øyne?de fleste vil svare 1/6 men en gang da jeg og noen kamerater spilte risk, landa terningen Dette går for det samme som når mynter lander på høykant Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 vet det, men dette skjedde faktisk Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) 1/2 * 1/2 * 1/2 = 1/8... Like stor sjanse at det blir to mynt og en kron som tre kron feks... Dette gjelder jo seff kun før du har kastet noenting... EDIT: Så tidligere her at 1/4 var skrevet, og det kan godt hende det er riktig svar ettersom rekkefølgen ikke spiller inn =) Jeg har nok feil mao. Foresten tror jeg det er 3/8 g/m. Haha, jeg burde tatt mattekurset en gang til.. Endret 12. mars 2008 av w3p Lenke til kommentar
vStyle Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Det blir vel hva det er mulig du får når du kaster tre ganger eller noe sånt.. så det kan bli 3x mynt, 3x kron, to kron og en mynt... å regne med binomisk sannsynlighet vil være det mest riktige tror jeg Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Holder en knapp på at de lander på kanten Ehm, matte...... hjernen min mener det er 1/3 sjangse, men IKKE stol på den! Har noe med at det er 25% for at du får to mynt, og 50% for en kron? Eller 50% for at DEN blir mynt, og DEN blir mynt, og at DEN blir kron.... 150%? ... OVERSKUDD!! Du har nå 4,50! Hahahahahahaha Dagens! Lenke til kommentar
arcanum Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Blir det ikke 12.5 % da? For at de 2 første kastene skal bli rett, har du 4 forskjellige muligheter, så da blir det 25 % kjangs for å få den du skal ha. På 3 kast har du 8 forskjellige muligheter, så 12.5 % kjangs. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 1/2 * 1/2 * 1/2 = 1/8 skjønner ikke hvordan så mange får det til å bli 3/8. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå