Gå til innhold

Kron vs mynt - sansynlighet

fjeddiu

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke rette min egen prøve

Åh? :p

Eg meinte at du skulle skrive begge delar. 1/4 som hovudsvar og ein kommentar til oppgåva under.

Kva klassetrinn er det snakk om forresten? Kan aldri tenke meg at noko sånt skal kunne gje noko utslag på verken karakter eller standpunktkarakter.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal ikke rette min egen prøve

Åh? :p

Eg meinte at du skulle skrive begge delar. 1/4 som hovudsvar og ein kommentar til oppgåva under.

Kva klassetrinn er det snakk om forresten? Kan aldri tenke meg at noko sånt skal kunne gje noko utslag på verken karakter eller standpunktkarakter.

Går i 10. klasse, det var ikke bare det spørsmålet på prøven da :) Den teller litt, siden den er 1/3 prøver vi skal ha.

Lenke til kommentar
Den tok eg ikkje, nokon som vil forklare? Lenge sidan eg hadde matte no. :p

Kva er G?

Står vel for "gunstige utfall", som han skriver.

Men de blir vel heller 2/8(1/4) enn 3/8. Hvordan fikk han 2 gunstige utfall på en figur?

Endret av Messi91
Lenke til kommentar

G betyr gunstig. Kravet var at to skulle være mynt og en skulle være kron. På den første figuren, der man starter med å få mynt, er det to gunstige utfall:

1. Man får krone, og så mynt. Da har man to mynter og en krone, og utfallet er dermed gunstig.

2. Man får mynt, og så krone. Da har man også to mynter og en krone, og det er gunstig.

Eventuelt kan man få to kroner, og det utfallet er ikke gunstig, for da får man totalt for mange kroner og for få mynter.

På den andre figuren, der man starter med kron, må man ha mynt begge de neste gangene for å få de to myntene man skal ha for å få et gunstig utfall.

Lenke til kommentar
G betyr gunstig. Kravet var at to skulle være mynt og en skulle være kron. På den første figuren, der man starter med å få mynt, er det to gunstige utfall:

1. Man får krone, og så mynt. Da har man to mynter og en krone, og utfallet er dermed gunstig.

2. Man får mynt, og så krone. Da har man også to mynter og en krone, og det er gunstig.

Eventuelt kan man få to kroner, og det utfallet er ikke gunstig, for da får man totalt for mange kroner og for få mynter.

På den andre figuren, der man starter med kron, må man ha mynt begge de neste gangene for å få de to myntene man skal ha for å få et gunstig utfall.

Ja, såklart. Tenkte feil :)

Lenke til kommentar

1/2 * 1/2 * 1/2 = 1/8... Like stor sjanse at det blir to mynt og en kron som tre kron feks... Dette gjelder jo seff kun før du har kastet noenting...

EDIT: Så tidligere her at 1/4 var skrevet, og det kan godt hende det er riktig svar ettersom rekkefølgen ikke spiller inn =) Jeg har nok feil mao. Foresten tror jeg det er 3/8 g/m. Haha, jeg burde tatt mattekurset en gang til..

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Holder en knapp på at de lander på kanten :new_woot:

Ehm, matte...... hjernen min mener det er 1/3 sjangse, men IKKE stol på den! Har noe med at det er 25% for at du får to mynt, og 50% for en kron? Eller 50% for at DEN blir mynt, og DEN blir mynt, og at DEN blir kron.... 150%? :dontgetit: ... OVERSKUDD!! Du har nå 4,50! :fun:

Hahahahahahaha :D Dagens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...