Gå til innhold

Kron vs mynt - sansynlighet

fjeddiu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men hvem har rett?

Dette er måten jeg tengte btw:

M - M - M

M - M - M

M - M - M

M - M - K

M - M - K

M - M - K

M - K - K

M - K - K

M - K - K

K - K - K

K - K - K

K - K - K

Men nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg tengte 1/12..

Endret av fjeddiu
Lenke til kommentar

Holder en knapp på at de lander på kanten :new_woot:

Ehm, matte...... hjernen min mener det er 1/3 sjangse, men IKKE stol på den! Har noe med at det er 25% for at du får to mynt, og 50% for en kron? Eller 50% for at DEN blir mynt, og DEN blir mynt, og at DEN blir kron.... 150%? :dontgetit: ... OVERSKUDD!! Du har nå 4,50! :fun:

Lenke til kommentar
Nei fordi rekkefølgen har ikke noe å si.

mulighetene er:

kron - kron - kron

kron - kron - mynt

kron - mynt - mynt

mynt - mynt - mynt

Altså 1/4

Edit:

Dersom du skal pirke blir det vel litt lavere da det er en liten sjanse for at mynter lander på høykant.

Hva med

mynt-krone-mynt

mynt-mynt krone?

Endret av jij1984
Lenke til kommentar
Uansett, hvis jeg har feil, så kommer jeg til å vise læreren denne artikkelen :)

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/03/05/392621.html

Har det å gjere med at mynten har større hastighet den perioden av ein rotasjon den er på vei mot å ligge på ei side enn den andre? Må jo være det, dersom den spinn like fort er det avstanden frå flaten den skal lande på som er avgjerande. Sjølvsagt under perfekte omstendigheter. Bruke 10 år på å finne ut at det er 51% sjans for at den lander på ei side? :thumbup:

For oss vanlege dødelige kan me trygt sei at det er 50% sjans for begge sider.

Lenke til kommentar
Uansett, hvis jeg har feil, så kommer jeg til å vise læreren denne artikkelen :)

Har det å gjere med at mynten har større hastighet den perioden av ein rotasjon den er på vei mot å ligge på ei side enn den andre? Må jo være det, dersom den spinn like fort er det avstanden frå flaten den skal lande på som er avgjerande. Sjølvsagt under perfekte omstendigheter. Bruke 10 år på å finne ut at det er 51% sjans for at den lander på ei side? :thumbup:

For oss vanlege dødelige kan me trygt sei at det er 50% sjans for begge sider.

Ikke hvis jeg ikke vil at den oppgaven skal telle på prøven, siden jeg svarte feil :)

Lenke til kommentar

Den henvisningen vil fortsatt ikke gjøre svaret ditt mer riktig.

Det er innlysende at man skal forutsette 50% sannsynlighet for hver side. Absolutt ingenting er virkelig tilfeldig her i verden alt skyldes en rekke faktorer, men mange ting kan modelleres med sannsynlighetsmodeller.

Lenke til kommentar

Den henvisningen vil fortsatt ikke gjøre svaret ditt mer riktig.

Det er innlysende at man skal forutsette 50% sannsynlighet for hver side. Absolutt ingenting er virkelig tilfeldig her i verden alt skyldes en rekke faktorer, men mange ting kan modelleres med sannsynlighetsmodeller.

Det vil ikke gjøre svaret mitt mer riktig, men det vil gjøre spørsmålet ugjennomførlig, slik at spørsmålet ikke teller, slik at jeg får bedre karakter, slik at jeg får bedre standpunktkarakter, slik at jeg kommer inn på den skolen jeg vil inn på, slik at jeg kommer inn på det universitetet jeg vil inn på, slik at jeg vil få den gode jobben jeg har lyst på, slik at jeg får alle de pengene og moroa jeg har lyst på. Med andre ord, den oppgaven er livsviktig

Lenke til kommentar
Det vil ikke gjøre svaret mitt mer riktig, men det vil gjøre spørsmålet ugjennomførlig, slik at spørsmålet ikke teller, slik at jeg får bedre karakter, slik at jeg får bedre standpunktkarakter, slik at jeg kommer inn på den skolen jeg vil inn på, slik at jeg kommer inn på det universitetet jeg vil inn på, slik at jeg vil få den gode jobben jeg har lyst på, slik at jeg får alle de pengene og moroa jeg har lyst på. Med andre ord, den oppgaven er livsviktig

Å mendaså :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...