fjeddiu Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hadde en matte prøve idag, der var det et spm: Hva er sjansen hvis du kaster tre mynter, at du får to mynt og en kron? Jeg tengte meg til 1/12, men er ganske sikker på at det er feil, så.. noen som vet? Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Altså, det er jo totalt tre muligheter. Da må du gange dette opp med hverandre: 3 * 3 * 3 = 27. Så kjangsen blir 1/27 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Edit: Som senere vist i denne tråden er det 3/8. Endret 11. mars 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) men hvem har rett? Dette er måten jeg tengte btw: M - M - M M - M - M M - M - M M - M - K M - M - K M - M - K M - K - K M - K - K M - K - K K - K - K K - K - K K - K - K Men nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg tengte 1/12.. Endret 11. mars 2008 av fjeddiu Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Thorsen har rett, det finnes ikkje 27 kombinasjonar av tre myntar. Lenke til kommentar
Zhyl0 Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Holder en knapp på at de lander på kanten Ehm, matte...... hjernen min mener det er 1/3 sjangse, men IKKE stol på den! Har noe med at det er 25% for at du får to mynt, og 50% for en kron? Eller 50% for at DEN blir mynt, og DEN blir mynt, og at DEN blir kron.... 150%? ... OVERSKUDD!! Du har nå 4,50! Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) 1/8 tror jeg. Nå er ikke jeg noen ekspert, men siden hver mynt har 2 posisjoner, enten mynt eller kron så må det vel bli det. Edit: Uff, det blir 1/4. 1. Bare kron. 2. Bare mynt. 3. 1 kron og 2 mynt. 4. 1 mynt og 2 kron. Endret 11. mars 2008 av Quayle Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Det står ikke noe om rekkefølgen, så da er 1/4 riktig. Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Beklager, jeg tenkte helt feil. Selfølgelig har Thorsen rett. Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Uansett, hvis jeg har feil, så kommer jeg til å vise læreren denne artikkelen http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/03/05/392621.html Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Nei fordi rekkefølgen har ikke noe å si. mulighetene er: kron - kron - kron kron - kron - mynt kron - mynt - mynt mynt - mynt - mynt Altså 1/4 Edit: Dersom du skal pirke blir det vel litt lavere da det er en liten sjanse for at mynter lander på høykant. Hva med mynt-krone-mynt mynt-mynt krone? Endret 11. mars 2008 av jij1984 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hva med mynt-krone-mynt mynt-mynt krone? Rekkefølgen er jo uvesentlig mynt - krone - mynt = krone - mynt - mynt Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Sjanses er umulig å regne ut, i oppgaven sto det at noen mennesker utførte kastet, som betyr at det ikke er 50% sjanse for mynt. http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/03/05/392621.html Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Uansett, hvis jeg har feil, så kommer jeg til å vise læreren denne artikkelen http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/03/05/392621.html Har det å gjere med at mynten har større hastighet den perioden av ein rotasjon den er på vei mot å ligge på ei side enn den andre? Må jo være det, dersom den spinn like fort er det avstanden frå flaten den skal lande på som er avgjerande. Sjølvsagt under perfekte omstendigheter. Bruke 10 år på å finne ut at det er 51% sjans for at den lander på ei side? For oss vanlege dødelige kan me trygt sei at det er 50% sjans for begge sider. Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Uansett, hvis jeg har feil, så kommer jeg til å vise læreren denne artikkelen http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/03/05/392621.html Har det å gjere med at mynten har større hastighet den perioden av ein rotasjon den er på vei mot å ligge på ei side enn den andre? Må jo være det, dersom den spinn like fort er det avstanden frå flaten den skal lande på som er avgjerande. Sjølvsagt under perfekte omstendigheter. Bruke 10 år på å finne ut at det er 51% sjans for at den lander på ei side? For oss vanlege dødelige kan me trygt sei at det er 50% sjans for begge sider. Ikke hvis jeg ikke vil at den oppgaven skal telle på prøven, siden jeg svarte feil Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jojo, men skal ein ta med alt sånt så er svært mange eksempeloppgåver ein ikkje kunne gjort. Skriv 1/4 og ein liten kommentar under at det er umogeleg å rekne ut. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Uansett, hvis jeg har feil, så kommer jeg til å vise læreren denne artikkelen http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/03/05/392621.html Den henvisningen vil fortsatt ikke gjøre svaret ditt mer riktig. Det er innlysende at man skal forutsette 50% sannsynlighet for hver side. Absolutt ingenting er virkelig tilfeldig her i verden alt skyldes en rekke faktorer, men mange ting kan modelleres med sannsynlighetsmodeller. Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg skal ikke rette min egen prøve Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Uansett, hvis jeg har feil, så kommer jeg til å vise læreren denne artikkelen http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/03/05/392621.html Den henvisningen vil fortsatt ikke gjøre svaret ditt mer riktig. Det er innlysende at man skal forutsette 50% sannsynlighet for hver side. Absolutt ingenting er virkelig tilfeldig her i verden alt skyldes en rekke faktorer, men mange ting kan modelleres med sannsynlighetsmodeller. Det vil ikke gjøre svaret mitt mer riktig, men det vil gjøre spørsmålet ugjennomførlig, slik at spørsmålet ikke teller, slik at jeg får bedre karakter, slik at jeg får bedre standpunktkarakter, slik at jeg kommer inn på den skolen jeg vil inn på, slik at jeg kommer inn på det universitetet jeg vil inn på, slik at jeg vil få den gode jobben jeg har lyst på, slik at jeg får alle de pengene og moroa jeg har lyst på. Med andre ord, den oppgaven er livsviktig Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Det vil ikke gjøre svaret mitt mer riktig, men det vil gjøre spørsmålet ugjennomførlig, slik at spørsmålet ikke teller, slik at jeg får bedre karakter, slik at jeg får bedre standpunktkarakter, slik at jeg kommer inn på den skolen jeg vil inn på, slik at jeg kommer inn på det universitetet jeg vil inn på, slik at jeg vil få den gode jobben jeg har lyst på, slik at jeg får alle de pengene og moroa jeg har lyst på. Med andre ord, den oppgaven er livsviktig Å mendaså :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå