thunea Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hei Om noen mnd. skal jeg levere tilbake en laptop (IBM X40) til leasingfirmaet. Jeg vet at maskinen skal renskes for alle data før salg på bruktmarked. Allikevel ønsker jeg å slette alle filer før jeg leverer den meg. Er det noen tips om hvordan det kan gjøres ? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 For å slette alt godt nok må du overskrive også operativsystemet på disken. Dersom maskinen skal leveres tilbake med OS må du da kanskje reinstallere OS på nytt etter at du har rensket disken. Sannsynligvis installerer leasing selskapet OS på nytt uansett så du kan sikkert levere tilbake med blank harddisk, uten at jeg skal si det sikkert. Når det kommer til hvordan du faktisk skal få slettet data er det godt forklart i guiden her http://www.hardware.no/artikler/sikker_sle...g_av_data/28493 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Å slette data helt er ikke så enkelt. Har lest guiden til hw.no, men gjort noen tester her hjemme, og du kan ha et problem uansett. Jeg har testet på en disk, som jeg formaterte (slettet ikke dataene med et program først), så brukte jeg tre ulike programmer for å prøve å fjerne dataene. Det første var Aevita: http://www.aevita.com/file/delete/ , jeg satt den opp til å fylle disken 35 ganger og slette dataene.... Fikk likevel ut ganske mye data ved hjelp av R-studio. Så brukte jeg R-wipe: http://www.r-wipe.com/, her brukte jeg Peter Gutmann 35 passes, men likevel greide jeg å finne data som jeg fikk ut med R-studio. Har også testet BCWipe, her kjørte jeg 7 passes, men det gjorde heller ikke store forskjellen. Har ikke testet spesialdesignede programmer som skal slette hele disken, og det blir neste prosjekt. Men uansett tror du kan få ut data fra disker nesten uansett. En løsning er å slette alle filene du har på pcen per dags dato med et av programmene nevnt over. Da blir filene så ødelagte, at det ikke har noen betydning om de kan reddes fra disken, etter du har slettet også denne. Bakdelen er at alle filer som du eventuelt har slettet på vanlig måte før i tiden, mens du har hatt pcen (og da spessielt midlertidige internett filer) vil kunne reddes ut. Når jeg bruker R-studio for å redde data fra harddisker som har blitt slettet osv, så finner jeg alltid mange midlertidige internett filer. Så er du redd for at noen skal se alle "p00rn" bildene dine :!: som du har surfet på i løpet av tiden du har hatt pcen din, bør du vurdere noen av de programmene som koster en del, og som andre folk har gode erfaringer med. edit hehe, skal du være helt sikker så blir det denne du må gå til innkjøp av: http://www.ibas.no/ontrack-eraser/degausser/ Endret 11. mars 2008 av myhken2 Lenke til kommentar
Montag Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Du kan jo også prøve Darik's Boot and Nuke. Se også her Endret 11. mars 2008 av Montag Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Bruker du ritkig program (altså et som overskriver dataene med tilfeldige 0'ere og 1'ere 2-3 ganger) så får du ikke hentet dem ut igjen, uansett hvor gode recovery-program du bruker. I de felste tilfelelr kan det ikke en gang hentes ut via spesialverktøy, dog om det skulel være SÅ viktige ting så løner det seg gjerne å øke antall overskrivninger til 10 ganger eller så, så er du ihvertfall helt sikker. -Stigma Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 edithehe, skal du være helt sikker så blir det denne du må gå til innkjøp av: http://www.ibas.no/ontrack-eraser/degausser/ Idiotisk investering spør du meg. Hvis det er så viktig, kjøp en ny harddisk og sett inn. Ta ut den gamle mal den opp med passende verktøy (slegge etc), ta vare på alle smådelene brenn dem, for så å knuse de forbrente delene til støv med et passende verktøy. Om ikke det er nok kjøper du en sekk sement, blander inn vann og støvet etter hdden. Deretter tar du den stivnede sementklatten med hdd støvet inni og kaster på sjøen. For et stort selskap derimot som skal destruere et tresiffret antall disker derimot kan en slik investering lønne seg. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) DD-Dev/zero en 32år gammel unix kommando skal virke bra. http://16systems.com/zero/index.html Endret 12. mars 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Lenovo har et gratisprogram som skriver over hele hardisken. Betal-utgaven kan kjøre flere runder. Lenke til kommentar
thunea Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Hvis jeg formaterer disken, setter inn Ubuntu og propper den helt full med DivX Sopranos - da kan det vel ikke være mulig at noen finner mine tidligere e-poster eller dokumenter og kan lese disse ?? Eller må virkelig disken knuses og senkes i havet ? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Det er helt unøvdelig å gå til slike lengder å ødelegge disken fullstendlig fysisk osv. Om du bruker et prgrogram som random overskriver dataene på disken flere ganger så er det umulig å hente noe fornuftilig ut av disken uansett hvor godt utstyr du måtte ha. Det finnes flere slike programmer for å gjøre dette enten på fil-for-fil basis eller eller hardisken i ett. Det er totalt unødvendig å gå noe lenger enn dette. Diee programmene gjør det samme som du foreslår men enda mer grundigerere, og det er totalt umulig å hente noe ut etter 3-5 overskrivinger om så FBI skulle prøve å gjenopprette dataene. ikke gjør det mer vanskelig enn det trenger å være. -Stigma Lenke til kommentar
Rooster Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 DD-Dev/zero en 32år gammel unix kommando skal virke bra.http://16systems.com/zero/index.html Så da bør en vel i teorien kunne starte en eller annen liveCD med nix os og kjøre kommandoen som lenken går til? Så er en home free? Lenke til kommentar
larswey Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Personlig ville jeg kjøpt en ny disk, men og whipe disken 4-5 ganger burde holde i massevis :> Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Så da bør en vel i teorien kunne starte en eller annen liveCD med nix os og kjøre kommandoen som lenken går til? Så er en home free? Ja skulle gå greit,har ikke prøvd det. "According to our Unix team, there is less than a zero percent chance of data recovery after that dd command" DD kommandoen er noe recovery selskap ikke liker og høre. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Den dd kommandoen så spennende ut ja. Men seriøst, i de fleste tilfeller er det mer enn nok å bare formatere disken (dvs filtabellen slettes men ikke selve filene). Tviler på om noen av oss "vanlige" brukere har data som det ville vært så kritisk om andre fikk tak på. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Den dd kommandoen så spennende ut ja. Men seriøst, i de fleste tilfeller er det mer enn nok å bare formatere disken (dvs filtabellen slettes men ikke selve filene). Tviler på om noen av oss "vanlige" brukere har data som det ville vært så kritisk om andre fikk tak på. Men det er ikke mye kult at hvem som helst kan laste ned et fil recovery program, som ikke koster mye (betalte vel 400 kroner for R-studio) og så kan de sitte å se på alt du har surfet på mens du har hatt pcen. Selvsagt, leser man bare nettaviser, og aldri lagrer passord, eller kikker på sider av mer tvilsom art, så skal det jo gå bra. Du må selvsagt heller ikke lagre bilder, dokumenter eller andre filer av personlig art som du ikke vil at hvem som helst kan se på. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Den dd kommandoen så spennende ut ja. Men seriøst, i de fleste tilfeller er det mer enn nok å bare formatere disken (dvs filtabellen slettes men ikke selve filene). Tviler på om noen av oss "vanlige" brukere har data som det ville vært så kritisk om andre fikk tak på. Men det er ikke mye kult at hvem som helst kan laste ned et fil recovery program, som ikke koster mye (betalte vel 400 kroner for R-studio) og så kan de sitte å se på alt du har surfet på mens du har hatt pcen. Selvsagt, leser man bare nettaviser, og aldri lagrer passord, eller kikker på sider av mer tvilsom art, så skal det jo gå bra. Du må selvsagt heller ikke lagre bilder, dokumenter eller andre filer av personlig art som du ikke vil at hvem som helst kan se på. Men hvis du virkelig bekymrer deg så mye for slik forstår jeg ikke hvorfor en som privatperson kan ta seg tid til å slette alt skikkelig, når alternativet er å skru ut hdden, og eventuel sette inn en ny. Jeg for min del kunne aldri drømme om å selge mine gamle hdd'er dersom jeg var redd for at andre kunne finne ut hva jeg hadde lagret på dem. Men som jeg har nevnt tidligere, den dd kommandoen ser virkelig spennende ut. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Ja du har rett, enten prøve ut DD kommandoen eller bytte ut harddisken. Men i OP's tilfelle så eier han jo ikke pcen, så er usikker på om han bare kan bytte harddisken uten videre. Og hva med OS og slikt da? Krever de at OS ligger installert, eller godtar de en tom disk? Skjønte det slik at han leaset pcen. Blir jo litt annerledes når det er din egen pc som du kan gjøre hva pokker du vil med. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Low level format kan vel strengt tatt rekonstrueres ved å demontere disken og analysere magnetfeltmønstre på platene og dermed finne ut hvordan de var før low level format? The Great Zero Challenge er dessverre bare latterlig. Hvordan kan man forvente at et profesjonelt firma skal delta i en konkurranse hvor prisen ikke er i nærheten av timelønnen til èn tekniker en gang, og når det dessuten ligger 2 filer og en mappe på disken er jo sjansen for restore av brukbar informasjon mindre enn om det ligger 10 000 personlige filer der. Boot n' Nuke programmet burde virke fint, minimalt med stress og den gjør jobben. Ingen normale mennesker har ressurser til å gjenopprette filene så lenge de ikke kan hentes ut med programvare (dette vil low level format forhindre). Og om du har noe på maskinen som er så viktig at ingen må få tilgang burde du bare kjøpe ny disk til maskinen og beholde den gamle selv. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hvis du skal være helt sikker, eller er paranoid kan du kjøpe ny hdd og sette den i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå