Gå til innhold

Trenger eg sub til hjemmekino?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer an på smaken din, hvor mye trøkk du liker. Kommer også an på om resten av anlegget ditt produserer såpass dynamikk og trøkk at sub er overflødig.

 

Edit. Kansje et tips å utdype spørsmålet ditt litt mer, vanskelig å forstå helt hva du konkret spør etter.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Hvis du har en receiver som er strømsterk, og gulvstående fornthøyttalere med god bassgjengivelse og dynamikk, så kan du klarer deg fint uten sub, ja.

 

Jeg kjører selv 5.1 uten subwoofer, lar frontene spille LFE-kanalen, noe som fungerer utmerket. Nå skal det nevnes at jeg har CV fronter.

Lenke til kommentar

Ja, man trenger sub hvis du skal ha en fullverdig hjemmekino med flerkanalslyd. Lydsporet er mikset med fem eller syv kanaler, og et eget spor for sub.

 

Du kan la høyttalerene spille dette sporet, slik Lefse gjør, men det er ingen god løsning uansett hvor store høyttalere du har.

Lenke til kommentar

CV subben kommer vel strengt tatt ikke spesielt lavt (frekvensmessig), og ville ikke sagt de var de beste. Selv ville jeg anbefalt på det sterkeste å gå til innkjøp av en SVS Sub. (du har naturligvis andre meget gode merker også, men SVS leverer meget gode Sub's.

 

Nå har jo CV sine fronthøyttalere noen enorme elementer, så de leverer jo mye trøkk, dog ikke like dynamisk og dypt som en skikkelig subwoofer.

Lenke til kommentar
Hvorfor er dette en dårlig løsning?

 

Fordi høyttalerne går ikke like dypt som subwooferen og ved å mikse LFE signalet inn i frontkanalene stresser man forsterkeren langt mere, noe som fører til dårligere kontroll, dårligere lyd..

 

Selvsagt får du lyd og bass, men det er på ingen måte et ordentlig alternativ. Enhver hjemmekino med respekt for seg selv har en god sub.

Lenke til kommentar
Hvorfor er dette en dårlig løsning?

 

Fordi høyttalerne går ikke like dypt som subwooferen og ved å mikse LFE signalet inn i frontkanalene stresser man forsterkeren langt mere, noe som fører til dårligere kontroll, dårligere lyd..

 

Selvsagt får du lyd og bass, men det er på ingen måte et ordentlig alternativ. Enhver hjemmekino med respekt for seg selv har en god sub.

 

Tror nok f.eks. CLS-215 som fronter, med dugelige effektforsterkere på, kan gå tålig dypt, og produsere plenty med trøkk og dynamikk.

 

Hvorfor er dette en dårlig løsning?

 

Fordi høyttalerne går ikke like dypt som subwooferen og ved å mikse LFE signalet inn i frontkanalene stresser man forsterkeren langt mere, noe som fører til dårligere kontroll, dårligere lyd..

 

Selvsagt får du lyd og bass, men det er på ingen måte et ordentlig alternativ. Enhver hjemmekino med respekt for seg selv har en god sub.

 

Tror nok f.eks. CLS-215 som fronter, med dugelige effektforsterkere på, kan gå tålig dypt, og produsere plenty med trøkk og dynamikk.

 

Frontene mine takler nå LFE-kanalen bra, er svært sjeldent at det kan bli tynt, men det er tilfeller hvor en rimelig subwoofer også hadde hatt problemer.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Er det bare jeg som synes det kan være greit å vite hva han har nå før jeg anbefaler noe spesifikt? :)

 

Det er irrelevant iforhold hva han spør om. Han bør ha sub uansett hvilket oppsett han sitter på.

 

Tror nok f.eks. CLS-215 som fronter, med dugelige effektforsterkere på, kan gå tålig dypt, og produsere plenty med trøkk og dynamikk.

 

Selvsagt, men nå er det få som har doble 15" i fronthøyttalerene sine. Og uansett, det ville blitt enda bedre med en sub uansett hvordan du vrir og vender på det.

 

Frontene mine takler nå LFE-kanalen bra, er svært sjeldent at det kan bli tynt, men det er tilfeller hvor en rimelig subwoofer også hadde hatt problemer.

Har du prøvd med en ok sub i ditt oppsett da og hørt hvordan det løfter lydbildet?

 

Man kan jo ha hjemmekino uten senterhøyttaler og bare mikse det inn i frontene også, men selv om det funker så er det jo ingen god løsning iforhold til og ha en dedikert senterhøyttaler?

 

 

Godt mulig, men det ville da altså blitt desto bedre med en god aktiv subb. ;)

 

My point exactly!

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som synes det kan være greit å vite hva han har nå før jeg anbefaler noe spesifikt? :)

 

Det er irrelevant iforhold hva han spør om. Han bør ha sub uansett hvilket oppsett han sitter på.

Selvfølgelig er det relevant å vite hva han har før man anbefaler en spesifik subwoofer ;)

 

Vi kan nesten ikke anbefale ham en 8" XTZ til et anlegg med 4xCLS215 i front, med forsterkerkraft nok til å svi av sikringene til to normale husstander.

Og ikke kan vi anbefale å bytte ut subben i sitt Z-5500 anlegg med en Velodyne 18".

Skjønner du nå hvordan jeg mente det? :)

Lenke til kommentar

Så er det jo også et spørsmål om rommet. Hvis han bor på gutterommet sitt på 10 kvadratmeter vil en sub rett og slett drepe alt annet av lyd.

 

I samme slengen virker det som han lurer på sub med tanke på PC-anlegg hvis man leser hans tidligere tråder. Ting blir litt annerledes da.

Lenke til kommentar
Det kommer an på smaken din, hvor mye trøkk du liker. Kommer også an på om resten av anlegget ditt produserer såpass dynamikk og trøkk at sub er overflødig.

 

Edit. Kansje et tips å utdype spørsmålet ditt litt mer, vanskelig å forstå helt hva du konkret spør etter.

 

 

ok

Lenke til kommentar
Hvis du har en receiver som er strømsterk, og gulvstående fornthøyttalere med god bassgjengivelse og dynamikk, så kan du klarer deg fint uten sub, ja.

 

Jeg kjører selv 5.1 uten subwoofer, lar frontene spille LFE-kanalen, noe som fungerer utmerket. Nå skal det nevnes at jeg har CV fronter.

 

kossen endrer eg på de? eg har kenwood KRF-V5200D

Lenke til kommentar
Så er det jo også et spørsmål om rommet. Hvis han bor på gutterommet sitt på 10 kvadratmeter vil en sub rett og slett drepe alt annet av lyd.

 

I samme slengen virker det som han lurer på sub med tanke på PC-anlegg hvis man leser hans tidligere tråder. Ting blir litt annerledes da.

 

de er 16 kvadratmeter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...