Zamot Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 For meg og andre som har satt seg inn i innstillinger og teknikker, men som mangler rutine til å ta gode bilder for hvert knips... Hva gjør (og tenker) du fra du slår på kameraet til bildet er tatt? -Analyse av situasjonen (tanker rundt motivet, teknikk/ønsket resultat, lys) -Rutiner og rekkefølger for innstillinger -Prioriteringer mellom lukkertid/blenderåpning/ISO -Kontroll av bilde og etterjustering (hva/hvordan) Hvordan klarer du å huske alle instillinger? Er det bevist eller ubevisst, er det satt i system eller er det tilfeldig? Ofte er jeg også usikker på hvordan jeg bør prioritere når det er begrenset med lys - jeg er klar over konsekvens/begrensninger i innstillinger, men balansen mellom disse blir ofte veldig tilfeldig (f.eks. for høy iso, selv om jeg kunne klart meg med lavere verdi ved å justere lukkertid og/eller blenderåpning). I tillegg glemmer jeg gjerne en innstilling eller to inntil jeg har tatt endel bilder, nettopp fordi jeg ikke har noen bestemt tankesett/rutine.. Selvsagt vil noe av rutinen/prioriteringen avhenge av situasjonen og hvilken modus man fotograferer i, men man kan f.eks. ta utangspunkt i en situasjon med begrenset lys og/eller Aperture-modus (med mindre du foretrekker Shutter-modus når det er begrenset med lys?). Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg er ikke noen guru, men sånn gjør jeg det når jeg vil være gjennomtenkt: 1. Prøve å tenke gjennom hva jeg skal ta bilde av. Komposisjon, bakgrunn osv. 2. Tenke litt på dybdeskarphet. 3. Lysmåling. Justere inn ISO om det trengs, evt ofre litt dybdeskarphet. Kan godt ta et test-shot og titte på histogrammet og justere i etterkant før jeg tar selve Bildet. 4. Skru av IS om jeg bruker stativ. 5. Fokusere. 6. Fin-innstille utsnittet. 7. Trykke på (selv)utløseren. Ellers prøver jeg å være flink til å sette tilbake kamera i mitt standard utgangspunkt etter at jeg har fotografert: AF - midtpunkt, AF-S-modus. WB - Auto RAW Blitz - av Eksponeringskompensasjon - 0 Lysmåling - center weighted ISO - 100 Blenderprioritet-modus Da får man ikke så mange overraskelser når man skal ta et bilde tre dager etterpå. Man vet hva man har som utgangspunkt Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hvordan klarer du å huske alle instillinger? Er det bevist eller ubevisst, er det satt i system eller er det tilfeldig? Så lenge man veit korleis ulike innstillinger påvirker bildet, så trenger man ikkje å pugge ulike ''comboer'' ein berre velger det som passer best til den aktuelle situasjonen. Ellers så har eg egentleg ikkje noko særlege rutiner, ein liten titt på infoskjermen/søkeren, og eg veit kva som må gjerast for å få bildet slik eg vil, om eg feiler første gang så er det berre å prøve igjen. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hvordan klarer du å huske alle instillinger? Er det bevist eller ubevisst, er det satt i system eller er det tilfeldig? Så lenge man veit korleis ulike innstillinger påvirker bildet, så trenger man ikkje å pugge ulike ''comboer'' ein berre velger det som passer best til den aktuelle situasjonen. Ellers så har eg egentleg ikkje noko særlege rutiner, ein liten titt på infoskjermen/søkeren, og eg veit kva som må gjerast for å få bildet slik eg vil, om eg feiler første gang så er det berre å prøve igjen. oi oi oi. Ble veldig mye punker over her no. Er litt redd det å utforske og ha det mest mulig morro forsvinner litt i alt dette. Jeg har prøvd å ha med stikkords lister flere ganger, men det funker mindre bra. _- Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Mesteparten av bildene mine er typiske øyeblikksbilder hvor jeg ikke har så mye tid til å planlegge utsnitt, så da blir det til at jeg bare planlegger basert på tilgjengelig lys og kanskje tar et par testbilder for å sjekke. Bruker hovedsakelig blenderprioritet, så jeg stiller gjerne inn ISO og blenderåpning (og kanskje litt eksponeringskompensasjon) som gir fornuftig lukkertid for det lyset jeg har, og så satser på at eksponeringen blir bra. Hvis jeg har tid på meg (typisk hvis jeg skal ta landskaps- eller arkitekturbilder) så bytter jeg typisk til spotmåling og bruker eksponeringslås for å få riktig eksponering. Stiller inn blender for å få riktig skarphetsdybde, sjekker med automatikken hva lukkertiden blir og evt. stiller på ISO. Men jeg er såpass lat av meg at jeg går ikke så veldig hardt inn for å få riktig eksponering på første forsøk, så hvis det blir dårlig så tar jeg bare et bilde eller to til. Manuelt bruker jeg mest i situasjoner hvor lyset forandrer seg lite, og jeg vet at lysmåleren kan bli lurt av motivet. Da bruker jeg gjerne litt tid med spotmåling og automatikk til å finne en lukkertid og iso som gir bra eksponering, og så bytter jeg til manuelt. Veldig greit i situasjoner hvor jeg står stille men motivet forandrer seg. Beste eksemplene jeg kan komme på i farten er fyrverkerifotografering og sport. Stort sett så er vel arbeidsflyten noe sånt som følgende: Først stiller jeg inn blenderåpning/skarphetsdybde. Så sjekker jeg hva lukkertiden blir, og stiller eventuelt på ISO for å få akseptabel lukkertid (hvis jeg husker det - jeg er forferdelig til å sjekke hva ISOen er innstilt på, og skulle ønske D80 hadde dette i søkeren). Deretter følger en slags "DO WHILE"-løkke med komponering, fokusering og rekomponering inntil jeg er fornøyd med at begge deler sitter, og så tar jeg bildet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Jeg aner egentlig ikke hva jeg skal skrive, for jeg arbeider på autopilot. Jeg gjør jo det samme som alle andre; velger en blender og fokuspunkt og passer på at lukkertiden holder til å unngå uskarphet, evt justerer iso for å unngå det. Jeg tenker nesten ikke når jeg tar bilder, for jeg har allerede valgt motiv og utsnitt, samt hvordan jeg skal formidle det mht dybdeskarphet, fokuspunkt og eksponering. Det vil si at jeg ser bildet i hodet, men det tekniske går fullstendig på autopilot i hodet når jeg utfører selve fotograferingen. Det er i såfall kun sjekking av eksponering med histogram at jeg faktisk må tenke meg skikkelig om, og foreta valg som krever at jeg tenker meg om. Det er som å sykle. Har man først lært det så sitter det. Prinsippene er egentlig veldig enkle, og man trenger ikke gruble på det man gjør når man først har lært det. Å ta gode bilder kunstnerisk er en helt annen sak. Endret 18. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) PMnormal: Det er nettopp det du skriver som understreker hele poenget mitt med tråden egentlig. For jeg er ikke helt der enda at det går på autopilot. Men skjønner jo hvordan ting skal brukes, men pga. at det ikke neda går av seg selv er hender det jeg glemmer å være bevisst på en eller flere av instillingene. Jeg har ikke til hensikt å "pugge" comboer eller lage en liste, men bli inspirert til å få en "logisk" tankegang som etter hvert går over til å bli helt ubevisst. Takker for innspill sålangt! Slik gjør jeg det ofte nå (eks. med begrenset lys): 1 Sjekke at kamera står i A-modus, enkeltbilde, S-AF 2 Stiller ISO (ettersom hva jeg tror situasjonen krever + ønsket kvalitet) 3 Stiller blender (gjerne størst åpning/minst tall) 4 Knipser noen bilder og sjekker disse bl.a. med tanke på eksponering(ser på motiv og histogram) 5 Kommer på at jeg må stille inn hvitbalansen (og håper på at det er en hvit flate i nærheten), og evt. andre ting jeg glemte under punkt 1(og noen ganger har jeg også glemt pkt 2 og/eller pkt 3, hehe). 6 Justerer eksponeringen og evt. ISO-verdien i forhold til histogram og lukkertiden/om bildet ble uskarpt. 7 Tar flere bilder, og stiller blender(mindre åpning/større verdi dersom det er mer å gå på). Endret 18. mars 2008 av Zamot Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) 2 Stiller ISO (ettersom hva jeg tror situasjonen krever + ønsket kvalitet)3 Stiller blender (gjerne størst åpning/minst tall) Jeg ville nok byttet om rekkefølgen på disse; du vil se at det blir foreslått av andre også. Dette er fordi det er først etter at du har stilt inn ønsket blender, at du kan se hvilken lukkertid du får. Og er den da for lav, så er det tid for å øke ISO (eller hente frem stativet). Tom edit: leif Endret 18. mars 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
magneska Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Jepp, det er mer hensiktsmessig med motsatt rekkefølge! Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Skal du lære noe, må du nødvendivis "TRYNE" noen ganger først. Jeg har holdt på siden 60'tallet. Da hadde vi kamera med analoge film, og resultatet så en først når vi kom ut av mørkerommet. Derfor måtte vi lære oss det meste på den harde måten. I dag er det for mange hjelpemidler (på kamera) til at dere får noen som helst føling om hva som er riktig. Mine tips for å bli en bedre fotograf; Først av alt - Slå av skjermen på dSLR. Du er jo mer opptatt av å se den enn å "føle" hva som er riktig. Sett kamera på manuell. Prøv å legge litt logikk i eksponeringen. Du bruker ikke f2.8, 1/50 sek og ISO 800 på en solrik dag. Ei heller 1/1000 sek og f16 på en konsert i dårlig belysning. Lær deg forskjellen på blender og lukkerhastighet. Hvilke eksponeringskombinasjoner som er best for motivet. Objektets bevegelse og motivets geometri. Bruk en hel dag med bare ett objektiv (f.eks normal (på dagens dSLR er det ca 30 mm)). Se først på bildene når fotosesjonen er ferdig. Finn ut hva du gjorde feil og hvorfor. En god fotograf gjør det riktig fordi han/hun har erfaring og husker hva som blir bra. Skaff deg en "god" fotobok fra 1960-70-tallet. Den har mer om det fototekniske enn om dagens digitalteknikk. KISS = Keep It Stupid Simple Lykke til!!! Endret 18. mars 2008 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 KISS = Keep It Stupid Simple Keep it simple, stupid Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Skal du lære noe, må du nødvendivis "TRYNE" noen ganger først. Jeg har holdt på siden 60'tallet. Da hadde vi kamera med analoge film, og resultatet så en først når vi kom ut av mørkerommet. Derfor måtte vi lære oss det meste på den harde måten. I dag er det for mange hjelpemidler (på kamera) til at dere får noen som helst føling om hva som er riktig. Mine tips for å bli en bedre fotograf; Først av alt - Slå av skjermen på dSLR. Du er jo mer opptatt av å se den enn å "føle" hva som er riktig. Sett kamera på manuell. Prøv å legge litt logikk i eksponeringen. Du bruker ikke f2.8, 1/50 sek og ISO 800 på en solrik dag. Ei heller 1/1000 sek og f16 på en konsert i dårlig belysning. Lær deg forskjellen på blender og lukkerhastighet. Hvilke eksponeringskombinasjoner som er best for motivet. Objektets bevegelse og motivets geometri. Bruk en hel dag med bare ett objektiv (f.eks normal (på dagens dSLR er det ca 30 mm)). Se først på bildene når fotosesjonen er ferdig. Finn ut hva du gjorde feil og hvorfor. En god fotograf gjør det riktig fordi han/hun har erfaring og husker hva som blir bra. Skaff deg en "god" fotobok fra 1960-70-tallet. Den har mer om det fototekniske enn om dagens digitalteknikk. KISS = Keep It Stupid Simple Lykke til!!! Du har et poeng her. Har man brukt tid og penger på å fremkalle en film som er full av søppel, tror jeg viljen til å lære er mye større en med digitalt. Tar meg sjål i å gjøre de samme feilene gang etter gang, men jeg tar det ikke så tungt. Hadde sikkert tengt meg mer om hvis jeg brukte film. Men digitat har sine fordeler, tror at nordlys og nattbilder er lettere å få til med ditalt, går an å gjøre korigeringer med det samme. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) 2 Stiller ISO (ettersom hva jeg tror situasjonen krever + ønsket kvalitet)3 Stiller blender (gjerne størst åpning/minst tall) Jeg ville nok byttet om rekkefølgen på disse; du vil se at det blir foreslått av andre også. Dette er fordi det er først etter at du har stilt inn ønsket blender, at du kan se hvilken lukkertid du får. Og er den da for lav, så er det tid for å øke ISO (eller hente frem stativet). Er forsåvidt litt enig, men nr 2 er en grovjustering av ISO, da det er ganske innlysende at ISO verdien skrues litt opp når det er lite lys (og tilsvarende at den settes til/beholdes på 100 på en solskinnsdag). xST©NE2005: takker for tips, de er fine å ta med seg, men er litt på kanten til topic. Jeg vil igjen poengtere at jeg ikke er ute etter noen "fasit", men mens jeg leker meg frem (slik du beskriver) til at alt går av seg selv, så vil jeg gjerne ha i bakhodet hvordan andre gjør det. Jeg er av typen som lærer mye raskere ved å se på hvordan andre gjør ting og sette dette i system. Blir noe alá som at man har teori-kurs og har time med kjørelærer før man øver seg alene i trafikken, da unngår man å lære seg feil og det går raskere. Greit nok at innen fotografering så er det ingen fasit (og det skader ingen å feile, i motsetning til trafikken), og hvordan man gjør ting vil avhenge av situasjonen, men nettopp dette gjør at det er interressant å høre om hva folk gjør. Så får det heller være at det går på autopilot for mange og at de ikke klarer å skrive ned hvordan det foregår. Endret 18. mars 2008 av Zamot Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Er forsåvidt litt enig, men nr 2 er en grovjustering av ISO, da det er ganske innlysende at ISO verdien skrues litt opp når det er lite lys (og tilsvarende at den settes til/beholdes på 100 på en solskinnsdag). Poenget med å bestemme blender før ISO er at det at dybdeskarpheten er et fotografisk verktøy, mens ISO'en er en teknisk greie man bruker for å oppnå blenderen man ønsker (dersom det er mulig) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå