Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordfeil hos naboer

Anbefalte innlegg

Jeg har i en lengre tid nå hatt ustabil ADSL linje. Det har vært folk ute i felten flere ganger nå, og det ser ut som en jordingsfeil i området her har vært årsak til forstyrrelser. El-tilsynet ble varsel, og jeg ble oppringt i dag om at feil var funnet i to hus. Sjekket og da var jordingsfeilen vekk. Nå i ettermiddag falt ADSL ut og jeg målte på nytt, da var feilen tilbake. Tydeligvis driter de som ble varselt i dag i feilen.

Har de lov til å bruke dette når de nå også har fått beskjed av el-tilsynet om utbedring? Jeg kommer ikke til å sitte med henda i lomma lengre når det gjelder denne feilen, da det er 2 år siden jeg oppdaget jordingsfeil og varslet første gang (aner ikke om det ble gjort noe den gangen).

Det er jo både en fare for dem selv, og kan også være en fare for alle naboer da de i prinipp setter strøm til chassis på alle jordede apparater rundt om. I tillegg så kverker de ADSL linja mi...

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

normalt gir det lokale el-tilsynet huseieren 30 dager til å utbedre feilen.

Det vil si att innen en uke bør huseier få rapport på feil i anlegget, og da har han 30 dager på seg til å få en elektriker til å utbedre anlegget.

Lenke til kommentar

Men, nå som jordfeilen er oppdaget, har de virkelig lov til å fortsette å bruke kurs/apparat helt uten videre igjen? Jeg trodde det ble stengt/koblet ut inntil feilen var utbedret jeg.

Jeg kan ikke vente enda en måned til på at de kanskje får ut fingern.

Tror jeg får høre med el-tilsynet igjen i morra hva de mener om det. Saken ble prioritert siden den feilen sannsynligvis medførte forstyrrelser på telenettet.

Lenke til kommentar

nå har anleggseieren kun fått opplyst att det er jordfeil på installasjonen, så han/hun vet ikke om det er på apparat eller fast installasjon. Dette blir en elektriker's jobb å finne, og han kommer nok ikke samme dagen som bestillingen skjer.

Regner med att det er første jordfeil, så er ikke fare for liv att den er tilstede. mange har levd i mange år med jordfeil uten å vite det. jord og det som er tilkoblet dette har fortsatt samme spenning potensiale. Det er først ved andre jordfeil att det begynner å bli skummelt.

Lenke til kommentar

Her kan du slite lenge om de vet at det er et spesielt apparat som har jordfeil.

Har opplevd å bli tilkaldt for å utbedre jordfeil uten å finne noe.

Året etter får de nytt feilskriv om jordfeil da på en annen kurs og når jeg da kommer for å feilsøke er feilen søkk vekk.

Jeg tok da kontakt med kontrolløren som kom til stedet sporenstreks og gikk gjennom den aktuelle leiligheta på jakt etter apparater som kunne ha jordfeil.

Kontrolløren kunne fortelle at det ikke var ukjent at folk med f.eks. en gulvovn med jordfeil plugger den fra og gjemmer den når feilen skal utbedres for deretter å koble til igjen når elektrikeren har gått og gått god for at jordfeilen er vekk.

For de nysjerrige fant ikke kontrolløren noe men han skulle ta seg en tur på ettermiddagen og måle i trafoen og eventuelt i sikringsskapet ettersom han hadde adgang til boretslaget fellesarealer.

Lenke til kommentar

Folk må jo være stokk dumme om de faktisk bare kobler den vekk midlertidlig. Det har jo litt med sikkerhet og.

Jeg fikk opplyst at den ene feilen hos den ene naboen var en varmekabel. Den andre var ukjent inne på en bestemt kurs. Uansett, skal ikke se bort i fra at det også er en tredje nabo med jordfeil som kommer og går.

Lenke til kommentar

Det er det som er så synd med sånne holdninger.

Skulle blitt et krav om jordfeil brytere i alle hus på alle kurser med jord, og ikke bare nyere installasjoner, men absolutt alle. Det må tas over tid da det vil bli en enorm total oppgradering, men det ser ut som det må til med så mye elektriske dupeditter vi har og for å unngå skade på annet utstyr og mennesker pga apparater med feil ligger til jord i åresvis.

Lenke til kommentar

Man kunne jo ha innført krav om jordfeilbryter på alle kurser i et IT anlegg dersom endring av den aktuelle kursen har blitt utført, lignende krav om riving av kulo og snelleanlegg om man gjør noen endringer på de.

Men før eller senere er det jordfeilbryter på alle IT anlegg rundtom i det ganske land ettersom det pusses opp så mye i Norge som det gjør.

Lenke til kommentar

Så lenge kuloen forblir urørt er det ingen problemer.

Problemet oppstår når man begynner å røre på kablene og da spesielt endene i koblingsbokser.

Kabelen er bygget opp som følgende, massive fortinnede ledere med en lederisolasjon av gummi.

Desse ligger i en gummifyllmasse med metallkappe ytterst.

60 år gammel gummi er som kjent morken og vil ry fra hverandre når man kobler på kabelen og da sitter man igjen med blanke ledere inkaslet i metallkappe i endene.

Om man klipper opp kuloen litt inn på kabelen så er faktisk gummien inni bemerkelsesverdig godt bevart så morkningsproblemet er slik jeg ser det på endene.

Så får anlegget stå i fre er det ikke så stor fare med det men røres det på så må det bort og da er nye kabler som du allerede har planlagt tingen.

Lenke til kommentar

Det beste hadde vert å forby bruk av IT nett. Er vel bare Norge og Albania som fortsatt har utstrakt bruk av denne nett typen i Europa. Her på vestlandet er det heldigvis svært sjeldent de er IT på nye anlegg. TN slår som oftest ut kurssikringen når det blir jordfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...