isaac elric Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 heihei dere har sikkert hørt om uberman sleep schedule: man sover 20 min hver fjerde time og sover totalt 2 timer i døgnet. dette er noe lignende, men ikke like ekstremt. biphasic sleep er å dele sovetiden sin i to: en coresleep periode på 3-4,5 timer og en powernap på 90 min. blogg som beskriver emnet: http://devinreams.com/blog/2006/02/21/biphasic-sleep-faq/ det er dette søvnmønsteret jeg følger og det er helt utrolig! det tok en stund å tilpasse seg - ca 1 uke eller 2, men når tilvenningsperioden var over ble alt straks mye bedre. før sov jeg 8 timer hver natt og følte allikevel ikke at jeg var opplagt nok. nå sover jeg altså 4,5 timer totalt i døgnet og føler meg topp; har mer energi, er våken og opplagt og har mye mer tid til å gjøre wtf ever jeg vil. det eneste som kan være dumt for noen er at man ikke kan sove lenge i helgene.. ikke at dette er så farlig ettersom man ikke føler noe særlig behov for det heller. dessverre er det lite research på om slike "polyfasiske" søvnsykluser er bra, så man vet ikke helt hva langtidseffekten er. tviler egentlig på at det er noe farlig; føler meg topp så det burde ikke ha en sjait å si. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Argh man, hadde det ikke vært for at jeg trener hadde jeg hoppet på dette opplegget in a heartbeat. Det eneste positive jeg av og til savner når det gjelder det med ikke å trene, er å tenke tilbake på all døgninga, junk fooden, slakking og faen 24t i døgnet. Good times. Endret 11. mars 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 "dessverre er det lite research på om slike "polyfasiske" søvnsykluser er bra, så man vet ikke helt hva langtidseffekten er. tviler egentlig på at det er noe farlig; føler meg topp så det burde ikke ha en sjait å si." Og du har holdt på med dette hvor lenge? Ellers så er 6t søvn pr. døgn (som vel er maks i ditt tilfelle) ikke noe ekstremt i så måte. Det er vitenskapelig bevist at du lever lengre hvis du sover 6-7t istedenfor 10-12t. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 "dessverre er det lite research på om slike "polyfasiske" søvnsykluser er bra, så man vet ikke helt hva langtidseffekten er. tviler egentlig på at det er noe farlig; føler meg topp så det burde ikke ha en sjait å si." Og du har holdt på med dette hvor lenge? har holdt på nå i en og en halv måned. har ikke planer om å slutte med det første heller. så lenge jeg har plass på ettermiddagen til powernapen så funker det greit, men det passer dessverre ikke så bra med trening og diverse. 90minutterne kan fint flyttes på, og det trenger ikke å være tidsbestemt når man tar den. bruker å ta min en gang mellom 3 eller 7, avhengig av når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Dette virkar interessant =o Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hvordan enn man snur og vender på det, tror jeg at dette vil slite på både det ene og det andre over tid, men hvis man ikke driver med noe som krever spesielt med søvn, so what. Er sikkert kjekt å drive med, og så lenge det funker er det jo gull å fri noen timer ekstra i døgnet. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 heihei biphasic sleep er å dele sovetiden sin i to: en coresleep periode på 3-4,5 timer og en powernap på 90 min. Har fulgt denne planen i 1 uke, må si at det fungerer veldig bra. Før sov jeg over 8 timer, og følte meg fryktelig trøtt om morgenen likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå