Gå til innhold

Skolen sjekker nettby

Upsaker

Anbefalte innlegg

Første tråden min i denne delen av forumet, men må bare dele det med dere.

Fikk i dag høre at på en ungdomsskole i Moss har lærere/administrasjonen laget en nettby-profil, for så å gå inn på profilene til elevene og se hva de skriver. Så langt, så bra.

Det neste de gjør er å ringe hjem til foreldrene og fortelle hva de skriver om, uansett om det er helt vanlige eller uvanlige ting.

Hvordan kan en skole drive med noe sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, alle burde ha i minne at når de skriver noe på internett, så bør det være noe de kan stå for 100%, til og med overfor lærere og foreldre.

Når det er sagt så hørtes dette merkelig ut, og det kan ikke være helt bra hvis en skole ringer foreldrene og sladrer på alt som står på nettby.

Lenke til kommentar
Bare å gjøre som meg: Ikke bruke tiden på nettby :)

Bedre å bruke den her da :p Men det var ganske idiotisk av skulen å gjere noko slikt, men forstår ikkje at lærarane gidder å bruke tid på å ringe rundt til foreldrenne. Det går ganske mykje tid i å ringe rundt, kva med å bruke den tiden til undervisning? Tviler på at lærarane sitter på fritida og ringer rundt.

Lenke til kommentar

Dette blir jo overvåkning.. De kan da vel ikke drive med sånt?

Hadde f.eks bedriften min eller skolen når jeg gikk der overvåket hva jeg skreiv på Nettby osv for og så rapportert hadde jeg blitt forbanna..

Så lenge ingen sier imot administrasjonen/lærerene så vil dette fortsette, få dette ut til elevene og se reaksjonene komme.

Dette burde ikke bli akseptert..

Lenke til kommentar
Dette blir jo overvåkning.. De kan da vel ikke drive med sånt?

Hvorfor kan de ikke drive med det? Informasjonen er fritt tilgjengelig, og det er fint at de har en fot innenfor et slikt typisk ungdomsmiljø når døren står på vidt gap.

Selvsagt bør de ikke drive det reneste 1984 ved å rapportere hjem til foreldrene, men som et ledd i å bekjempe mobbing på skolen som starter via nettet, er det jammen en god ide, og på tide.

Bare å gjøre som meg: Ikke bruke tiden på nettby :)

Bedre å bruke den her da :p

Forumet er vel så skummelt som Nettby når det gjelder overvåkning. Er forsiktig med hva jeg skriver selv, men nå har jeg for meg at jeg skal være anonym her og, av rent gode grunner. Noe å tenke på er det, i hvertfall. :)

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Selve overvåkningen er visst ikke så uvanlig, På vår skole(videregående) sjekker lærere alle profiler og alle grupper etter ting som kan være "støtende" mot skolen eller noen ansatte. Så ville de be gruppestartene/profileiere fjerne det "støtende".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Akkurat det gjorde de på min skole åsså, her hadde noen lagt ut festbilder osv.

Lærerne sladret til foreldrene som igjen da klikket på eleven.

Syns det var ekstremt dårlig gjort imo.

Lenke til kommentar

Må si meg litt enig med Blåbær her. Dere er selv skyld i å legge det ut og får ta konsekvensene av åpenhet.

Men jeg kan være enig i at personlig så synes jeg det er dumt å gå til foreldrene istedet for å ta det opp med personen under fire øyne, men nå vet ikke jeg hvordan reglene med tanke på foresatte og henvendelser for mindreårige (regner med du/dere er det?).

Lenke til kommentar

Vel, nå har det seg slik at jeg ikke skriver sånne personlige ting på nettby da, og moren min veit ikke hva det er engang, så dette gjelder ikke meg akkurat..

Men synes fremdeles det er litt over grensa og overvåke elevene på den måten..

Ta det heller opp med eleven, ikke sladre om alle unyttige ting til foreldre.. De har vel f.eks ikke noe med om sønnen flørter med jenta i paralell klassa eller lignende..

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Klassen vår kom i trøbbel fordi vi laga fanclub av en av lærerne våre på facebook. Så de er tydeligvis inne der å ser seg omkring. Men de kommer nok inn på våre profiler uten at vi lar dem få tilgang.

Endret av jatta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...