Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Algoritme hjelp (likninger)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har prøve i likninger i morgen i matte. Problemet er at jeg ikke kan løse likninger med brøk. Som f.eks

3x:5 - 2x:10 = 4x:5 - 10

Svaret skal bli 25, har sett i fasiten o.O

Jeg kan løse likninger der det ikke er x bak = tegnet, men her er det jo 4x:5 - 10

Noen som kan gi en enkel mal jeg kan følge?

Enkel 9. klasse matte, noen må kunne det :p

Ps: kolon er da delingstegnet mellom teller og nevner, for de som lurer.

Mvh en som ikke vil stryke.

Endret av demonize
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å gange bort delingen. Her deler du med 10 og 5, og hvis du ganger med minste felles multiplum, som er 10, så vil delingen falle bort. Dvs. gange ALLE ledd med 10 i dette tilfellet. Grunnen til at man kan gange slik er for om du f.eks. har 2x=10, så vil det bli det samme som f.eks. 20x=100.

3x:5*10 - 2x:10*10 = 4x:5*10 - 10 *10

3x*2 - 2x = 4x*2 - 100

6x - 2x - 8x = -100

-4x=-100 //skifter fortegn begge sider

4x=100

x=25

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

For å få x over på "riktig" side flytter du den bare. (husk å bytte fortegn når du flytter over)

3x/5 - 2x/10 - 4x/5 = - 10

Får alt på fellesnevner (det har du vært borti i brøkregningen før)

6x/10 - 2x/10 - 8x/10 = -10

-4x/10 = -10

Ganger begge sider med -1 for å få det positivt

4x = 10*10

x = 100/4

x = 25

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...