presjes Skrevet 11. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Hei, Mitt første bidrag til bildekritikkforumet. Russerevy er endel humor, men det var endel lokal humor og verbal humor, så ikke så lett å fange det på kamera, men fikk et par bilder jeg ble fornøyd med. Legger ved en kommentar til hvert bilde. Jeg vet bildene ikke er feilfrie, men jeg ønsker konstruktiv kritikk i negativ og positiv form, for å kunne forbedre meg. Bildene er kun croppet i Lightroom, men kom gjerne med forslag til redigeringer for å få det bedre (bruker Photoshop CS3 og Lightroom 1,3). ISO-800 55mm f/5,6 1/30sec Bilde1: Jeg likte å fange blikket til artisten, litt synd med skyggen fra hånda hennes i ansiktet. Teknisk sett føler jeg at lukkertiden ble for lang, så skulle gjerne hatt kortere lukkertid for å få bilde skarpere (ref. ene hånden hennes). Kunne økt ISO-verdien, men redd for at det skulle bli mye støy da jeg ikke brukte stativ. Skulle også hatt høyere blender verdi for å få bilde skarpere i forhold til objektivet mitt. ISO-800 55mm f/5,6 1/30sec Bilde2: Forsøkte å fange artisten i et øyeblikk hvor hun sang for full hals med følelser. Her gjorde ikke lukkertiden så mye, som på forrige bilde. Men føler ikke at kvaliteten på bilde svarte til hva jeg forventer av kamera, så regner med det er noe jeg gjør feil, eventuelt om objektivet ikke klarer det, noe jeg ikke har troa på. Likte selv å få med røyken fra røykmaskinen med fargen fra lyskasteren i bakgrunnen med litt opplysende effekter på ryggen hennes. ISO-800 40mm f/5,6 1/30sec Bilde3: Liker dette bilde også, fargene kommer godt fram da det virkeig var knalle bukser. Liker at barstolen er med på bilde, og scenelyset på gulvet, men det kunne gjerne hvert plassert så det var under artisten og ikke på siden, men han satt seg på siden av scenen så da blei det sånn. Føler også her at jeg ikke har fått den skarpheten i bilde som jeg tror kamera skal kunne lage, så kom gjerne med kritikk som gjør at jeg kan forbedre dette. Uansett om det er meg, kamera eller objektivet. Mvh Roy Endret 12. mars 2008 av presjes Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2008 Nå er jeg absolutt ikke noen ekspert, men slik det ser ut for meg, så sitter du med ett lite lyssterkt objektiv som igjen fører til lengre lukkertid, som igjen fører til uskarpe bilder. Egentlig er jeg litt forundret over at du har paret ett så dårlig objektiv med ett så bra hus. Hmm, synes forøvrig det var litt mye støy til å være ISO800 uten at jeg har kjennskap til kameraet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 12. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2008 Du må ikke poste bilder i så stor oppløsning. Utifra det jeg så på thumbnailen, kan jeg være enig med kpolberg i at du har i minste laget med lysstyrke for å ta bilder under slike lysforhold. Men i motsetning til det han påstår (eller tror) er ikke 18-55IS noe dårlig objektiv, bare så det er sagt. Men du kunne fint brukt ISO 1600, det hadde hjelpt endel. Fin stemning i bildene, ser det ut til. Sånn generellt er en 50mm fint å ha i sekken og en 50/1.4 eller 1.8 hadde gjort susen her. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 12. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2008 Du kan fikse mye på PCen, fjerne støy, gjøre bildene klarere. Men eg synes det ser ut som du bommer med fokus itilegg til at du har lengre lukketider enn det du zoomer med. Tommelfinger regelen eg ofte og bryter er vel. 30mm: ikkje lavere enn 1/30s Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 12. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2008 [quote name='aksjetrading' date='12/03-2008 : 07:57' Tommelfinger regelen eg ofte og bryter er vel. 30mm: ikkje lavere enn 1/30s Han har IS Lenke til kommentar
presjes Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2008 Nå er jeg absolutt ikke noen ekspert, men slik det ser ut for meg, så sitter du med ett lite lyssterkt objektiv som igjen fører til lengre lukkertid, som igjen fører til uskarpe bilder. Egentlig er jeg litt forundret over at du har paret ett så dårlig objektiv med ett så bra hus. Hmm, synes forøvrig det var litt mye støy til å være ISO800 uten at jeg har kjennskap til kameraet. Som signaturen min sier har jeg EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS og det er nok litt lyssvakt for denne type bilder har jeg troa på, som ødelegger bevegelser i bildene siden jeg trenger litt lang lukkertid. Angående støyen på ISO-800, så vet jeg ikke hva dette skyldes rett og slett. Jeg syns alle bildene mine blir langt fra kvaliteten jeg har sett andre ta bilder med samme objektiv eller dårligere (utgaven uten IS). Det var også grunnen til at jeg trodde objektivet ville duge som en start for min del, siden andre med EOS 400D har klart skarpe bilder med dårligere objektiv. Bildene som ligger ute nå (skal forandre de) har god størrelse også, så de er ikke croppet så mye, som var et problem forrige søndag når jeg var på et biltreff og panorerte litt. Lenke til kommentar
presjes Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2008 Du må ikke poste bilder i så stor oppløsning. Utifra det jeg så på thumbnailen, kan jeg være enig med kpolberg i at du har i minste laget med lysstyrke for å ta bilder under slike lysforhold. Men i motsetning til det han påstår (eller tror) er ikke 18-55IS noe dårlig objektiv, bare så det er sagt. Men du kunne fint brukt ISO 1600, det hadde hjelpt endel. Fin stemning i bildene, ser det ut til. Sånn generellt er en 50mm fint å ha i sekken og en 50/1.4 eller 1.8 hadde gjort susen her. Beklager, ser nå at jeg la ut feil utgave av bilde. Skal endre dette til 800xXXX asap. Har tenkt litt på rundt 50mm fast og mer lyssterkt objektiv, men tror ikke alt henger her. Litt redd for ISO 1600 grunnet mer støy, så valgte litt mørke bilder (også for å få kopiert stemningen) og heller gå med lengre lukkertid. Lenke til kommentar
presjes Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2008 Du kan fikse mye på PCen, fjerne støy, gjøre bildene klarere. Men eg synes det ser ut som du bommer med fokus itilegg til at du har lengre lukketider enn det du zoomer med. Tommelfinger regelen eg ofte og bryter er vel. 30mm: ikkje lavere enn 1/30s Jeg ekke så flink til redigering ennå, men må lære meg mer her for å få bedre resultater kanskje. Den regelen glemte jeg litt, men ville ikke gå så høyt på ISO verdien så da trengte jeg litt lukkertid for at bilde ikke skulle se for mørkt ut. Men jeg forstår ikke helt hva jeg har gjort feil siden bildene ikke blir skarpere generelt. Bildene er ikke croppa så mye, så burde ikke hvert så alvorlig uskarpt syns jeg. Litt hjelp på innstillinger til å gjøre skarpere bilder er dere greie For jeg tror ikke det har noe med kamerahuset eller objektivet å gjøre, utenom hvis det er noe galt med de som jeg ikke skjønner. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2008 Litt redd for ISO 1600 grunnet mer støy, så valgte litt mørke bilder (også for å få kopiert stemningen) og heller gå med lengre lukkertid. En vanlig misforståelse. Det du har gjort nå er å undereksponere bildet; noe som gir mer støy. Det er faktisk mulig at hvis du hadde brukt ISO 1600 og riktig eksponering, så ville det vært mindre støy i bildet. Forøvrig en feil jeg fortsatt tar meg selv i å gjøre. Tom Lenke til kommentar
presjes Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) En vanlig misforståelse. Det du har gjort nå er å undereksponere bildet; noe som gir mer støy. Det er faktisk mulig at hvis du hadde brukt ISO 1600 og riktig eksponering, så ville det vært mindre støy i bildet. Forøvrig en feil jeg fortsatt tar meg selv i å gjøre. Tom Jeg ville gjerne gått ned på lukkertid, for der er endel bevegelser på scenen som vises på ene bilde av damen i rødt. Jeg ville også hatt høyere f verdi, for å få et klarere bilde generelt. Hadde ikke fokus på å gjøre bilde bokeh. Men går jeg ned på lukkertid og høyere f verdi så ville bilde blitt veldig mørkt, kunne kanskje kompansert med ISO 1600. Tror du/dere resultatet ville blitt et skarpere og mindre støyet bilde med samme lyseffekten? Eller kun justering av lukkertiden så ville det blitt skarpere? Noen som har råd til hvordan jeg kunne tatt bildene best for å ha et godt utgangspunkt å behandle i photoshop i ettertid? Endret 12. mars 2008 av presjes Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 12. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Angående støy på 30D har jeg et par bilder i en annen tråd her som illusterer resultat på høy ISO (1600, 3200). Bildene er skalert til web-vennelig størrelse, det er en ting, men de har også fått litt støyfjerning i PS. Uansett, resultatet er ikke så ille som du kanskje tror. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10596669 Særdeles viktig å ikke undereksponere bilder ja. Spesiellt på høy ISO. Sjekk denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10457101 (kameraet i denne tråden er 20D) Når det er sagt, litt støy kan på ingen måte ødelegge et godt motiv (et godt bilde, på godt norsk). En må ikke bli helt hysteriske, selv om det kan virke som det er helt Texas rundt dette med støy til tider... 32000 på gode kamera i dag tilsvarer vel rundt ISO 400 (eller mindre) på film. Endret 12. mars 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2008 Utifra det jeg så på thumbnailen, kan jeg være enig med kpolberg i at du har i minste laget med lysstyrke for å ta bilder under slike lysforhold. Men i motsetning til det han påstår (eller tror) er ikke 18-55IS noe dårlig objektiv, bare så det er sagt. Du har helt rett, jeg trodde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå