hizzz Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg kjøpte i juni i fjor en bærbar PC (Acer, skikkelig billig møkk, men det er off topic ) Nå har batteriet takket for seg. Jeg kjøpte PCen på Elprice. Var innom butikken der i dag, der hevdet de at det var kun 6 måneders reklamasjon på batteriene... Siden jeg hadde minsta med i barnevogn, var det ikke dagen for å krangle. Men kanskje noen der ute vet hva slags regelverk som gjelder? Skal ikke hele PCen - alle deler - være dekket av to års garantien? Noen som har oversikt over lovverket og kan peke meg fram til rette artikler, sånn at jeg kan printe ut og ta med meg i butikken neste gang? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 du kan fint reklamere på batteriet. Nå sitter jeg på helt feil sted (jobben) så jeg har ikke FTU dommen som handlet om dette, men den finner du selv ved å gå på forbrukertvistutvalget.no og søke på batteri. eventuelt kan jeg legge link senere. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Du har 2 års reklamasjonsfrist på et batteri, forutsatt at det faktisk er en mangel ved batteriet og at det ikke bare har hatt en naturlig død. Etter under ett år vil jeg ikke si at et defekt batteri er naturlig. Hvorvidt batteriet har en mangel, vurderes etter fkl. § 15 første ledd b), hvoretter tingen har en mangel, dersom den ikke svarer til ”det forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper”. Batteri er forbruksmateriell. Det må likevel forventes at det har en viss normal levetid. Etter utvalgets oppfatning er denne på ca. to og et halvt til tre år når det gjelder dagens PC-batterier. Innklagde har ikke i tilstrekkelig grad sannsynliggjort at klageren har utsatt batteriet for en behandling som er egnet til å svekke den normale levetiden. Utvalget har dermed kommet til at batteriet, som sluttet å virke etter 16 måneder, er mangelfullt. Siden batteriet kan byttes ut, får klageren ikke medhold i å heve kjøpet. Klageren har heller ikke dokumentert et tap på kr 5.000,-, som hans erstatningskrav lyder på. Det gis derfor medhold i påstanden om utbedring. Endret 11. mars 2008 av TEE Lenke til kommentar
hizzz Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Takk for kjappe svar! Da har jeg fått printet ut den avgjørelsen fra Forbrukertvistutvalget. Så skal jeg ta en tur til Elprice og krangle - denne gangen uten sutrete unge i barnevogn ;-) Og til de som måtte lure... Styr unna billig-PCene til Acer... Lenke til kommentar
Panter Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Jeg tror Forbrukerinspektørene på Nrk også har hatt et innslag om dette nylig. Ikke at jeg tar noe av det de sier der seriøst, men kan være de hadde en god dag her.. Sjekk på nrk.no om de også hadde noen gode råd. Edit, her, de tar utgangpunkt i nevnte FTU-sak. http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.5081962 og http://www.digi.no/php/art.php?id=514550 Endret 12. mars 2008 av Panter Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Og Forbrukervillederne hos NRK slår til igjen. Dersom man ikke har en forventet levetid som vesentlig overstiger 2 år, har man 2 års reklamasjonsfrist. 2 1/2 år er ikke vesentlig lenger, og man har ikke noe som heter 2 1/2 til 3 års reklamasjonsfrist i Forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) De har tatt utgangspunkt i noe fra FTUs konklusjon med min utheving. "Batteri er forbruksmateriell. Det må likevel forventes at det har en viss normal levetid. Etter utvalgets oppfatning er denne på ca. to og et halvt til tre år når det gjelder dagens PC-batterier." I artikkelen står det "Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet sier det er bra med en avklaring på dette området. – Det skal ikke være noe tvil nå om hvor lenge et batteri er ment å vare og hvilken reklamasjonsfrist en forbruker kan forholde seg til. Det er på bakgrunn av Bendik Skasliens kamp mot Dell at man nå kan kreve 2 ½ års reklamasjonsrett på batterier." Om det er FBI eller supperådet som mener man har 2.5 års reklamasjonstid er litt uklart.. Innslaget kommer på FBI idag, skal bli morsomt å se hvilken "journalist" som lager artikkelen og som påstår 2.5 reklamasjonstid.. Endret 12. mars 2008 av Panter Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Får ta en kikk på Web-TV når det er lagt ut der. Har ikke NRK fra kabelselskapet her. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 De har tatt utgangspunkt i noe fra FTUs konklusjon med min utheving."Batteri er forbruksmateriell. Det må likevel forventes at det har en viss normal levetid. Etter utvalgets oppfatning er denne på ca. to og et halvt til tre år når det gjelder dagens PC-batterier." I artikkelen står det "Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet sier det er bra med en avklaring på dette området. – Det skal ikke være noe tvil nå om hvor lenge et batteri er ment å vare og hvilken reklamasjonsfrist en forbruker kan forholde seg til. Det er på bakgrunn av Bendik Skasliens kamp mot Dell at man nå kan kreve 2 ½ års reklamasjonsrett på batterier." Om det er FBI eller supperådet som mener man har 2.5 års reklamasjonstid er litt uklart.. Innslaget kommer på FBI idag, skal bli morsomt å se hvilken "journalist" som lager artikkelen og som påstår 2.5 reklamasjonstid.. Jeg sitter og ser på det nå, det er konsekvent 2,5 år. Slik jeg ser det blir det jo 2 år, 6 måneder-12 måneder blir vel neppe som TEE sa "vesentlig lengre". Genispørsmål: Så forbrukerne kan forvente det samme fra Apple (spurt til IKT Norge sin represetant) Lenke til kommentar
stanp Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 De har tatt utgangspunkt i noe fra FTUs konklusjon med min utheving."Batteri er forbruksmateriell. Det må likevel forventes at det har en viss normal levetid. Etter utvalgets oppfatning er denne på ca. to og et halvt til tre år når det gjelder dagens PC-batterier." I artikkelen står det "Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet sier det er bra med en avklaring på dette området. – Det skal ikke være noe tvil nå om hvor lenge et batteri er ment å vare og hvilken reklamasjonsfrist en forbruker kan forholde seg til. Det er på bakgrunn av Bendik Skasliens kamp mot Dell at man nå kan kreve 2 ½ års reklamasjonsrett på batterier." Om det er FBI eller supperådet som mener man har 2.5 års reklamasjonstid er litt uklart.. Innslaget kommer på FBI idag, skal bli morsomt å se hvilken "journalist" som lager artikkelen og som påstår 2.5 reklamasjonstid.. Jeg sitter og ser på det nå, det er konsekvent 2,5 år. Slik jeg ser det blir det jo 2 år, 6 måneder-12 måneder blir vel neppe som TEE sa "vesentlig lengre". Genispørsmål: Så forbrukerne kan forvente det samme fra Apple (spurt til IKT Norge sin represetant) Det sier mer om syke lover her i Norge enn om Apple. Se på resten av kloden? Det er ingen andre land som kjører denne linja! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 De har tatt utgangspunkt i noe fra FTUs konklusjon med min utheving."Batteri er forbruksmateriell. Det må likevel forventes at det har en viss normal levetid. Etter utvalgets oppfatning er denne på ca. to og et halvt til tre år når det gjelder dagens PC-batterier." I artikkelen står det "Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet sier det er bra med en avklaring på dette området. – Det skal ikke være noe tvil nå om hvor lenge et batteri er ment å vare og hvilken reklamasjonsfrist en forbruker kan forholde seg til. Det er på bakgrunn av Bendik Skasliens kamp mot Dell at man nå kan kreve 2 ½ års reklamasjonsrett på batterier." Om det er FBI eller supperådet som mener man har 2.5 års reklamasjonstid er litt uklart.. Innslaget kommer på FBI idag, skal bli morsomt å se hvilken "journalist" som lager artikkelen og som påstår 2.5 reklamasjonstid.. Jeg sitter og ser på det nå, det er konsekvent 2,5 år. Slik jeg ser det blir det jo 2 år, 6 måneder-12 måneder blir vel neppe som TEE sa "vesentlig lengre". Genispørsmål: Så forbrukerne kan forvente det samme fra Apple (spurt til IKT Norge sin represetant) Det sier mer om syke lover her i Norge enn om Apple. Se på resten av kloden? Det er ingen andre land som kjører denne linja! Ehm, sist vi var innom dette så mener jeg å huske at flere land hadde tilsvarende lover, men hva du føler er sykt får stå for din egen regning, Lenke til kommentar
stanp Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 De har tatt utgangspunkt i noe fra FTUs konklusjon med min utheving."Batteri er forbruksmateriell. Det må likevel forventes at det har en viss normal levetid. Etter utvalgets oppfatning er denne på ca. to og et halvt til tre år når det gjelder dagens PC-batterier." I artikkelen står det "Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet sier det er bra med en avklaring på dette området. – Det skal ikke være noe tvil nå om hvor lenge et batteri er ment å vare og hvilken reklamasjonsfrist en forbruker kan forholde seg til. Det er på bakgrunn av Bendik Skasliens kamp mot Dell at man nå kan kreve 2 ½ års reklamasjonsrett på batterier." Om det er FBI eller supperådet som mener man har 2.5 års reklamasjonstid er litt uklart.. Innslaget kommer på FBI idag, skal bli morsomt å se hvilken "journalist" som lager artikkelen og som påstår 2.5 reklamasjonstid.. Jeg sitter og ser på det nå, det er konsekvent 2,5 år. Slik jeg ser det blir det jo 2 år, 6 måneder-12 måneder blir vel neppe som TEE sa "vesentlig lengre". Genispørsmål: Så forbrukerne kan forvente det samme fra Apple (spurt til IKT Norge sin represetant) Det sier mer om syke lover her i Norge enn om Apple. Se på resten av kloden? Det er ingen andre land som kjører denne linja! Ehm, sist vi var innom dette så mener jeg å huske at flere land hadde tilsvarende lover, men hva du føler er sykt får stå for din egen regning, Hvilke land er dette da? Jeg har blandt annet snakket med flere jeg kjenner nedover i europa. De har aldri sett maken til lovgivning. De lurer på hvorfor i h... produsenter gidder å selge til et lite land som norge når man kan påberope seg reklamasjoner i hytt og gevær på billigvarer. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hvilke land er dette da? Jeg har blandt annet snakket med flere jeg kjenner nedover i europa. De har aldri sett maken til lovgivning. De lurer på hvorfor i h... produsenter gidder å selge til et lite land som norge når man kan påberope seg reklamasjoner i hytt og gevær på billigvarer. http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union#Member_states gir en god liste over hvilke land. At de du har snakket med ikke er så oppdaterte på hvilke rettigheter de har gjennom EU-direktivet om forbrukerrettigheter betyr ikke at rettighetene ikke er der. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg har blandt annet snakket med flere jeg kjenner nedover i europa. De har aldri sett maken til lovgivning. De lurer på hvorfor i h... produsenter gidder å selge til et lite land som norge når man kan påberope seg reklamasjoner i hytt og gevær på billigvarer. Verdens beste land å leve i noen ganger. Hadde produsentene ment at det ikke var mulig å tjene penger, selv med lover som tar hensyn til forbrukeren, så hadde de ikke solgt varer til Norge. Her er det grådigheten som vinner. Så du bør finne deg et helt annet yrke hvis du er misfornøyd med lovene, for den faller på sin egen urimelighet. Jeg synes faktisk av både økonomiske og miljø hensyn at produkter heller bør koste en del og være av slik kvalitet at de varer en god stund. Lovene er laget for å beskytte kundene mot profesjonele selgere som selger hva som helst for å tjene penger uten å bry seg om kvaliteten på produktet de selger. Lenke til kommentar
stanp Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg har blandt annet snakket med flere jeg kjenner nedover i europa. De har aldri sett maken til lovgivning. De lurer på hvorfor i h... produsenter gidder å selge til et lite land som norge når man kan påberope seg reklamasjoner i hytt og gevær på billigvarer. Verdens beste land å leve i noen ganger. Hadde produsentene ment at det ikke var mulig å tjene penger, selv med lover som tar hensyn til forbrukeren, så hadde de ikke solgt varer til Norge. Her er det grådigheten som vinner. Så du bør finne deg et helt annet yrke hvis du er misfornøyd med lovene, for den faller på sin egen urimelighet. Jeg synes faktisk av både økonomiske og miljø hensyn at produkter heller bør koste en del og være av slik kvalitet at de varer en god stund. Lovene er laget for å beskytte kundene mot profesjonele selgere som selger hva som helst for å tjene penger uten å bry seg om kvaliteten på produktet de selger. Kan man ikke begynne å beskytte de stakkars kundene som har problemer med bilen sin og da? Prøv å reklamer på et bilbatteri og se hvor langt du kommer! Lenke til kommentar
stanp Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hvilke land er dette da? Jeg har blandt annet snakket med flere jeg kjenner nedover i europa. De har aldri sett maken til lovgivning. De lurer på hvorfor i h... produsenter gidder å selge til et lite land som norge når man kan påberope seg reklamasjoner i hytt og gevær på billigvarer. http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union#Member_states gir en god liste over hvilke land. At de du har snakket med ikke er så oppdaterte på hvilke rettigheter de har gjennom EU-direktivet om forbrukerrettigheter betyr ikke at rettighetene ikke er der. Du henviser til en wikiside. Det er like troverdig som "ekspertpanelet" til FTU som "oppfatter" at et batteri bør vare i minst 2 og 1/2 år. Jeg oppfatter at en 250 grams potetgullpose bør vare i mer enn 10 minutter. Derfor krever jeg ny 500 grams. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Kan man ikke begynne å beskytte de stakkars kundene som har problemer med bilen sin og da? Prøv å reklamer på et bilbatteri og se hvor langt du kommer! Det er ikke noe problem å reklamere på et bilbatteri. Du kan faktisk reklamere på det meste på bilen. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hvilke land er dette da? Jeg har blandt annet snakket med flere jeg kjenner nedover i europa. De har aldri sett maken til lovgivning. De lurer på hvorfor i h... produsenter gidder å selge til et lite land som norge når man kan påberope seg reklamasjoner i hytt og gevær på billigvarer. http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union#Member_states gir en god liste over hvilke land. At de du har snakket med ikke er så oppdaterte på hvilke rettigheter de har gjennom EU-direktivet om forbrukerrettigheter betyr ikke at rettighetene ikke er der. Du henviser til en wikiside. Det er like troverdig som "ekspertpanelet" til FTU som "oppfatter" at et batteri bør vare i minst 2 og 1/2 år. Jeg oppfatter at en 250 grams potetgullpose bør vare i mer enn 10 minutter. Derfor krever jeg ny 500 grams. Nå opplever jeg ikke akkurat den argumentasjonen som særlig bedre heller da, hva forventer du av FTU? at de henter inn produkteksperter for hver sak de har? Lenke til kommentar
stanp Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hvilke land er dette da? Jeg har blandt annet snakket med flere jeg kjenner nedover i europa. De har aldri sett maken til lovgivning. De lurer på hvorfor i h... produsenter gidder å selge til et lite land som norge når man kan påberope seg reklamasjoner i hytt og gevær på billigvarer. http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union#Member_states gir en god liste over hvilke land. At de du har snakket med ikke er så oppdaterte på hvilke rettigheter de har gjennom EU-direktivet om forbrukerrettigheter betyr ikke at rettighetene ikke er der. Du henviser til en wikiside. Det er like troverdig som "ekspertpanelet" til FTU som "oppfatter" at et batteri bør vare i minst 2 og 1/2 år. Jeg oppfatter at en 250 grams potetgullpose bør vare i mer enn 10 minutter. Derfor krever jeg ny 500 grams. Nå opplever jeg ikke akkurat den argumentasjonen som særlig bedre heller da, hva forventer du av FTU? at de henter inn produkteksperter for hver sak de har? Ja, hvorfor ikke? De må jo saklig kunne argumentere for hvorfor de mener akkurat 2 1/2 år? Er det virkelig ingen som er interresert i å vite dette? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hvilke land er dette da? Jeg har blandt annet snakket med flere jeg kjenner nedover i europa. De har aldri sett maken til lovgivning. De lurer på hvorfor i h... produsenter gidder å selge til et lite land som norge når man kan påberope seg reklamasjoner i hytt og gevær på billigvarer. http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union#Member_states gir en god liste over hvilke land. At de du har snakket med ikke er så oppdaterte på hvilke rettigheter de har gjennom EU-direktivet om forbrukerrettigheter betyr ikke at rettighetene ikke er der. Du henviser til en wikiside. Det er like troverdig som "ekspertpanelet" til FTU som "oppfatter" at et batteri bør vare i minst 2 og 1/2 år. Jeg oppfatter at en 250 grams potetgullpose bør vare i mer enn 10 minutter. Derfor krever jeg ny 500 grams. Nå opplever jeg ikke akkurat den argumentasjonen som særlig bedre heller da, hva forventer du av FTU? at de henter inn produkteksperter for hver sak de har? Ja, hvorfor ikke? De må jo saklig kunne argumentere for hvorfor de mener akkurat 2 1/2 år? Er det virkelig ingen som er interresert i å vite dette? Uten videre nei, ikke for min egen del. Jeg ser det som en klargjøring av reglene, er Dell uenig kan de ta det opp i rettsystemet for deretter å sende sakkyndige osv. Inntil da blir dette presedens en må forholde seg til. jeg forstår heller ikke hvorfor du har sånne problemer med å akseptere FTU som organ eller avgjørelsen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå