Gå til innhold

Tidenes beste gitarister Topp. 3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er min liste. Det er nå så mange jeg liker, så det er vanskelig å lage en topp 3, men jeg skal nå gjøre et forsøk. Tenker vi prøver oss på tre forskjellige sjangre.

1. Stevie Ray Vaughan - Han karen var og er tidenes beste gitarist etter min mening. Makan til fet gitarlyd har jeg ikke hørt hos noen andre. Hans "Texas Flood" var min billett inn i bluesens verden, og det må jeg takke ham for. Ingen andre kan spille som Stevie gjorde.

2. Carlos Santana - Har sin egen unike, melodiøse latin-groove. Du hører med en gang at det er Santana som spiller. Har holdt på i mange år, og har samarbeidet med mange artister innenfor ulike sjangre. Skuffer aldri!

3. Slash - Det var han Slash ja, hvem har ikke hørt de legendariske riffene hans? Tenker spesielt på hans tid i Guns N' Roses, hvor han var med i å lage noen av de tøffeste rockelåtene til dags dato.

Det føles nesten litt trist å sette opp en sånn liste, for det er så mange flere man gjerne skulle hatt med.

Det ble visst en litt lang post. Jaja.

Endret av Rubenius
Lenke til kommentar

1. Jimmy Page - mannen står bak noen av verdens tøffeste(og mest kopierte) riff. Det er ikke mulig å lage, si, en topp 10 liste over verdens beste rockesanger, uten at minst en sang som involverer Page er med..

2. David Gilmour - har en helt fantastisk feeling når han spiller. Alt av soloer på Pink Floyd's album(og hans solokarriere, for den del) er rett og slett fantastisk å høre på. Kiler langt ned i ryggmargen hver gang jeg hører Comfortably Numb :love:

3. Vanskelig å bestemme seg nå når jeg har skrevet om de to absolutte favorittene. Ok.. BRUCE SPRINGSTEEN! :D Absolutt ikke en gitarist som huskes for de fantastiske soloene, men det er noe med pakken hvor han spiller gitar, synger så rått, løper rundt som en 4-åring på speed, og fortsatt drar 3-timers konserter etter å ha gjort det i 30 år. I tillegg har han en usannsynlig tøff spillestil :cool:

Ok, spørs om ikke Mr. Knopfler dytter Springsteen av tredjeplassen :eek:

http://www.youtube.com/watch?v=4j34gG2xR3I

Kunne vært intressant å sett Herman Li, Steve Vai eller noen av den gjengen prøve seg på den der uten å voldta den noe grassalt.

Endret av edge
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Topp 3 riffmakere:

1. James Hetfield

2. Dimebag Darrell

3. Jeff Hanneman

Topp 3 sologitarist (som spiller i band):

1. John Petrucci

2. Kirk Hammett

3. Alex Scholnick

Topp 3 "over all":

1. Michael Angelo Batio

2. John Petrucci

3. Buckethead

Bare min mening...

Lenke til kommentar

1. Link Wray - nyskapende for sin tid og har inspirert mange andre store gitarister. Fikk til og med en instrumental sang bannlyst fra radio!

2. Dick Dale - En jeg synes har laget mye kult. Han er en av noen Jimi Hendrix var veldig inspirert av.

3. Wayne Kramer - Lead gitar i MC5. Sinnsykt kule riff som jeg liker veldig godt!

Sjekk dem ut

Lenke til kommentar

Øystein Sunde. Gruser alle de tekniske vidunderene der ute på gitar. Med lillefingeren.

Angus Young er også helt rå. Verdens tøffeste gitarist med sin "Psykopat i skoleuniform" stil. Han viser også at det enkle er ofte det beste.

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

En virkelig god gitarist bør vel ha et særpreg som gjør at man lett kan kjenne igjen gitaristen. I tillegg bør vel gitaristen ha et høyt teknisk nivå og ha en stor grad av innovasjon i spillet, dvs. ikke forslitte rockeriff fra rockehistorien, eller gjenta seg sjøl.

Frank Zappa bør være med på denne lista. Han er lett gjenkjennelig, samtidig som han har en svært unik og variert stil. Dessuten en pioneer på wah-wah pedal som han også introduserte for Jimi Hendrix. Det finnes gitarister som kan pugge en Zappa-solo og gjengi den nøyaktig, men ingen adapterer stilen hans som sin egen slik at man tror det er FZ som spiller. Han er kanskje ikke den teknisk aller dyktigste gitaristen i verden, men drar overraskende melodilinjer som ingen andre.

Fred Frith er nysgjerrig og søkende etter nye lyder og unngår klisjepreget gitarspill. En fantastisk gitarist med et svært variert spill.

Stian Carstensen er mest kjent for sitt trekkspill, men er en djevel på banjo for den som har opplevd ham.

Andre som bør nevnes: Richard Thompson, Wes Montgomery, Dick Dale og Leo Kottke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...