SondreM Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Marius Muller var i hvertfal Norges beste! Halvtan Siverten er jo verdens raskeste på kasse guitar:p Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) 1: Tony Iommi. Ingen har betydd så mye for metall som ham. /worship 2: John Sykes. Hør Whitesnake - 1987 eller Blue Murder - Blue Murder og bli overbevist. 3: John Petrucci. Ingen gir meg så mange timer med gåsehud som ham. Endret 12. juni 2008 av Dragavon Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 1. Jimmy Page: Hver eneste Zeppelin-sang har et fett riff som imponerer meg og det er gjerne en deilig solo og. 2. David Gilmour: Bare denne mannen såvidt tar i gitaren blir det godlyd. Selv det minste touch er perfeksjon. 3. Adam Jones: Ok, han spiller i mitt yndlingsband, men han har en sound i gitaren som jeg ikke klarer å sammenlikne med noen andre. Det er en totalt unik sound og han får meg mer enn noen andre til å leve meg inn i musikken. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Halvtan Siverten er jo verdens raskeste på kasse guitar:p Nei. Øystein Sunde er jo mye bedre, men du kan være sikker på at det garantert finnes en kort, svett japse som slår begge to ned i støvlene. Lenke til kommentar
trudest Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg må virkelig si jeg er meget skuffet over at ingen av de jeg ser på som de virkelige mesterne innen gitarmusikken er nevnt. Det er omtrent utelukkende utøvere innen populærmusikk som er nevnt i denne tråden. Det er mange av disse som er svært dyktige i sitt fag, men jeg tror det er lett å glemme hvor de har det fra. Jeg tror mange både lyttere og utøvere av mer eller mindre global populærmusikk ikke hadde hatt vondt av å sette seg mer inn i opprinnelsen og inspirasjonen til det de idag setter så høyt. Men til saken, mine personlige favorittgitarister er nok Augustin Barrios Mangore (som dessverre ikke fikk den annerkjennelsen han fikk før lenge etter sin levetid) Jeg liker veldig godt også Segovias tolkninger av en rekke stykker. Selv om det ikke finnes noen innspillinger av Fernando Sor, så må hannesten envnes iom. at han regnes som en av, om ikke tidenes dyktigeste og mest revolusjonrende gitarister. Lenke til kommentar
Coa Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Det er kun en på toppen, ingen over og ingen på siden! Tom Morello Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 No er ikkje eg noko ekspert på gitaristar i verda, men etter å ha høyrd Joe Satriani, Steve vai og Buckethead (dei har songar p guitar hero) set eg dei på topp. Øystein Sunde er også heilt rå! Det er få som spelar like raskt som han faktisk. Vidare kjem vel Herman Lee og Jimi Hendrix. I Through the fire and flames er det eit parti der det er 26 notar i sekundet trur eg Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Tidenes beste gitarist innenfor hvilken sjanger? Stil? Er umulig å si at èn gitarist er "verdens beste". Du har jo Joe Satriani, en genial gitarist i instrumental-onani. Eller John Petrucci, en genial metal-gitarist. Hva med Brent Mason innenfor Country-musikk? Som jeg sier. Hvilken stil? Hvilken sjanger? Han der er sikkert veldig god, men in the eyes of the beholder. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Tidenes beste gitarist innenfor hvilken sjanger? Stil? Er umulig å si at èn gitarist er "verdens beste". Einig her, gitaristar er gode innan forskjellige sjangrar. Raskaste gitarist kan til dømes vera Herman Lee eller Steve Vai (muligens Øystein Sunde også ) Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Men her snakker vi "beste" gitarist, ikke "raskeste". Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Men her snakker vi "beste" gitarist, ikke "raskeste". Ja, men det er komplett umogleg å seia at ein gitarist er "verdens beste". Ein må spesifisera og konkretisera det. Raskaste gitarist er ein måte å konkretisera det på. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Men her snakker vi "beste" gitarist, ikke "raskeste". Ja, men det er komplett umogleg å seia at ein gitarist er "verdens beste". Ein må spesifisera og konkretisera det. Raskaste gitarist er ein måte å konkretisera det på. Tiago Della Vega er verdens raskeste gitarist. Så var tråden over. Men greit nok, hvis du synes at fart er det eneste som avgjører om en gitarist er best, så skal du få synes det. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 I Through the fire and flames er det eit parti der det er 26 notar i sekundet trur eg 26 toner, ikkje noter Og 26 toner gjør at det er bra? Dersom det eneste som betyr noe for deg er å spille raskest mulig så har du ikkje skjønt mye Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Å herlighet, nei eg meinar ikkje at ein treng å vera ein god gitarist sjølv om ein spelar raskt. Men det går ikkje an å seia at ein gitarist er verdas beste, men kanskje verdas beste til å spela raskt (som var eit døme eg brukte, og då la eg til at Herman Lee spelte 26 tonar iløpet av 1 sekund). Eg kunne komt med uendeleg med døme for at de skal forstå det, men tenkte de ville klara å skjøne det utan det, tydelegvis ikkje. Edit: Beklagar den sure tonen, men vart litt opphissa over dei to siste innlegga Endret 30. juli 2008 av Zapticon Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Å herlighet, nei eg meinar ikkje at ein treng å vera ein god gitarist sjølv om ein spelar raskt. Men det går ikkje an å seia at ein gitarist er verdas beste, men kanskje verdas beste til å spela raskt (som var eit døme eg brukte, og då la eg til at Herman Lee spelte 26 tonar iløpet av 1 sekund). MEN, det har seg slik at musikk ikke er en idrett. Derfor virker det ikke som at det er noen fasitsvar på "Beste gitarist". Allikevel må man slettes ikke vri på spørsmålet for å svare på det. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Å herlighet, nei eg meinar ikkje at ein treng å vera ein god gitarist sjølv om ein spelar raskt. Men det går ikkje an å seia at ein gitarist er verdas beste, men kanskje verdas beste til å spela raskt (som var eit døme eg brukte, og då la eg til at Herman Lee spelte 26 tonar iløpet av 1 sekund). MEN, det har seg slik at musikk ikke er en idrett. Derfor virker det ikke som at det er noen fasitsvar på "Beste gitarist". Allikevel må man slettes ikke vri på spørsmålet for å svare på det. Heilt einig, det er absolutt ingen idrett, og det finst ikkje noko fasitsvar. Men om det ikkje finst noko fasitsvar, må ein jo vri litt på spørsmålet for å svare på det. Eller, selvfølgeleg går det an å uttrykkja si personlege meining. Anyhoo, om eg skulle ha valt ut 3 gitaristar som etter mi meining er verdas beste så måtte det blitt Steve Vai, Joe Satriani og Buckethead. Er for øvrig veldig glad i Top Gun Anthem av Steve Stevens. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Selv ville jeg byttet ut Steve Vai med John Petrucci. Buckethead viker plass for Yngwie Malmsteen, gitt. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Selv ville jeg byttet ut Steve Vai med John Petrucci. Buckethead viker plass for Yngwie Malmsteen, gitt. Flinke dei og, men har fått veldig sansen for Steve Vai faktisk. "For the love of God" ( ) er berre genial, spesielt oppgangen frå 5:55 til 6:01 ut i songen. Men no skal det seiast at eg så vidt har høyrt noko av Yngwie og John Petrucci då. Skal sjå om eg får lasta ned litt! Endret 31. juli 2008 av Zapticon Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Om jeg husker korrekt, så er Steve Vai lærlingen til Satriani. Har også sett samtlige "G3"-konserter, hvor tre gitarister samles. Joe Satriani, Steve Vai og en tredje gjest. John Petrucci og Yngwie Malmsteen har begge vært der. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Sjølv synest eg Steve Vai er elendig. Mannen har en fantastisk teknikk, men eg synest han spiller helt uten følelse og innlevelse. For meg er han helt uinterresant å høre på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå