Gå til innhold

Tidenes beste gitarister Topp. 3

Anbefalte innlegg

1. Buckethead, min yndlingsartist. Best fordi han spelar alt frå hummer til kanari, der hummer er nokre av dei beste stykka i verda og kanari er bråkete og ikkje noko for mine øyrer. Bandet Thanatopsis er genialt, bør sjekkast ut. Mykje av soloarbeidet hans er og fantastisk.

2. Tom Morello, innovativ gitarist som spelar munnspel.. øhm gitar. Likar veldig godt RATM.

Veit ikkje kven eg skal putte på 3. plass. Høyrer ikkje så mykje på sokalla gitargudar...

Men til dykk som ikkje har høyrt Buckethead. Gjer det, mykje er eksperimentelt(?), og noko av det er veldig bra og. Andre songar kan vere meir tradisjonelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det her er blir vel personlige favoritter, menmen.

1. David Gilmour - Ingen kan spille så få noter og allikevel høres så bra ut.

2. Tom Morello - får ut noen utrolig originale lyder, nyskapende.

3. Adam Jones - Må innrømme at dette er mye p.g.a. av at spiller i yndlingsbandet. Har en helt egen lyd som gir meg frysninger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mye triste gitarister her. Tid for litt løfting av nivået:

1: Paul Gilbert - ingen kan noensinne ha hørt denne gitaristen og en annen, og alikevel rangere den andre som bedre

2: Gustavo Guerra - kun en over, ingen ved siden

3: Charlie Hunter - Trollmannen! Søk ham opp på youtube, se ham spille A Closer Walk With Thee og skjønn hva jeg mener!

Endret av Jeff Lebowski
Lenke til kommentar

Herman li kan ta seg ei bolle. Kvifor ? Through fire and flames, treng eg sei meir? At det går an å bomme så grasalt som det dei to gitaristane i Dragonforce gjer skulle ikkje vere lovleg. Snakk om å ta seg vatn over hovudet når dei lagar ein slik sang.

Her er min topp tre:

1: James Hetield

2: Eddie Van Halen

3: Gary Moore

Ikkje nødvendigvis fordi dei er teknisk sett verdas beste, men dyktige gitasristar som alle speler og lager musikk eg finn fantastisk.

Ja eg skulle gjerne hatt med Ritchie Blackmore, Yngwie Malmsteen og kanskje Vivian Campbell, men etter mi oppfatning er dei ein gjeng sjølvopptatte drittsekkar, så attituden er ikkje heilt på plass med dei, og eg misser litt respekten for dei av den grunn.

Lenke til kommentar

her er min liste:

1: øystein sunde - de finnes de som er bedre på metal osv. men for og si det sånn til og med eric clapton har hyllet han

2: joe satriani - mannen som har lært de "beste" og spille. han har hatt elever som :steve vai og kirk hammet

3: john petrucci - dette er mannen som aldri slutter og utvikle seg musikalsk, han vil alltid komme med noe nytt,

grunnen til at jimi hendrix ikke er på min liste er for at det "eneste" han gjorde var og blande blues og rock inn til sin egen lille stil. han var dyktig ja og lagde sitt eget men han er fortsatt ikke på høyde med de beste.

yngve malmsteen derimot er på en klar 4 plass. grunn til at han ikke er blandt topp 3 er fordi han nekter og gjøre noe nytt.. ok han er dyktig på hva han holder på med men har du hørt en skive har du hørt resten..

BTW: min mening.. alle har rett til sin

Lenke til kommentar
her er min liste:

1: øystein sunde - de finnes de som er bedre på metal osv. men for og si det sånn til og med eric clapton har hyllet han

Nei.

Selv sier mannen, som ifølge ryktene skal ha blitt kalt "verdens beste gitarist" av selveste Eric Clapton:

Hva dette med Clapton angår, har det ingenting med sannheten å gjøre. Jeg har jo ikke engang møtt mannen, sier han, og innrømmer at han er litt lei av vandrehistorien.

Side med Sundefakta

Lenke til kommentar
Ja eg skulle gjerne hatt med Ritchie Blackmore, Yngwie Malmsteen og kanskje Vivian Campbell, men etter mi oppfatning er dei ein gjeng sjølvopptatte drittsekkar, så attituden er ikkje heilt på plass med dei, og eg misser litt respekten for dei av den grunn.

Det gjør dem jo ikke nødvendigvis til dårlige gitarister av den grunn.

Lenke til kommentar

Det er jo fullt mulig å måle hvem som er teknisk best, ved å måle antall noter spilt i løpet av et minutt f.eks.

Men ting som følelser, innlevelse og melodi er jo kun personlig smak :yes:

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting her!

Hvordan er det man dømmer hvem som er den beste gitaristen?

Se f.eks topp100 fra Rolling Stone, hva er det som er grunnlaget for å si at Jimi er n1 gitarist?

Er bare nysjerrig :)

Han pusha grensene for gitarspilling veldig mange hakk samt at han hadde en sound som er veldig lett gjenkjennelig. Han skapte sin egen stil. Det kan man ikke si om alle gitarister.

1. Jimi Hendrix: (begrunnet ovenfor)

3. Tony Iommi: Riffmakeren over alle riffmakere.

2. Stevie Ray Vaughn: Blandet en bråte med bluesteknikker bla.a Jimi sin upolerte stil og gjorde den til sin egen.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Det er jo fullt mulig å måle hvem som er teknisk best, ved å måle antall noter spilt i løpet av et minutt f.eks.

så du mener jo fortere man spiller jo bedre er man?

du mener altså at denne mannen er verdens beste gitarist?

mye annet enn hvor for man spiller bestemmer hvor god man er.

Lenke til kommentar

Hvem som er tidenes beste er et definisjonspørsmål. Er det det gitaristen gjør som gitarist eller er det det gitaristen gjør som et bandmedlem? For min del synes jeg at gitarister som går solo uten et godt band ofte er gørrkjedelig å høre på. Halveis vokal og altfor mye gitar-runk. Som noen andre i denne tråden filtrerer jeg vekk de såkalte flinkis gitaristene, til de som virkelig har gitt meg magiske musikalske opplevelser og vekket følelser hos meg.

Tidenes desidert mest musikalske og geniale gitarist er Robert Fripp. Alt denne mannen lager blir til musikalsk lytteorgasmisk gull. Hver tone, harmoni, akkord og oppbygging er nøye gjennomtenkt. Hver takt og tone er fyllt med majestetiske passasjer som mange gitarister ikke har nok fantasi til å lage. All musikk King Crimson har laget er hovedsakelig Fripps hjerne satt i musikk. Alt fra den folkelige, søvndyssende Court of King Crimson til beinharde og fri-jazz inspirerte Red. Fra Lizards merkelige harmoni-jazz og spensige mellotron klarer Fripp å treffe hele følelsesregisteret som lytter. Jeg simpelten elsker hvordan han både bruker pentatoner uten å hørre bluesy ut, hvordan han bruker den pene heltone skalaen til å høres ut som en blanding av progmetall og fri-jazz (hør reds tittelspor). Ingen kan slå hans musikalitet og teknikk. Skulle gjerne hatt denne mannens teorikunnskap og gehør.

På andreplass kommer Jimi Hendrix. Total uforutsigbar, samtidig som han holder seg til noen rammer. Hans bruk av feedback, tone, vokal og rytme er til misunnelse for alle. Hans musikalitet synes jeg best kommer fram i Little Wing. Han spiller lead og rytme samtidig som han klarer å utlevere en nydelig tekst. Han var alt på en gang. Han var ikke noe teknisk vidunder, men hans først og fremst musikalitet og orginalitet kompanserer veldig for dette.

På tredjeplass er Chuck Schuldiner. Vokalist og gitarist i death. Teknsik og melodisk veldig flink. Fant tilnermet opp death metal sjangeren. Pull the plug soloen er helt fantastisk. Så melodisk og teknisk presis!

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

David Gilmour er den eneste som er garantert plass blant mine tre favoritter. Jeg begrunner det med at han gir meg gåsehud, verre er det ikke.

Lenke til kommentar

så du mener jo fortere man spiller jo bedre er man?

du mener altså at denne mannen er verdens beste gitarist?

mye annet enn hvor for man spiller bestemmer hvor god man er.

Hvordan klarte du å selektivt lese kun den første delen av innlegget mitt og deretter ignorere den andre?

Lenke til kommentar

Jeg elsker Rock 'n' Roll og lange gitar riff her er mine topp 3 gitarister:

1.Mark Knopfler (Dire Straits)

-Sultans of Swing

-Going Home

-Money for Nothing

-Brothers in arms

2.Mathias Jabs (Scorpions)

-Wind of change

-Rock you like a hurricane

-Send me an angel

-Still loving you

3.stevie ray vaughn

-Pride and joy

-Texas flood

-Famely style

-In step

Vel dette er mine topp 3 gitarister kult om det er nån som er enig! :w00t:

Endret av SondreM
Lenke til kommentar

-David Gilmour (solo-særtrekk:voldsom banding)

-Steve Howe

-Robert Fripp

-Jimi Hendrix

-Jimmy page

Klarer ikkje heilt å plassere det på ein liste på 3.

Steve Vai er det sikkert mange som vil påstå er god, men for meg synes eg ikkje det er noko kult med dette voldsomme "om å spele så fort som mulig" greiene.

Lenke til kommentar

Mange er vel innpå det,veldig umulig å kåre én gitarist som den beste.

Altfor mange kategorier og sjangre og stilarter.

Blir nesten som å spørre "hvor langt er et tau?" :hmm:

Men tar med tre som er suverene i hver sin stilart,samtidig som de er særegne på hver sin måte.

1. Stanley Jordan

2. Andrés Segovia

3. Magnus Robot Børmark

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...