Liberalistiske Samebror Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 1. Slash (Saul Hudson) 2. Jimi Hendrix 3. Herman Lee Men det er jo min liste, hva er din? Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Telletråd! Du er ram på å nevne fødenavnet til Slash, akkurat som om det skulle være viktig informasjon, men Jimi Hendrix ble født Johnny Hendrix, og Herman Lee heter egentlig Herman Li 1. Robert Fripp - Innovativ og teknisk brilliant, har stått bak mye av min desiderte favorittmusikk sammen med bl.a. Brian Eno og David Bowie. 2. Keith Richards - Tidenes rytmegitarist, med en timing, groove og riff-teft som ingen andre. Richards spiller ikke superraskt eller "imponerende", men det låter så uendelig bra. 3. Josh Homme - Gitarabeidet til Homme i Queens of the Stone Age er vanvittig bra - melodiøst, tungt, herlig og effektivt, uten å bli flashy eller "onanerende". Sånn, passe cheeky liste Endret 12. mars 2008 av svinepelz Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg må minne om følgende retningslinje for kategorien: 4. Rene telletråder ("Hva hører du på nå?") er forbudt.Poster i tråder av type "Hvilket punkband liker du best" skal være begrunnet. Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Her er ivertfall top 100 listen fra Rolling Stone Selv liker jeg godt Eric Clapton, David Gilmour og Adam Jones. Begrunnelsen blir at det er disse tre jeg hører mest på. 1Jimi Hendrix 2 Duane Allman of the Allman Brothers Band 3 B.B. King 4 Eric Clapton 5 Robert Johnson 6 Chuck Berry 7 Stevie Ray Vaughan 8 Ry Cooder 9 Jimmy Page of Led Zeppelin 10 Keith Richards of the Rolling Stones 11Kirk Hammett of Metallica 12 Kurt Cobain of Nirvana 13 Jerry Garcia of the Grateful Dead 14 Jeff Beck 15 Carlos Santana 16 Johnny Ramone of the Ramones 17 Jack White of the White Stripes 18 John Frusciante of the Red Hot Chili Peppers 19 Richard Thompson 20 James Burton 21 George Harrison 22 Mike Bloomfield 23 Warren Haynes 24 The Edge of U2 25 Freddy King 26 Tom Morello of Rage Against the Machine and Audioslave 27 Mark Knopfler of Dire Straits 28 Stephen Stills 29 Ron Asheton of the Stooges 30 Buddy Guy 31 Dick Dale 32 John Cipollina of Quicksilver Messenger Service 33 & 34 Lee Ranaldo, Thurston Moore of Sonic Youth 35 John Fahey 36 Steve Cropper of Booker T. and the MG's 37 Bo Diddley 38 Peter Green of Fleetwood Mac 39 Brian May of Queen 40 John Fogerty of Creedence Clearwater Revival 41 Clarence White of the Byrds 42 Robert Fripp of King Crimson 43 Eddie Hazel of Funkadelic 44 Scotty Moore 45 Frank Zappa 46 Les Paul 47 T-Bone Walker 48 Joe Perry of Aerosmith 49 John McLaughlin 50 Pete Townshend 51 Paul Kossoff of Free 52 Lou Reed 53 Mickey Baker 54 Jorma Kaukonen of Jefferson Airplane 55 Ritchie Blackmore of Deep Purple 56 Tom Verlaine of Television 57 Roy Buchanan 58 Dickey Betts 59 & 60 Jonny Greenwood, Ed O'Brien of Radiohead 61 Ike Turner 62 Zoot Horn Rollo of the Magic Band 63 Danny Gatton 64 Mick Ronson 65 Hubert Sumlin 66 Vernon Reid of Living Colour 67 Link Wray 68 Jerry Miller of Moby Grape 69 Steve Howe of Yes 70 Eddie Van Halen 71 Lightnin' Hopkins 72 Joni Mitchell 73 Trey Anastasio of Phish 74 Johnny Winter 75 Adam Jones of Tool 76 Ali Farka Toure 77 Henry Vestine of Canned Heat 78 Robbie Robertson of the Band 79 Cliff Gallup of the Blue Caps (1997) 80 Robert Quine of the Voidoids 81 Derek Trucks 82 David Gilmour of Pink Floyd 83 Neil Young 84 Eddie Cochran 85 Randy Rhoads 86 Tony Iommi of Black Sabbath 87 Joan Jett 88 Dave Davies of the Kinks 89 D. Boon of the Minutemen 90 Glen Buxton of Alice Cooper 91 Robby Krieger of the Doors 92 & 93 Fred "Sonic" Smith, Wayne Kramer of the MC5 94 Bert Jansch 95 Kevin Shields of My Bloody Valentine 96 Angus Young of AC/DC 97 Robert Randolph 98 Leigh Stephens of Blue Cheer 99 Greg Ginn of Black Flag 100 Kim Thayil of Soundgarden Lenke til kommentar
Liberalistiske Samebror Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Her er ivertfall top 100 listen fra Rolling StoneSelv liker jeg godt Eric Clapton, David Gilmour og Adam Jones. Begrunnelsen blir at det er disse tre jeg hører mest på. 1Jimi Hendrix 2 Duane Allman of the Allman Brothers Band 3 B.B. King 4 Eric Clapton 5 Robert Johnson 6 Chuck Berry 7 Stevie Ray Vaughan 8 Ry Cooder 9 Jimmy Page of Led Zeppelin 10 Keith Richards of the Rolling Stones 11Kirk Hammett of Metallica 12 Kurt Cobain of Nirvana 13 Jerry Garcia of the Grateful Dead 14 Jeff Beck 15 Carlos Santana 16 Johnny Ramone of the Ramones 17 Jack White of the White Stripes 18 John Frusciante of the Red Hot Chili Peppers 19 Richard Thompson 20 James Burton 21 George Harrison 22 Mike Bloomfield 23 Warren Haynes 24 The Edge of U2 25 Freddy King 26 Tom Morello of Rage Against the Machine and Audioslave 27 Mark Knopfler of Dire Straits 28 Stephen Stills 29 Ron Asheton of the Stooges 30 Buddy Guy 31 Dick Dale 32 John Cipollina of Quicksilver Messenger Service 33 & 34 Lee Ranaldo, Thurston Moore of Sonic Youth 35 John Fahey 36 Steve Cropper of Booker T. and the MG's 37 Bo Diddley 38 Peter Green of Fleetwood Mac 39 Brian May of Queen 40 John Fogerty of Creedence Clearwater Revival 41 Clarence White of the Byrds 42 Robert Fripp of King Crimson 43 Eddie Hazel of Funkadelic 44 Scotty Moore 45 Frank Zappa 46 Les Paul 47 T-Bone Walker 48 Joe Perry of Aerosmith 49 John McLaughlin 50 Pete Townshend 51 Paul Kossoff of Free 52 Lou Reed 53 Mickey Baker 54 Jorma Kaukonen of Jefferson Airplane 55 Ritchie Blackmore of Deep Purple 56 Tom Verlaine of Television 57 Roy Buchanan 58 Dickey Betts 59 & 60 Jonny Greenwood, Ed O'Brien of Radiohead 61 Ike Turner 62 Zoot Horn Rollo of the Magic Band 63 Danny Gatton 64 Mick Ronson 65 Hubert Sumlin 66 Vernon Reid of Living Colour 67 Link Wray 68 Jerry Miller of Moby Grape 69 Steve Howe of Yes 70 Eddie Van Halen 71 Lightnin' Hopkins 72 Joni Mitchell 73 Trey Anastasio of Phish 74 Johnny Winter 75 Adam Jones of Tool 76 Ali Farka Toure 77 Henry Vestine of Canned Heat 78 Robbie Robertson of the Band 79 Cliff Gallup of the Blue Caps (1997) 80 Robert Quine of the Voidoids 81 Derek Trucks 82 David Gilmour of Pink Floyd 83 Neil Young 84 Eddie Cochran 85 Randy Rhoads 86 Tony Iommi of Black Sabbath 87 Joan Jett 88 Dave Davies of the Kinks 89 D. Boon of the Minutemen 90 Glen Buxton of Alice Cooper 91 Robby Krieger of the Doors 92 & 93 Fred "Sonic" Smith, Wayne Kramer of the MC5 94 Bert Jansch 95 Kevin Shields of My Bloody Valentine 96 Angus Young of AC/DC 97 Robert Randolph 98 Leigh Stephens of Blue Cheer 99 Greg Ginn of Black Flag 100 Kim Thayil of Soundgarden slash er ikke med engang jo :'( Lenke til kommentar
Mr. Fiskum Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 For meg er det vel Eric Clapton, Mark Knopfler og David Gilmour, som ultimatedeskjet så er det de jeg hører mest på Lenke til kommentar
T-ooT Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Spørs akkurat hvilken sjanger man leiter etter så jeg sier at det ikke finnes noen tidenes beste gitarister. Men for å nevne mine top tre innenfor black metal sjangern blir vel 1: Ishahn 2: Abbath 3: Euronymous Lenke til kommentar
Mr. Fiskum Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Er egentlig enig med deg der T-ooT Noen er flinke i visesanger og noen er flinke i Death Metal.. Lenke til kommentar
Andeby Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Det er vel egentlig ingen som er "verdens beste gitarist". Som folk har sagt går dette veldig på hvilken sjanger de spiller, det har også mye og gjøre med de som publikum også, siden mange vil synest en som spiller gitar i et black metal band er veldig god, men en som spiller i en sjanger de ikke liker kan de synest er dårlig, selv om han er minst like god, de spiller forskjellig kan du si. Og noen kan spille veldig fort mens andre er flinkere på andre måter. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 John Petrucci er verdens beste. Hvorfor? Han spiller ALT, nydelige ballader til helvetes raske soloer, sinnsykt tunge og fete riff. Er også en jævel på akkustisk gitar. Ingen over, ingen ved siden Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) 1. The Edge 2. Slash 3. Herman Li The Edge og U2, helt nydelig Slash i G&R sine gitar riff er nydelige Herman Li og Through The Fire And Flames, trenger ikke si mer. Endret 11. mars 2008 av Slettet+981287349 Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Herman Li og Trough Fire And Flames, trenger ikke si mer. Jo, det gjør du. Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 For min del så kan gitarister spille så avansert som de bare vil, jeg hører heller på et knallbra riff enn en 25-minutters gitar-runk med G3. Derfor står spesielt Tony Iomi og James Hetfield høyt hos meg, kanskje ikke for teknisk briljanse, men mer som innovative riffmakere. Iommi har gjennom sine mange år i Black Sabbath laget utrolig mange bra riff, og står "bak" veldig mye av det som lages av musikk innenfor metalsjangeren idag. James Hetfield på sin side er også en fantastisk scenepersonlighet. Lenke til kommentar
Arsenal89 Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Helt enig med Arrosiach, hvilke riff disse to har kommet opp med!! Endret 11. mars 2008 av Arsenal89 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) 1. Robert Fripp Han var nok ikke den mest ettertraktede på skoleballet, men til gjengjeld var han en sabla flink gitarist. Han shreddet som Steve Vai og spilte dronsk ambient-musikk sammen med Brian Eno på syttitallet. Sammen med bandet sitt, King Crimson, eksperimenterte han så det sang i veggene, og det meste av det Fripp gjorde, ble senere gjentatt av andre artister som tok æren for det. Hvert eneste King Crimson-album var en musikalsk catwalk med elektronisk fri- og avantgardejazz, folk, psykedelia, post-rock, og andre utallige og kanskje navnløse sjangrer. Fripp var alltid klar for å holde liv i den opprinnelige prog-betegnelsen. Fripp var en ivrig bruker av pentatonskalaen, og det er fantastisk hvordan han bruker den. Han unngår alle klisjéer i stor grad når han improviserer og han spiller aldri noe som i det hele tatt høres fjernt pentatonsk ut. Robert Fripp er en stakkars undervurdert gitarlegende. Fripp er personen bak Vista-lydene, så med andre ord har han ikke pengeproblemer. 2. Django Reinhardt En annen fantastisk gitarist er Django Reinhardt. Han føyer seg blant de musikerene som har hatt aller mest å si for utviklingen av jazzen. Han plasserte sin akustiske gitar fremst i lydbildet i den tiden hvor musikken ikke hadde funnet elektrisiteten ennå, og over et fundament av to gitarer og en bass spilte han sine sigøynerinspirerte toner (han var selv sigøyner) med god hjelp av Stephane Grappellis violin. Som attenåring levde Reinhardt som tater i en karavan med mange svært brennbare eiendeler. En dag begynte karavanen å brenne men han kom ut av det med livet i behold. Halve kroppen hadde derimot andre- og tredjegradsforbrenninger, derav også ring- og lillefingeren hans på venstre hånd, noe som gjorde dem forkrøplet og ubrukelige. Reinhardt spilte jazz med to fingre, og han var jævlig god attpåtil! 3. Ritchie Blackmore Et hav av rockegitarister finnes der ute, men Ritchie Blackmore er den beste. Det er min mening. Han var en nøkkelperson i utviklingen av hardrock, og da alt som følger etter. Hans gitarspilling var svært særpreget, og hadde innslag av klassiske partier, og jazzete toner. Blackmores evne til å improvisere var eksepsjonell. Han hadde en fantastisk god evne til å lese enhver musikalsk situasjon og han opptrådte som en svært eksentrisk dirigent for bandene sine, derav Deep Purple og Rainbow. Blackmore gikk gjennom et relativt langt kurs for klassisk gitar som elleveårig vordende rockestjerne, noe som var farens betingelse. Etter at Blackmore forlot rocketilværelsen og flere dusin utslitte og utskjelte kollegaer, begynte han og hans kone å spille Keltisk musikk i Blackmore's Night. Endret 11. mars 2008 av Mr. Crowley Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 David Gilmour. Jimmy Page Mark Knopfler og Jimi Hendrix Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Jeg bare lurer. Hva legger dere i "Tidenes beste gitarister". De som runker eller de som faktisk kan spille noe som høres bra ut/spille med sjel). Oscar Lopez Steve Vai Rodrigo Y Gabriela ok, det blir 4, men de 2 i det siste punktet mener jeg teller som "en" Edit: For en surpomp av en moderator... Bruker en hodet litt finner en ut hvorfor jeg liker de 3. De spiller med sjelen, og ikke som en robot som bare lager en masse rare skalaer på gitaren som egentlig ikke høres så bra ut. De kan være så raske de vil, men det hjelper søren meg ikke. Steve Vai spiller ofte noe som kan minne om de skalaene "gitarheltene" spiller, men ikke søren om de har sjangsen til å lage noe som er så harmonisk som mesteparten av sangene hans. Sjekk youtube for tender surrender. Rodrigo y gabriela og oscar lopez spiller også vanvittig bra, og de er etter min mening de beste inne flamenco og spansk Endret 12. mars 2008 av Petersk91 Lenke til kommentar
Speik Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Snip Kjempeflott innlegg Crowley, og jeg er 100% enig med deg. Disse er gitarister som virkelig har betydd noe, gjort en forskjell i musikkhistorien, og vært store inspirasjonskilder til senere gitarister. Lenke til kommentar
psyches Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 1. Buckethead 2. Jimmi Henrix 3. Slash Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 1: Ishahn2: Abbath 3: Euronymous David Gilmour.Jimmy Page Mark Knopfler og Jimi Hendrix Oscar LopezSteve Vai Rodrigo Y Gabriela 1. Buckethead2. Jimmi Henrix 3. Slash Hva er det dere ikke forstod med dette? Jeg må minne om følgende retningslinje for kategorien: 4. Rene telletråder ("Hva hører du på nå?") er forbudt.Poster i tråder av type "Hvilket punkband liker du best" skal være begrunnet. Innlegg som bryter med dette vil heretter bli slettet uten forvarsel. Vil dere ha en slik tråd uten å måtte begrunne det dere skriver, opprett en ny tråd i Lekeplassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå