Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feil under pålogging i Windows Home Edition

Anbefalte innlegg

Hei!

Maskina starter heilt normal, alt ser ut som å vere som normalt, men når eg skal logge meg på brukarkontoen så blir den avlogga automatisk. Står "Logger inn" og 1 sec etterpå står det "Logger av", kjem ikkje så lang att eg ser desktop. Kjem ikkje lengre. Har prøvd i sikkerhetsmodus og på alle brukarkontoer, inkludert Administrator.

Operativsystemet er XP Home Edition

Cillin

Endret av Cillin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg veit dessverre ikkje nokon ENKEL lausing på det her. Men var eg deg, så ville eg vurdert å kanskje reparere windows. Sidan det sikkert er ein innstilling.

Eg reknar med du veit kva eg meiner med å reparere windows, Sondre :]

Lenke til kommentar
Eg reknar med du veit kva eg meiner med å reparere windows, Sondre :]

Reparere? Hjelper det å skifte HDD-Pakning? xD

Vil helst prøve enklare metodar før eventuell reparasjon. : P

Endret av Cillin
Lenke til kommentar
Jo men selv om du har original Home så må du fremdeles aktivere den innen 60 dager eller så skjer det som du beskriver over.

Maskina har vore oppegåande i over eit halvt år, så ja, den ER aktivert skikkelig!

Lenke til kommentar
Og ingenting har blitt endret av maskinvare og slikt? Høres vertfall ut som et klassisk problem som oppstår når man ikke har aktivert windows.

Ikkje noko HW er endra sidan XP vart installert.

Endret av Cillin
Lenke til kommentar
Restarter maskinen eller logges du bare ut?

Man kan jo legge inn registerendringer på run som gjør at maskinen booter eller logger seg av så fort man logger på.

Maskina logger seg berre av, men om det er noko som er lagt til i startup, kvifor skjer dette også i sikkerhetsmodus?

Lenke til kommentar
Restarter maskinen eller logges du bare ut?

Man kan jo legge inn registerendringer på run som gjør at maskinen booter eller logger seg av så fort man logger på.

Maskina logger seg berre av, men om det er noko som er lagt til i startup, kvifor skjer dette også i sikkerhetsmodus?

Dette kan vere f.eks program som du nettopp har innstallert. Det kan f.eks vere drivar som er lagt til i registeret, og dermed starter det opp saman i Sikkerhetsmodus.

Og som det vart sagt før om at dette kan ha skjedd fordi han ikkje har aktivert Windows; NEI!

Hadde det vore slik så hadde det komt opp: "Du må aktivere windows for å logge på pc-en" eller noko i den duren.

Forstår deg når du seier at du vil ty til enklare metoder enn reparering. Men sidan du ikkje greier å komme deg inn i windows eingang så veit ikkje eg. Kanskje starte opp med harddisken i ein anna pc? Er absolutt ikkje sikker på om det blir det samme, men viss det har noko med registeret så er det kanskje verdt eit forsøk.

Lenke til kommentar

Sukk, om man bruker den utvidede perioden på 60 dager vil ikke denne beskjeden komme opp. Dette vil også skje om du har brukt programvare til å deaktivere beskjeden om å aktivere.

Kun drivere som er merket som Boot vil starte opp i Sikkermodus.

Reparing vil ikke rette opp feil i registeret, så om du mener det er register-feil er denne operasjonen meningsløs.

For å feilsøke dette problemet gjelder det å forstå hva som skjer når du logger deg på:

Winlogon kjører GINA'en spesifisert for systemet (Det grafiske grensesnitter for pålogging) Som vil gi deg mulighet til å velge brukerkonto og taste inn passordet om det finnes et passord for denne brukerkontoen.

Når brukeren har valgt en konto og tastet inn passord vil så Winlogon kalle på funksjonen LsaLookupAutenticationPackage i LSASS via LPC. Disse autentiserings-pakkene ligger under HKLM\SYSTEM\Currentcontrolset\Control\Lsa.

Deretter vil logoninformasjonen som ble samlet opp av GINA bli sendt til LSASS via funksjonen LsaLogonUser. Og om login-informasjonen blir autentisert via autentiseringspakkene vil Winlogon fortsette oppstarten som normalt. Om ingen av autentiseringspakkene stemmer overens med informasjonen som ble samlet opp av GINA vil Winlogon avbryte login-prosessen som er vel det som skjer her.

Lenke til kommentar
Sukk, om man bruker den utvidede perioden på 60 dager vil ikke denne beskjeden komme opp. Dette vil også skje om du har brukt programvare til å deaktivere beskjeden om å aktivere.

Kun drivere som er merket som Boot vil starte opp i Sikkermodus.

Reparing vil ikke rette opp feil i registeret, så om du mener det er register-feil er denne operasjonen meningsløs.

For å feilsøke dette problemet gjelder det å forstå hva som skjer når du logger deg på:

Winlogon kjører GINA'en spesifisert for systemet (Det grafiske grensesnitter for pålogging) Som vil gi deg mulighet til å velge brukerkonto og taste inn passordet om det finnes et passord for denne brukerkontoen.

Når brukeren har valgt en konto og tastet inn passord vil så Winlogon kalle på funksjonen LsaLookupAutenticationPackage i LSASS via LPC. Disse autentiserings-pakkene ligger under HKLM\SYSTEM\Currentcontrolset\Control\Lsa.

Deretter vil logoninformasjonen som ble samlet opp av GINA bli sendt til LSASS via funksjonen LsaLogonUser. Og om login-informasjonen blir autentisert via autentiseringspakkene vil Winlogon fortsette oppstarten som normalt. Om ingen av autentiseringspakkene stemmer overens med informasjonen som ble samlet opp av GINA vil Winlogon avbryte login-prosessen som er vel det som skjer her.

Vel, kan godt hende det ikkje visast. Men er det eit sånt tilfelle er vel reparering nødvendig. Korleis ellers kan du klare å 'lure' deg unna?

Pluss eg trur nok trådstartar hadde vore klar over at han ikkje hadde registrert windowsen sin, sidan brukar av pc stadig blir minna på det her.

Registerfeil eller ikkje, så trur eg reparering er det enklaste.

Lenke til kommentar

Men reparering kopierer jo bare systemfiler fra windows CD-en og erstatter dem med de eksiterende på harddisken. Da får man det problemet at man får eldre systemfiler på harddisken som ikke samsvarer med registeret. (Siden mange systemfilene harblitt oppdatert via Windows Update.)

Og jeg ser ikke heller hvorfor Systemfilene skulle være problemet her så tilig i logon-prosessen. De eneste Systemkomponenter som kjører da er såkalt kritiske og om disse ikke fungerer ville det ende med blåskjerm.

Som oftest skyldes problemet ugydige verdier i registeret og det er en enkel prosess å kopiere et fungerende register fra et tidligere restore-point over det gamle registeret. Dette kan gjøres på 3-4 minutter, og er mest sannsynlig det som er problemet når man ser på Logon-prosessen i Windows og hvilke register-verdier som er kritiske.

Lenke til kommentar

hadde dette problemet tidligere på min gammle pc, hadde windows xp home der også, prøvde å følge guides på internet, reparere windows, funka ikke.. eneste som virket for meg var å installere på nytt..

til dere som sier det er aktivering, ikke heng dere opp i det når han sier at han har aktivert, det er ikke problemet i dette tilfellet.

noen tråder:

http://www.techspot.com/vb/topic35146.html

http://www.techsupportforum.com/microsoft-...er-logging.html

http://www.computing.net/windowsxp/wwwboar...rum/116408.html

http://www.softwaretipsandtricks.com/forum...y-logs-out.html

ingen funka for meg, men kansje du er heldig? :)

Endret av Extremetel
Lenke til kommentar

om han hadde lagt til nytt hardware, ville han ikke fått beskjed om å aktivere igjen? har selv måtte aktivere xp etter å ha lagt til hardware, men jeg kunne logge inn...

mulig jeg husker feil, men ville det ikke stå noe om aktivering på påloggings vinduet eller no sånt om det var problemet?

Endret av Extremetel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...