Gå til innhold

Burde den Norske stat hjelpe de etterlatte med å bringe levningene av Norske SS-divisjon Wiking hjem?

Anbefalte innlegg

Jeg mener det er helt på trynet feil å søle bort masse penger på å hente hjem restene etter de som frivillig lot seg verve til tjeneste for tyskerne. Gjør som tyskerne, gravlegg dem der borte.

Hva om det hadde vært noen fra din egen familie da? Hadde du da sagt det samme?

Jeg hadde sagt det, det gir meg lite å vite at min forfedres beinrester ligger i jorda i norge kontra i tyskland eller et annet sted.

Vel, det kan du gjerne mene, men er altså noen som faktisk synes det å ha en grav å gå til er viktig, og da blir det litt slitsomt og dra til Tyskland en gang i uken!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener det er helt på trynet feil å søle bort masse penger på å hente hjem restene etter de som frivillig lot seg verve til tjeneste for tyskerne. Gjør som tyskerne, gravlegg dem der borte.

Hva om det hadde vært noen fra din egen familie da? Hadde du da sagt det samme?

Jeg hadde sagt det, det gir meg lite å vite at min forfedres beinrester ligger i jorda i norge kontra i tyskland eller et annet sted.

Vel, det kan du gjerne mene, men er altså noen som faktisk synes det å ha en grav å gå til er viktig, og da blir det litt slitsomt og dra til Tyskland en gang i uken!

m de vil ha en grav å gå til så kan de sette opp en grav her. Om de er opptatt av å ha noen beinrester gravd ned i jorda under graven så kan de vel skaffe de til veie. Jeg synes ikke det er noe staten bør bruk penger på når det er så langt tilbake i tid, SS-medlemmer eller ikke.

AtW

Lenke til kommentar
Det hadde vært typisk Norge å rote med ting fra fortiden. Nei, bruk heller pengene på spøkelsene som faktisk er i live. Veteraner fra Libanon m.m. burde komme milevis foran 50 år gamle levninger..

Hør hør!

Bedre støtte til de som skal, og har vært ute.

Men dette er vel egentlig en helt annen diskusjon...

Lenke til kommentar
En ung norsk mann eller kvinne som meldte seg frivillig for forskjeldige oppgaver for det som dengang var Norges offisielle hær, så ikke på seg selv som en landssviker. Jeg synes kongefamilien var de absolutte landssvikerne. Om de hadde dødd i London, kunne de råttnet der likene deres lå for min skyld. En konges første oppgave er å sørge for at det er soldater nok til å forsvare sitt land, og soldatene var vel utrustet. Om en konge flyktet bare han så fienden i horisonten, ble han aldri konge igjen. Det som kjennetegner en konge er en leder som kjemper side om side med sin e soldater. At han fikk halen mellom beina, tok alt gullet og stakk til London er for meg et landssvik. Han og hele kongefamilien burde bli landsforvist på livstid!

Den norske kongefamilien med følge og etter tiden mange tusen nordmenn dro til England for å kjempe videre mot Tyskland. De som meldte seg inn i waffen-ss kunne i prinsippet kjempe mot disse. Nå ble de fleste norske satt inn på øst-fronten dog.

Det med at en konge kjempet med sine soldater skjedde kanskje for 2000 år siden, og på den tiden han var med på felttog stod han trygt plassert bak sin hær, med tilhørende vaktstyrke. Unntakene er sjeldne.

De allierte styrker som England og USA bombet da også Norge, hvor mange totalt døde eller skadde vet jeg ikke, er det noen som er interessert i de tallene? Den norske regjeringen i eksil protesterte i London og ble ikke møtt med forståelse. Jeg tror ikke vi kan utelukke at de allierte styrkene hadde vært interessert i å innvadere Norge. Men Tysklands taktiske fordel i begynnelsen var initiativ.

De ble ikke møtt med forståelse siden man ressonerte ganske så logisk at Hitler ikke ville overgi seg med ord. Men at man til syvende og sist måtte nedkjempe Hitler militært, og det betydde at mennesker ville bli drept. Men at det til syvende og sist ville være til gavn for samfunnene og de mennesker som samfunnet bestod av.

Charles De Gaulle sa noe slikt under krigen, etter at 10.000 franskmenn hadde omkommet i de alliertes bomberegn:"Vi godtar 10.000 nye så lenge Frankrike blir fritt igjen fra den tyske okkupasjonsmakt."

Frontkjemperne var nok stort sett de gjeveste norske soldatene under andre verdenskrig: Hadde de vokst opp i dag, ville de sannsynligvis vært i høye stillinger i forsvaret på grunn av deres nasjonalisme, eller flittige arbeidere andre steder i samfunnet. Det sier seg jo nesten selv: Det krevde streng disiplin og trening for å slippe inn i Tysklands fremmedlegioner. Det finnes ingen universel moral, så det synes jeg vi skal holde utenfor en objektiv debatt. Kort sagt - de tilhørte samfunnets toppsjikte.

Deres nasjonalisme var nazisme, eller hat mot kommunisme.

Det med disiplin og trening var noe Tyskland hadde råd til de første årene.

De tilhørte samfunnets søppelhaug. Og der havnet de også, i ruinhaugene av Berlin 1945.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...