Gå til innhold

Burde den Norske stat hjelpe de etterlatte med å bringe levningene av Norske SS-divisjon Wiking hjem?

Anbefalte innlegg

Besteforeldrene mine fikk ikke tilbudet om å være med til England. Jeg synes ikke at kongens liv er mer verd enn andres, en slik holdning bør man holde seg for god til.

Det er vansklig å sloss effektivt i en krig uten å verdsette nøkkelpersoners liv høyere enn andre. Det er ikke uten grunn at generalerer og andre hærførere ikke rir forrest i linjene lenger.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, vi (jeg snakker generelt om normenn) visste at de ble sendt til konsentrasjonsleirer. At de ikke ble utryddet akkuratt da var det ikke vanskelig å vite at det var intensjonen til Tyskland. Det er bare latterlige unnklyldninger fordi det bare alle de andre som er slemme, Norge er alltid snille de. Igjen legger jeg merke til at du ikke svarer på omtrent noe som helst. Det med Danmark har jeg allerede forklart.

Gå tilbake og svar på det jeg sa. Hvor overbevisende jeg er har du ikke noe med, men det er faktisk du som velger å ikke svare på omtrent noe som helst av det jeg skriver.

Så vi visste godt om det, selv om utsendelsene fant sted FØR det ble kjent. Det tror jeg ikke på. Lyver wikipedia, eller var vi en nasjon av klarsynte?

Du har kanskje et poeng: Det kan godt være at det gikk rykter om at jødene ville interneres. Men det er en svært stor forskjell på internering og utryddelse.

Du trekker frem hvem som var snille og hvem som var slemme. Dette er paradoksalt av deg: Grunnen til at jeg svarte deg i utgangspunktet, var jo at jeg mente DITT innlegg var for unyansert (hvilket det var).

Så ber du om svar på det du spurte om. Så vidt jeg ser, stilte du to spm.:

"Hvis det var slik at nordmenn brydde seg om jøder hvorfor ble så få reddet iforholdtil Danmark? Er det vanskeligere for oss å redde jøder enn for Danmark? "

Dette HAR jeg besvart. TO ganger. For tredje gang: Utsendelsene fra Norge fant sted tidlig, før man visste hva som ville skje. Og de danske politifolkene stod langt friere enn sine norske kolleger, som fikk ordre rett fra tyskerne. Det kan være andre faktorer med i bildet også, men dem kjenner ikke jeg til.

"Hvorfor ble det så lite aggresjon mot Tyskland før andre verdenskrig."

Tja - si det. Så vidt jeg vet, så folk på Hitler som en klovn. Man kunne vel ikke forestille seg hva han var i stand til.

Vi ville heller vært en nasjon av transynte om vi ikke forsto at jødene i fangeleirer i Tyskland ikke hadde det særlig bra. Poenget med å bruke Danmark er ikke å vise at Danmark var noe bedre enn oss, men det viser at vi kunne ha gjort mye mer.

Hvor var nordmenne som lagde falske pass til jødene så de slapp å dra til fangeleirene? Hvor var nordmenne som hjalp jøder til å rømme over til Sverige? Det vi hadde var nordmenn som lagde ulovelige aviser med ordentlige nyheter. Du ser det med en gang, vi brydde oss ikke om jødene, vi brydde oss om friheten til Norge.

At vi ikke tok Hitler seriøst er en annen bortforklaring. Hvorfor hadde vi ikke økonomiske sanksjoner. Hvorfor satt vi likgyldige her og ga blaffen i hva Hitler gjorde mot jødene i Tyskland.

Og hvorfor skulle nordmenn ha så utrolig forskjellige meninger enn Tyskland. Det er jo helt absurd og siden den sosiale darwinismen sto sterkt i Norge er det tydlig at vi ikke hadde særlig forskjellige meninger. Jeg mener dine innlegg er for unyanserte og lite reflekterte. Tenk litt over det. Er det virkelig sånn at Nazistene var skikkelig slemme og vi var snille, eller er det bare sånn det har blitt presentert for oss. Jeg går for det siste.

Spesielt med tanke på at vi har gjort andre jævlige ting som heller ikke nevnes i de fleste historiebøker. F.eks. lobotemi mot mentalt skadete pasienter, eller det at vi tok bilder av underlivet til småjenter for å skjekke etter merker og ødlegget livet til masse uskyldige folk fordi vi trodde at jentene var misbrukt når de virkelig ikke var det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Denne søpledebatten melder jeg meg ut av. Det nytter ikke å argumentere rasjonelt når andre ikke klarer det samme og heller ikke har evne til å ta saklige argumenter og faktaopplysninger til seg (og da sikter jeg spesielt til sony123 og abigor). Slike debattanter ødelegger en ellers interessant diskusjon.

Lenke til kommentar

Hva som er rasjonelle og faktiske faktaopplysninger er da ikke du som innehar den korrekte definisjonen av.

Hvis man ikke tåler at andre ikke mener det en selv bombastisk hevder er fakta, bør man ikke delta i diskusjoner.

Regjeringen og kongehus opptrådte feigt og rømte landet.

Motstandsbevegelsen og folket ble latt i stikken.

Uansett hva enn historiebøkene glorifiserer.

Endret av sony123
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du forklarer det litt nærmere jeg. Det forventes at jeg skal ofre livet mitt, mens kongen og slekta flykter? Jeg forstår ikke logikken jeg. Kongen har forøvrig ikke noen spesiell kompetanse til å bli sjefen for norges styrker, annet enn at han er født av sin far. Han er altså født til å flykte fra landet om ting skulle gå til helvete.

Jeg foreslår at vi konkurranseutsetter denne stillingen og ikke minst avskaffer monarkiet, slik at vi slipper dette tullet neste gang.

Lenke til kommentar

Et lite forsøk på å bringe diskusjonen over til det opprinnelige emnet...

Jeg mener det er helt på trynet feil å søle bort masse penger på å hente hjem restene etter de som frivillig lot seg verve til tjeneste for tyskerne.

Gjør som tyskerne, gravlegg dem der borte.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er helt på trynet feil å søle bort masse penger på å hente hjem restene etter de som frivillig lot seg verve til tjeneste for tyskerne. Gjør som tyskerne, gravlegg dem der borte.

Hva om det hadde vært noen fra din egen familie da? Hadde du da sagt det samme?

Lenke til kommentar
Jeg mener det er helt på trynet feil å søle bort masse penger på å hente hjem restene etter de som frivillig lot seg verve til tjeneste for tyskerne. Gjør som tyskerne, gravlegg dem der borte.

Hva om det hadde vært noen fra din egen familie da? Hadde du da sagt det samme?

Jeg hadde sagt det, det gir meg lite å vite at min forfedres beinrester ligger i jorda i norge kontra i tyskland eller et annet sted. Jeg innser jo at andre har et annet syn på det, men familie er i mine øyne viktig fordi de betyr noe for deg, ikke i kraft av at de deler gener alene, om noen dør så er deres minne det viktige, ikke hvor kroppen ligger og råtner.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...