Gå til innhold

Burde den Norske stat hjelpe de etterlatte med å bringe levningene av Norske SS-divisjon Wiking hjem?

Anbefalte innlegg

Det vi snakker om her er nazister, ikke nordmenn. Ønsker nazi-etterkommere å få hjem sine forfedre så kan de gjøre det for egen regning. Alle som valgte å kjempe på lag med tyskerne hadde ett valg. Kanskje vi skulle sette opp æresstatuer av Rinnan og Quisling i samme slengen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er de landssvikere. Men det er da heller ingen grunn til å forsøple et annet lands jord med disse levningene. Uansett hvor mye sløsing av penger dette er, så kan familiene absolutt hente de hjem for å beklage sin adferd.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er de landssvikere. Men det er da heller ingen grunn til å forsøple et annet lands jord med disse levningene. Uansett hvor mye sløsing av penger dette er, så kan familiene absolutt hente de hjem for å beklage sin adferd.

Venter du på dine forfedre eller?

Det er graver overalt, folk har død under krigen her i Norge også.

La de ligge i ro og fred, tviler på at det er stort og grave opp uansett..

Lenke til kommentar

Det er snakk om å ha en grav å gå til. Skulle jeg sagt det samme hvis noen fra din familie døde? Du forsøpler debatten!

Lenke til kommentar

Det er snakk om å ha en grav å gå til. Skulle jeg sagt det samme hvis noen fra din familie døde? Du forsøpler debatten!

Hvorfor man vil gå til en grav av et familiemedlem man bare skulle skamme seg over skjønner jeg overhode ikke.

Lenke til kommentar

Vet du hva SS gjorde? Vet du hva som hendte på Østfronten? Dette er ikke bare landssvikere, det er også krigsforbrytere. Opplagt nok skal vi ikke glemme, vi skal skamme oss til det siste. Tilgi dem kan vi aldri og skal vi aldri.

Lenke til kommentar

vell, noen av SS mennene ville vel bare hjelpe til å beskytte land som Finland mot overgrepene fra sovietunionen. Mener å ha hørt at mange ble med i SS før krigen også av samme grunn. Har faktisk mindre sansen for anngivere og den slags en SS folk som i det minste kjempet for noe.

Lenke til kommentar

Som sagt disse kan aldri tilgies. Det var de mest alvorlige krigsforbrytelser SS utførte på Østfronten, og det må man ikke glemme, for det er en nasjonal skam. En hjemhenting av beinrestene, må også inkludere en nasjonal unskyldning til de affekterte i Øst. Mitt råd til familiene er å glemme disse og aldri snakke om dem igjen.

Lenke til kommentar
Alle soldatene begikk ikke krigsforbrytelser, det man hittil har kommet frem til er vel lat noen kan ha vert med på slikt. Regner forresten med at du mener påvirket?

Jeg har ikke mer å si til deg. For det du her forsøker på er nettopp å tilgi horrible handlinger. Hvordan du i det hele tatt er stand til det om du har sett eller lest noe av hva som foregikk på Østfronten er totalt ubegripelig.

Endret av NTD
Lenke til kommentar
Tror du har bommet stort, du quoter meg fra et annet emne om irans atomprogram. Åssen du har klart det synes jeg ganske utrolig.

Oj, beklager! Vet ikke selv hvordan dette hendte. Det var i hvert fall *ikke* meningen.

Lenke til kommentar

Tilgir jeg horrible handlinger? Jeg sier at ikke alle begikk krigsforbrytelser, noe du påstår. Kan legge til at jeg selv har familie som kjempet mot tyskerne under krigen, men å fremstille det så svart-hvidt som du gjør blir bare alt for naivt. Deler av det forrige innlegget ditt blir også noe pinlig å lese når du prøver å flotte det opp.

Lenke til kommentar

Nå er det overhodet ikke snakk om å hente hjem hver benrest vi tror kan tilhøre en nordmann, men å identifisere og gi dem en ordentlig grav, enten i Norge eller I Russland. Nå syntes jeg forresten det er godt gjort at ingen ennå har klart å linke til nyhetssaken -.-

Selv har jeg en masse respekt for frontkjemperne, og jeg syntes landssvikere er noe av det mest upassende navnet å gi dem da de var absolutt alt annet enn akkurat det. Frontkjemperne tok i hvertfall et standpunkt i verdens største krig og valgt å kjempe mot kommunismen i øst, i motsetning til resten av landet som satt på gjerdet i fem år. Norge var tross alt det eneste landet som hadde gått seirende ut samme hvilken side som hadde vunnet krigen.

Lenke til kommentar
Nå syntes jeg forresten det er godt gjort at ingen ennå har klart å linke til nyhetssaken

Som trådstarter linket jeg til denne saken i første post. Riktignok fra VG.

Hvorfor man vil gå til en grav av et familiemedlem man bare skulle skamme seg over skjønner jeg overhode ikke.

De aktuelle familiene skammer seg overhodet ikke over dette, da ville de jo ikke ha fått de hjem. For de aktuelle familiene er dette likeverdige familliemedlemer.

Vet du hva SS gjorde? Vet du hva som hendte på Østfronten?

Historien er skrevet, så ja jeg vet i likhet med andre hva de gjorde, nå er det riktignok ikke noen fra Norske SS-divisjon Wiking som har blitt dømt!

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Du har bare linket til en sak der det står at nordmenn var med på jødeutryddelser, ikke saken om å gi de døde en ordentlig grav.

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar

Du har bare linket til en sak der det står at nordmenn var med på jødeutryddelser, ikke saken om å gi de døde en ordentlig grav.

Yes, men debatten var om vi i lys av disse nye opplysningene forsatt skulle hjelpe de etterlatte!

Lenke til kommentar
Selv har jeg en masse respekt for frontkjemperne, og jeg syntes landssvikere er noe av det mest upassende navnet å gi dem da de var absolutt alt annet enn akkurat det. Frontkjemperne tok i hvertfall et standpunkt i verdens største krig og valgt å kjempe mot kommunismen i øst, i motsetning til resten av landet som satt på gjerdet i fem år.

Skal ikke si at jeg har masse respekt for disse soldatane, men at de var ute etter å svike landet sitt, det tror jeg ikke. Som mange andre, var vel de like redde for kommunismen som resten var på den tiden. Regner derfor med at det var grunnen til at de kjempet for tyskerne. Og det var vel heller ingen som hadde hørt om noe massedrap og utryddelse av jøder i begynnelsen av krigen. Konsentrasjonsleirene ble vel "oppdaget" av de alierte først i 1944?

Så om soldatene hadde vist det vi hvet nå, og fortsatt blitt med tyskerne, så er det ingen tvil om at jeg ville ha kalt dem landssvikere. Men det tror jeg altså ikke!

Når det gjelder krigsforbrytelser så regner jeg med, etter å ha lest litt i Genevekonvensjonen, at de alierte har mye skitt på hendene der også.

Føler derfor at den norske stat kan bidra med å bringe levningene hjem om familiene ønsker det.

Lenke til kommentar

Det er en jævlig trist dag når nordmenn ikke lengre skammer seg over SS soldatene. Jeg vil gå så langt som å si at dere fortjener ingenting av de tingene dere eier, har fått eller noe av hjelpen dere har fikk. For alt var bygget av generasjoner som hadde kun en betingelse og det var at dere aldri skulle nærme dere nazismen.

Endret av NTD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...