Gå til innhold

Burde den Norske stat hjelpe de etterlatte med å bringe levningene av Norske SS-divisjon Wiking hjem?

Anbefalte innlegg

Hehe, javel :whistle: Hva synes du da, som tydligvis er halvt tysker. Brude vi bringe disse levningene hjem?

Jeg som er 100% Norsk synes at du og dine likemenn burde slutte å forfalske historien fra WW2.

Det finnes solid dokumentasjon på hva som egentlig skjedde!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er dem som ble tvunget og dem som gjorde det frivillig. Nå er det de som gjorde det frivillig vi snakker om.

Helt riktig. Undertegnede mener i alle fall at staten burde sponse dette, de var kanskje på "feil" side, men de er forsatt fra Norge!

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Få dem til Norge på statens regning mener jeg. Dessverre så har Norge en mørk historie bak seg når det gjelder behandling av våres soldater.

Siste gode eksemplet var han som ble hardt skadet i Afghanistan. Vedkommende fikk avslag på stønadssøknaden sin fordi det var en slik risiko han måtte forvente.

Krigen er slutt for mange år siden og Tyskland har blitt en av våres allierte.

Det finnes ingen god grunn til at disse ikke skal bli hentet hjem og gravlagt hjemme. Hvis feilskjæret de gjorde var å verve seg for å sloss mot kommunismen, så synes jeg det er patetisk å ikke sende dem til hvile her hjemme.

Det er på tide at staten forsoner seg med hva som skjedde under annen verdenskrig og gjør om uretten som har blitt begått. De grupperinger som har fått gjort om den uretten som ble begått mot dem, har som oftest måtte ha slåss tungt for sin rett. Et godt eksempel her er vel tyskerungene.

Kan jo også som kurositet nevne at lederne på Hydro iRjukan ikke ble straffet etter krigen. Dette til tross for at de fikk utmerkelser av tyskerne for å ha fått i gang fabrikken igjen så fort etter sabotasjeaksjonen.

Det finnes også personer som fikk fratatt sitt norske statsborgerskap, og pr. dags dato ikke fått det tilbake.

Spioner som jobbet for de allierte i Norge, har blitt stemplet som Nazisympatisører og forrædere gjennom mange år. Både av rettsstaten og samfunnet rundt dem.

Det var heller ikke alle norske soldater og nordmenn i de allierte styrkene som fikk den påskjønnelsen som de fortjente.

Og var egentlig den norske regjeringen så mye bedre enn tyskerne når de ville deportere 9000 tyskerunger til Australia? Dette var unger som umulig kunne ha gjort noe svikefullt mot landet.

En nordmann som kjempet i de Australske styrker under annen verdenskrig, fikk bare annerkjennelse for sin tjeneste på handelsflåten. Det at han hadde vervet seg frivillig og kom i harde slag på andre siden av kloden fikk vedkommende ingen utmerkelse for av regjeringen. De overlevende som han kjempet med, fikk store landområder av den australske regjeringen som takk for hjelpen.

Så det å dra fram landssvikere osv., blir i mine øyne litt patetisk.

Skal man kalle hele Stortinget som ville at Haakon skulle gå av som landssvikere? Nei, det har man ikke gjort.

Lenke til kommentar
Få dem til Norge på statens regning mener jeg. Dessverre så har Norge en mørk historie bak seg når det gjelder behandling av våres soldater.

Nei Norge har det som regel bare i kjeften. Synes å bringe disse hjem er de minste vi kan gjøre.

Og var egentlig den norske regjeringen så mye bedre enn tyskerne når de ville deportere 9000 tyskerunger til Australia? Dette var unger som umulig kunne ha gjort noe svikefullt mot landet.

Dette er det imdlertid ingen som snakker om.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Siste gode eksemplet var han som ble hardt skadet i Afghanistan. Vedkommende fikk avslag på stønadssøknaden sin fordi det var en slik risiko han måtte forvente.

Jeg har også vært stridende utenlands (Libanon) vi hadde meget detaljerte instrukser om hva vi kunne og ikke kunne gjøre, også om hva vi hadde og ikke hadde rettigheter til, det er da vitterlig ikke den Norske stats ansvar at en soldat ikke har satt seg godt nok inn i sine arbeidsinstrukser.

Lenke til kommentar

"Våre soldater"?? De som valgte å ikle seg fiendens uniform og bekjempe våre allierte er ALT ANNET enn "våre soldater." Og det valget de tok, har staten - altså den samme stat som disse menneskene vendte ryggen - selvsagt INTET ansvar for. Hverken under krigen eller nå.

Frontkjemperne traff egenhendig valget om å kjempe på feil side. I dette valget ligger at de ikke - hverken da eller nå - fortjener den ringeste aktelse og sympati fra det norske samfunn. Det har de fraskrevet seg. Personlig synes jeg det er bra at de ligger i fremmed land og ikke i norsk jord - og jeg ser iallfall ingen som helst grunn til at staten skal bekoste en siste hjemreise for dem. Hvorfor skal staten bruke penger på dem? Derimot er det klart nok hvorfor staten ikke skal gjøre så: Det kan nemlig virke som om man gir en slags aksept til frontkjemperne. Symbolikken er åpenbar, men pen er den ikke.

Krigen er slutt for mange år siden og Tyskland har blitt en av våres allierte.

Det finnes ingen god grunn til at disse ikke skal bli hentet hjem og gravlagt hjemme. Hvis feilskjæret de gjorde var å verve seg for å sloss mot kommunismen, så synes jeg det er patetisk å ikke sende dem til hvile her hjemme.

Det er på tide at staten forsoner seg med hva som skjedde under annen verdenskrig og gjør om uretten som har blitt begått. De grupperinger som har fått gjort om den uretten som ble begått mot dem, har som oftest måtte ha slåss tungt for sin rett. Et godt eksempel her er vel tyskerungene.

Ja, krigen er slutt for lenge siden, og tyskerne er på sett og vis våre venner. Men det betyr IKKE at den urett som frontkjemperne stod for, plutselig ikke var så ille allikevel. De de gjorde var galt og forkastelig.

Ordet "forsoning" er visst på moten i disse revisjonistiske tider. Jeg er kanskje enig i at vi bør tilgi frontkjemperne og øvrige nazister, selv om det jo ikke er *oss* de begikk urett mot. Men dette er uansett betinget av at de angrer. Det er DE som må krype til korset. Og det er gjerne på dette punkt forsoningen strander - jeg har selv sett gammelnazister stolt vise frem tyske medaljer og armbind med hakekors, og har hørt deres rasepjatt, typiske NS-kritikk av kong Haakon osv. Det er til å bli kvalm av. Under slike forutsetninger kan forsoning kun skje hvis vi aksepterer deres holdninger og handlinger som legitime, og det kan vi da selvsagt ikke gjøre.

Så: la frontkjemperne ligge og råtne til Hitlers ære. De har valgt det selv.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke de døde bare få ligge der de falt? Har liksom blitt en "farsott" i tiden å hente døde fra der de ligger. Tenker da også på diverse båtforlis som har vært senere år.

Det var aldri noe problem for våre forfedre å akseptere "den våte grav" som endelig vilested for omkommne sjøfolk og fiskere, eller at soldater fikk endelig hvilested ved slagmarken, kanskje hedret med et minnesmerke på stedet.

Tenk på alle britter og amerikanere som falt under D-dagen, eller i andre slag under annen verdenskrig. Såvidt jeg vet er det satt om minnesmonumenter i forskjellige land av typen "Den falne soldats grav" osv. og det må jammen holde mener jeg.

Hva om alle land skulle hive seg på slike fixe norske ideer, det hadde blitt tidenes største flyttesjau av eldgamle lik og knokkelhauger.

Lenke til kommentar
Jeez. La de ligge. Skulle vi åpnet Tirpitz og Blücher bare fordi noen aldrende tyskere ville hatt ei grav og gå til. Krigsminner synes jeg skal ligge der, når de har vært der så lenge. La de døde hvile.

Tirpitz ble kuttet opp og solgt som skrapjern på 40-tallet :ph34r:

Norske SS-divisjon Wiking, deltok i jødeutryddelser...

Utgangspunktet:

Over 6.000 norske menn kjempet på tyskernes side i det fryktede Waffen SS.

Dette er en selvmotsigelse. At 6000 nordmenn deltok i Waffen-SS tilsammen under 2VK impliserer at SS-divisjon Wiking ikke kunne være norsk, noe den heller ikke var. Det var en divisjon med frivillige fra flere land.

Mulig det. Teksten var hentet fra VG nett så da får du ta de opp med de!

Jeg har lest artikkelen, men kan ikke se hvor VG omhandler SS-divisjon Wiking som noen norsk divisjon...

Lenke til kommentar
Jeez. La de ligge. Skulle vi åpnet Tirpitz og Blücher bare fordi noen aldrende tyskere ville hatt ei grav og gå til. Krigsminner synes jeg skal ligge der, når de har vært der så lenge. La de døde hvile.

Historisk uvitenhet vitner dette innlegget om. Det var Høvding skipsopphuggeri som fikk enerett til å hugge opp alle krigsfartøy langs kysten vår. Det var bare de skipene som det lønte seg å hugge opp, som faktisk ble det. Tirpitz var en av disse skipene, og den dag i dag så brukes plater fra Tirpitz til å dekke over hull i vegene som Oslo kommune har gravd.

tirpitz-stor.jpg

La kroppene ligge og rotne der de er nå.

Det er tross alt Nazister vi snakker om her!

Nja, er alle egentlig det. Mange av de som vervet seg som frontkjemper hadde kjempet mot tyskerne under invasjonen. Og mange som vervet seg til tjeneste ville sloss for Finland mot Sovetunionen. Siden så viste det seg at de ble sendt til østfronten i stedet for å sloss mot kommunistene.

Hva med krigsprofittørene som tjente penger under krigen, og som solgte varer til Tyskerne? Er de også Nazister? Mange av dem ble ikke engang dømt for disse forholdene.

Og Bjørn Westlie avslørte jo på 90- tallet at også mange nordmenn som ikke var med i NS var med å tjene penger på å deportere jøder ut av Norge.

Men uansett er det ikke snakk om å akseptere at SS begikk folkemord, selv om man ikke har klart å bevise at nordmenn var med på disse handlingene. Det er snakk om at våre landsmenn skal få en verdig begravelse. De er tross alt en del av vår krigshistorie, selv om vi vil det eller ikke.

Jeg er prin sipalt i mot å kalle den ene siden for "forrædere" og den andre for "helter", selv fargen hvit har mange nyanser og det er det mange glemmer. Det er bedre å få opp i dagslys alt hva som skjedde på en korrekt måte, i stedte for å begrave det historiske. Slike ting har også en historisk verdi.

Lenke til kommentar
Jeg har lest artikkelen, men kan ikke se hvor VG omhandler SS-divisjon Wiking som noen norsk divisjon...

Da hadde jeg tatt meg en tur til øyelegen...

VG Nett: Ifølge danske og tyske historikere deltok SS-divisjon Wiking, der nordmenn var med, i massakrer på jøder i det tidligere Sovjetunionen, melder NRK.
Lenke til kommentar
La kroppene ligge og rotne der de er nå.

Det er tross alt Nazister vi snakker om her!

Nei, vi snakker toss alt om Nordmenn. Norske fronkjempere... Kall de hva du vil, jeg synes at vi skal få de hjem!

EDIT: Skrivelief

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Min mening er at vi har andre ting å bruke penger på, som; utdanning, eldreomsorg, forskning, offentlige lønninger osv.

Hvis de etterlatte finner det for godt å ville lete etter noen som falt for så mange år siden, kan de gjerne gjøre det selv, men mine skattepenger ønsker jeg at skal bli brukt på en mer fornuftig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...