Gå til innhold

Spørsmål ang revisor utdanning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er også interessert i all info som er å oppdrive om revisoryrket. Vurderer å ta femårig revisorutdanning på NHH, og prøve å bli statsautorisert revisor.

Er det noen personlige egenskaper som er absolutt nødvendige for å lykkes/trives i yrket? Er det viktig å være veldig god til å snakke i store forsamlinger/kunne uttrykke seg klart og tydelig muntlig?

Er det mest selvstendig arbeid?

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar

Skal du bli vanlig revisor er det vel mest selvstendig arbeid går jeg utfra. Det en revisor gjør er vel å se over regnskap, derfor regner jeg det er lite variert og stort sett en form for masseprodusering.

Har ingen erfaring fra yrket selv, men min far er statsautorisert revisor og han syns det var dritt kjedelig å jobbe som vanlig revisor, dvs overse regnskaper. Han arbeider nå som sjef for regnskap i et stort internasjonalt firma, så du har jo selvfølgelig andre muligheter enn å gå igjennom andres regnskaper. Han koser seg forøvrig nå som han har fått en stilling med mer variert arbeid.

Jeg innser nå at dette innlegget egentlig hadde noen nyttig info men jeg prøvde :p

Lenke til kommentar
Skal du bli vanlig revisor er det vel mest selvstendig arbeid går jeg utfra. Det en revisor gjør er vel å se over regnskap, derfor regner jeg det er lite variert og stort sett en form for masseprodusering.

Har ingen erfaring fra yrket selv, men min far er statsautorisert revisor og han syns det var dritt kjedelig å jobbe som vanlig revisor, dvs overse regnskaper. Han arbeider nå som sjef for regnskap i et stort internasjonalt firma, så du har jo selvfølgelig andre muligheter enn å gå igjennom andres regnskaper. Han koser seg forøvrig nå som han har fått en stilling med mer variert arbeid.

Jeg innser nå at dette innlegget egentlig hadde noen nyttig info men jeg prøvde :p

En revisors fremste jobb er å kvalitetssikre informasjon. Det er da mer enn regnskap, selv om det er den kanskje viktigste oppgaven. Det finnes en lang rekke andre arbeidsoppgaver i revisoryrket. I de store revisjonsselskapene er det slik at man hele tiden avanserer og får mer interessante arbeidsoppgaver. Å sjekke bilag er noe de nyansatte får gjøre. Man jobber også i team, så det er ikke bare selvstendig arbeid.

Noe man alltid blir spurt om på intervju for revisorstillinger er hvordan man takler å prate i forsamlinger. Det er nemlig noe en revisor er nødt til å mestre, eksempelvis ved kundemøter/generalforsamlinger etc.

Lenke til kommentar
Noe man alltid blir spurt om på intervju for revisorstillinger er hvordan man takler å prate i forsamlinger. Det er nemlig noe en revisor er nødt til å mestre, eksempelvis ved kundemøter/generalforsamlinger etc.

Er det å legge fram resultat og kommentere regnskapet revisoren gjør i disse forsamlingene? Liker egentlig ikke å snakke i forsamlinger, men det går greit når det er noe interessant jeg snakker om og hvis jeg vet hva jeg skal si på forhånd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg får jo virkelig håpe at du da vil synes at revisjon er interessant, siden det er det studiet du ønsker deg inn på. ;) I tillegg har man en del muntlig presentasjon i løpet av bacheloropplæringen fremfor mindre forsamlinger, slik at man får øvd seg på muntlig fremstillingsevne også. Ingen er eksperter første gang, men det blir mindre skummelt etter hvert ;)

Masterprogrammet i revisjon på NHH er vel strengt tatt bare to år (altså ikke et rent profesjonsstudie), men du kan søke deg videre fra bachelor i økonomi og administrasjon. Er vel visse føringer på hvilke valgfag du må ta på bacheloren (rettslære 010). Det gir deg jo også muligheten til å kunne ta en annen økonomisk- administrativ faglig fordypning på masteren, dersom du skulle bestemme deg for at revisjon ikke var noe for deg likevel.

Lenke til kommentar
....

En revisors fremste jobb er å kvalitetssikre informasjon. Det er da mer enn regnskap, selv om det er den kanskje viktigste oppgaven. Det finnes en lang rekke andre arbeidsoppgaver i revisoryrket. I de store revisjonsselskapene er det slik at man hele tiden avanserer og får mer interessante arbeidsoppgaver. Å sjekke bilag er noe de nyansatte får gjøre. Man jobber også i team, så det er ikke bare selvstendig arbeid.

Jeg er klar over at revisorer har andre oppgaver enn å gå gjennom regnskap, men dette er en hovedoppgave de fleste revisorer bruker mye, eller det meste, av sin tid på. Er jo også verdt å nevne at det går med endel tid på kundemøter, som du nevner.

Det inntrykket jeg har fått av min far er at selv partnere i større revisjons firmaer har kunder de sjekker regnskapet for, men i mye mindre grad selvfølgelig.

For å svare på spm. trådstarter stiller i førstepost ang. jobbmarked vil jeg si at det alltid vil være behov for revisorer. For øyeblikket er det et godt marked for jobbsøkere, har jeg hørt, (fra pålitelige kilder) det vil antagelig være et godt marked i fremtiden også, uten at dette kan sies med noen som helst sikkerhet.

Og ja, årets første måneder er et helvete for revisorer :p Noe som er litt av grunnen til at faren min ikke likte å jobbe som rein revisor. Dette hardkjøret kommer av at årsoppgjøret finner sted i disse tider....

Lenke til kommentar
Jeg får jo virkelig håpe at du da vil synes at revisjon er interessant, siden det er det studiet du ønsker deg inn på. ;) I tillegg har man en del muntlig presentasjon i løpet av bacheloropplæringen fremfor mindre forsamlinger, slik at man får øvd seg på muntlig fremstillingsevne også. Ingen er eksperter første gang, men det blir mindre skummelt etter hvert ;)

Ja, håper også jeg finner det interessant. :p Jeg synes det er vanskelig å vite nå hva jeg kommer til å finne interessant. Eneste grunnlaget jeg har for å mene at revisjon er interessant er øk/info fra GK og bedøk fra VKI. Jeg likte disse fagene veldig godt (fikk 6 i begge), spesielt da vi hadde regnskapsføring.

Kan jo også nevne at jeg som studieretningsfag har Matte, Fysikk og Kjemi både i VKI og VKII. Ut fra dette skulle en jo tro at jeg burde finne ingeniøryrket interessant. Men jeg liker faktisk ikke å ha forsøk/øvinger i kjemi/fysikk. Jeg er mer den teoretiske typen.

Masterprogrammet i revisjon på NHH er vel strengt tatt bare to år (altså ikke et rent profesjonsstudie), men du kan søke deg videre fra bachelor i økonomi og administrasjon. Er vel visse føringer på hvilke valgfag du må ta på bacheloren (rettslære 010). Det gir deg jo også muligheten til å kunne ta en annen økonomisk- administrativ faglig fordypning på masteren, dersom du skulle bestemme deg for at revisjon ikke var noe for deg likevel.

Det er det jeg liker ved NHH. Jeg holder mange muligheter åpne, helt til jeg skal velge master. ;)

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Matten får du MASSE igjen for på en økonomiutdannelse, så det er absolutt ikke dumt å ha dette i "verktøyskassen" når du begynner. I tillegg lærer man, om ikke annet, mye formelregning i fysikken. Det er faktisk noe som var svært nyttig for meg, spesielt på økonomistudiene på lavere nivå. Men jeg slapp snordragene, og skråplanene, og for ikke å snakke om skrått kast ;)

Om du liker teori har økonomi mye å tilby. Mange er veldig hissige på at alt skal være så utrolig anvendt hele tiden, men det å tenke teoretisk, analytisk og å kunne abstrahere, er vel så viktig. I tillegg er økonomifaget utrolig bredt, så sjansen for at du finner noe du liker der, er stor. Noen av oss blir tallknusere, noen av oss blir teoretikere og analytikere, noen blir ledere og andre igjen blir idealister som skal redde verden ved hjelp av velferdsøkonomisk teori, for å nevne noe ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror Siviløkonomer tjener mer enn Stat.Revisorer, det virker i alle fall slik når det gjelder begynnerlønn

Siv.Øk ( fra BI) har begynnerlønn på 427.000 kroner. Kilde

Stat.aut.Rev. fant jeg ikke noen reelle tall for, men tror de ligger rundt 330.000. kilde

Selvfølgelig stiger lønnen etterhvert.

Fant gjennomsnittslønna til Siv.Øk. som lå på ca 563.000. Kilde

Leter du litt på den siste linken min finner du sikkert revisor der, men jeg orka ikke lete så lenge :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Fra samme artikkel som du linket til

Siviløkonomer

I fjor jublet siviløkonomer, både ferske og erfarne, over en lønnsgalopp uten like. Reallønnsveksten for norske siviløkonomer var i 2007 på rekordhøye 10,6 prosent, melder Dagens Næringsliv.

Nyutdannede siviløkonomer kan vente seg en nybegynnerlønn på 375.000 kroner i offentlig sektor og 385.000 kroner i privat sektor.

- Lønnsnivået er veldig bra for nyutdannede. Og vi ser dessuten at ferske siviløkonomer øker lønnen sin kraftig de første årene ute i jobb. Underliggende faktorer indikerer at det vil være et godt marked for siviløkonomer også de nærmeste årene, sier fagsjef i Siviløkonomene Henning J. Lund, til dn.no.

Lenke til kommentar

Revisjonsselskapene sier selv at deres ansatte ca dobler lønnen hvert femte år, ihvertfall hos de store. Tar vi utgangspunkt i en grunnlønn på 340 i dag vil det si 680 om fem år og 1360 om ti år. Dette forutsetter selvsagt at en klatrer på karrierestigen. Direkte dårlig er det ikke ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Dette er stort sett de største revisjonsselskapene, som rekrutterer toppstudentene. Og som de sier selv, hvis man skal oppnå noe sånt, så må man klatre. Er en del som bare havner i white collar sweatshops til en mye mindre lønn enn som så, selv om den ikke nødvendigvis er direkte dårlig den heller ;)

Lenke til kommentar
Revisjonsselskapene sier selv at deres ansatte ca dobler lønnen hvert femte år, ihvertfall hos de store. Tar vi utgangspunkt i en grunnlønn på 340 i dag vil det si 680 om fem år og 1360 om ti år. Dette forutsetter selvsagt at en klatrer på karrierestigen. Direkte dårlig er det ikke ;)

Hvor har du hørt dette? Har du noen håndfaste kilder vi kan kose oss med? :p

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Dette er stort sett de største revisjonsselskapene, som rekrutterer toppstudentene. Og som de sier selv, hvis man skal oppnå noe sånt, så må man klatre. Er en del som bare havner i white collar sweatshops til en mye mindre lønn enn som så, selv om den ikke nødvendigvis er direkte dårlig den heller ;)

De fire store ansetter ikke bare toppstudentene. Ihvertfall anses det på BI for å være litt "backup-løsning" om man ikke får noe bedre, og de ansetter veldig mange hvert år. Hos de store er det imidlertid litt som med sykling, om du ikke beveger deg fremover så faller du. Man må klatre eller så må man ut, og de har veldig rigide karriereplaner. MRR må tas innen tre år, og om man ikke har nådd så så langt innen da og da er det egentlig bare å pelle seg ut. Man blir ikke værende på lavt nivå der, og dermed blir lønnsutviklingen veldig bra for de som ikke faller av lasset. Det er likevel all grunn til å anta at de kjente revisjonsselskapene betaler mye bedre enn de mindre og ukjente.

Hvor har du hørt dette? Har du noen håndfaste kilder vi kan kose oss med? :p

Bedriftspresentasjon ernst & young eller hvem det nå var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...