Gå til innhold

Kulturo: Klassikeren: Pans labyrint


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er skeptisk til å kalle en film fra 2005 en klassiker, selv om den ble godt mottatt. Jeg merker også at hadde jeg ikke sett filmen før jeg leste dette sammendraget (eller anmeldelsene som dukket opp etter filmen kom ut) så hadde jeg trodd at nesten hele filmen handlet om dette eventyret. Formuleringen "Omtrentlig annenhver scene i filmen er av den magiske sorten" kan umulig stemme, med mindre jeg husker helt feil var ca 35-40 minutter av den to timers lange filmen av den fantasifulle sorten, mens resten var det som burde vært bakhistorien, men som tok opp alt for mye tid.

Lenke til kommentar

Jeg hadde forhåpninger da jeg så den, men ble noe skuffet. Ikke-eventyrdelen er ikke dårlig, men jeg synes spranget mellom disse to handlingene ble for store. Jeg gir filmen en firer av samme grunn som Dotten, nemlig at den er:

 

...en film med en dash eventyr.

 

Den kunne vært så mye bedre. Det kan likevel hende jeg liker den bedre om jeg ser den en gang til, da har jeg ikke forhåpninger. Eventyrscenene er...ja, evenyrlige, så den hadde hatt et utrolig potensiale om det hadde blitt mer av den delen.

Lenke til kommentar

Ein definisjon av ordet "classic":

1. of the first or highest quality, class, or rank: a classic piece of work.

 

På norsk: 2 mesterlig, mønstergyldig hans verker er for lengst blitt k-e / en k- kriminalroman / k- musikk / ren, harmonisk en k- profil / typisk et k- eksempel / rammende en k- bemerkning, replikk

 

Det kan forsvarast, problemet er at ordet har mange betydningar.

Må få sett denne snart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det var jo dere forumbrukere som stemte den frem i klassiker-avstemningen, så er det vel strengt tatt ikke Kulturo som skal stå ansvarlig for hvilke filmer dere valgte :)

Lenke til kommentar
Jeg er skeptisk til å kalle en film fra 2005 en klassiker, selv om den ble godt mottatt. Jeg merker også at hadde jeg ikke sett filmen før jeg leste dette sammendraget (eller anmeldelsene som dukket opp etter filmen kom ut) så hadde jeg trodd at nesten hele filmen handlet om dette eventyret. Formuleringen "Omtrentlig annenhver scene i filmen er av den magiske sorten" kan umulig stemme, med mindre jeg husker helt feil var ca 35-40 minutter av den to timers lange filmen av den fantasifulle sorten, mens resten var det som burde vært bakhistorien, men som tok opp alt for mye tid.

 

Nå er det nå sånn at leserne selv har valgt ut hvilke filmer som vi skal ha blant ukens klassikere, og da har vi fulgt det. Det er høyst individuelt hva hver enkelt vil kalle en klassiker, så hva som er en ekte klassiker kan vi sikkert diskutere ut i det uendelige=)

 

Det at annenhver scene er at den magiske sorten har jeg fra Del Toro selv. Tror han mener at ca annenhver scene har noe magisk i seg - et magisk element av noe slag.

Lenke til kommentar

For meg, som en del andre, var Pans Labyrint klassiker det sekundet rulleteksten startet. Rett og slett instant classic.

Det er litt overdrevet fokus på at dette skal være en eventyrfilm og den har kanskje blitt markedsført bittelitt feil sånnsett. En magisk atmosfærisk film med sterke eventyrelementer eller noe sånt svada ville jeg sagt. Eller bare en knakende fantastisk film.

Lenke til kommentar
Det var jo dere forumbrukere som stemte den frem i klassiker-avstemningen, så er det vel strengt tatt ikke Kulturo som skal stå ansvarlig for hvilke filmer dere valgte :)

Det var ikke vi som navnga avstemningen, vi valgte kun våre favoritter blant filmer som ikke fortsatt gikk på kino.

Det var vel tre filmer som hadde gått på kino i løpet av det siste året som var på de 100 nominerte, så vidt jeg kan se med et kjapt overblikk. 1 av de ble stemt videre til disse 25 vi skriver om nå. Samme film ligger på 54th plass på IMDbs topp 250 som så mange her på forumet lener seg mot.

Enkelte ting vet du bare at er en klassiker allerede før det hele er over, at filmen jevnt over har fått lass av skryt samt havnet på ymse topplister gjør jo denne listen til bare nok en bekreftelse i forhold til denne filmen (og mange andre på listen). Men i all hovedsak stemte forumbrukerne akkurat såpass tabloid som man kunne forvente, i realiteten gjorde ikke en eneste "outsider" det bra.

 

Avstemningen kom jo forresten ganske nøyaktig 1 år etter at Pans Labyrint gikk på kino, så jada, det er ikke lenge siden.

Lenke til kommentar
Som Zeph skriver, ordet "klassisk" kan ha flere betydninger. Én av betydningene er at verket er mønstergyldig eller utmerket, og det strider ikke lista imot på noen som helst måte.

Bare vi er enig i at den andre, mer populære definisjonen (som jeg vil tro folk flest forbinder med at en film kalles en klassiker) ikke passer til denne filmen. Hadde du ikke reagert på at en filmhistorielærer skulle finne frem en "klassiker", så viser det seg at den er fra året før?

Lenke til kommentar

Jeg syns det er ålreit at Kulturo omhandler temaer og begreper på en måte litt utenom det vanlige (men som fremdeles er korrekt jfr ordboka). Det byr ikke på noen store problemer og som sagt, det finnes helt klart instant classics, som f.eks. The Fountain og There Will Be Blood. Men tittelen på artikkelserien kunne godt ha vært "Ukas favoritt:", ettersom tråden der man stemte het "Dine favorittfilmer og plater".

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...