Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

innkalt til førstegangstjeneste ufrivillig

Gjest Guest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_gjest_*

I disse dager dumpet det et brev ned i postkassen min om innkallelse til førstegangstjeneste i sjøforsvaret. Innkallingen er til januar 2009, og jeg vil få nærmere beskjed om møtested. Problemet mitt er at jeg i disse dager har det helt fortreffelig i det livet jeg har, og ønsker ikke å kastevekk tid på å dra i forsvaret.

Jeg er midt i høyere utdanning på innkallelse tidspunktet, og vet at dette muligens kan være gyldig unnskyldning. Men såvidt jeg vet, så kan forsvaret holde av studieplassen til jeg er ferdig i militæret. For tiden har jeg også kjæreste og vi har holdt sammen i rundt to år, samt deltidsjobb og fast bopel som jeg leier. På ingen av disse frontene er det særlig populært om jeg skulle dra vekke ett år.

Jeg har ingen omfattende helseplager som jeg kan skylde det på, men vurderer å ta en tur til fastlege for å få en lege attest på ettellerannnet tull som ryggplager el.

Det at jeg ikke ønsker å gå inn i militæret har ikke noen bakgrunn i politikk eller livsfilosofi, men mer at det passer utrolig dårlig slik livsituasjonen min er nå. Såvidt jeg har forstått det tidligere er ikke det akkurate gyldig grunn for utsettelse eller frafall av verneplikt.

Er det noen der ute som har noen gode ideer til hva som kan gjøres for å slippe unna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter sånn ca med det samme.. Jeg har det veldig bra sånn som jeg bor nå, endelig klart og få meg venner osv, skal nok begynne på ingeniør (riktig stavet?) skolen og bli automasjons ingeniør eller utdanne meg videre innen IT.. Dette er Heimeværnet i Januar 2009.. Og det passer dårlig, for da er jeg enten midt i studiene eller nettopp fått meg jobb og boplass.

Men jeg har et passe ødelagt håndledd jeg kan skylde på tror jeg, skal til lege snart tenker jeg..

Uansett, lykke til ;)

Lenke til kommentar

Stikk ned på universitetet eller høgskolen og få dem til å printe ut et standardbrev som du sender til vernepliktsverket. Jeg ble innkalt i fjor, men hadde startet utdanningen min, så jeg fikk utsettelse til 2010 med den metoden. Regner med at jeg klarer å utsette førstegangstjenesten til jeg bikker 40 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...