lokeland Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Jeg går andreåret Media og kommunikasjon. Som de fleste andre mediaklasser har vi mange spill på skolens PCer. Dette har IT-ansvarlig oppdaget og har gitt oss 2 uker på å slette alt lokalt og på vår fellesserver som alle i klassen i tillegg til lærerne har tilgang til. Om bare én person driter seg ut og ikke har slettet spill så blir alle fratatt tilgangen til fellesservern. Problemet er bare at vi skal levere inn en oppgave på fellesservern (TV-reportasje, og må leveres der). Vi spurte om hvordan vi skulle levere inn om det skulle skjedd. Til svar fikk vi at da fikk vi ikke levert og alle fikk "ikke vurdert" på oppgaven. Har de lov til dette? Hvis én person driter seg ut kan det gå hardt ut over karakteren til de andre i klassen. Lærern min påstår at de har full rett til å gjøre dette, og jeg greier ikke å få meg selv til å tro på det. Har hun rett eller feil, og hvorfor? Ta gjerne med referanse, så jeg har noe å konfrontere henne med om det viser seg at hun har feil. Merk: Dette er bare en prinsippsak for meg! Endret 11. mars 2008 av Glisevask Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Lever oppgaven på DVD eller CD og krev at dette blir godtatt hvis dere ikke får levert på den nevnte serveren. Hvis læreren deres gir dere "ikke vurdert" på oppgaven så kan det i verste fall skje at dere står dårligere rustet enn andre årskull i arbeidsmarkedet pga karakterer. Er det slik at sluttkarakteren deres påvirkes av resultatet av dette prosjektet. Nå er jeg ikke inne på lover og slikt, men ett kjapt søk sendte meg hit. Kanskje du finner noe relevant der. Usikker på om samme lovene gjelder for videregående. Endret 11. mars 2008 av geir__hk Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Det burde være en enkel sak for IT-ansvarlig å spore hvem som har lagt inn spill og annet som ikke hører hjemme der, så noen kollektiv avstraffelse tror jeg neppe er innenfor lovhjemmelen. Har dere brutt skolens reglement for databruk så er vel konsekvensen av det gjerne å miste tilgangen til å nytte datautsyr ved skolen, men å fjerne tilgangen til en hel klasse er vel uaktuelt hvis ikke alle er skyldige. De kan ikke straffe hele klassen for at en person har lagt inn noe som ikke er lov, det er for meg rimelig klart. Edit: http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneom...imaker?id=30260 Barneombudet har følgende å si: "Kollektiv avstraffelse er forbudt. Reksjoner skal følge ordensreglementet, og skolen skal kun reagere mot de som bryter reglene. Det er bra om skolen lager klare regler om hva som er tillatt og ikke i skoletiden. " Endret 11. mars 2008 av Quayle Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Nei, det er det samme jeg mener og har uttrykt overfor lærern min. Hun peker visstnok mot noe som står i skolereglemanget. Problemet er at vi ikke har programvare for å brenne CD/DVDer her på skolen, tragisk nok. Og TV-reportasjene blir noen gigabyte svære. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Nei, det er det samme jeg mener og har uttrykt overfor lærern min.Hun peker visstnok mot noe som står i skolereglemanget. Problemet er at vi ikke har programvare for å brenne CD/DVDer her på skolen, tragisk nok. Og TV-reportasjene blir noen gigabyte svære. Dere har ikke Windows? Windows XP har innebygget programvare for brenning. Sjekk forresten min edit i posten over. Kollektiv avstraffelse er forbudt hvis vi skal tro på barneombudet. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Jupp, det har vi. Vi er ikke de som er såpass heldige å har Mac. Vi har brukt denne brennefunksjonen for å brenne CD-er før, men brenning av DVD funket ikke, og vi trenger DVD(er) om vi skal få plass til alt. Takk for det angående kollektiv avstraffelse! Skal prøve å konfrontere henne med det så fort jeg møter henne. Endret 11. mars 2008 av Glisevask Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Det høres ut som en som bare bruser med fjærene, men man kan aldri vite. Kollektiv avstraffelse er jo langt på vei godkjent straffemetode i den norske skolen, men når det påvirker karakterene deres blir jeg mer usikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå