Gå til innhold

Mer RAM eller raskere disk?


Anbefalte innlegg

Har en Toshiba Satellite P100-208 bærbar med 2 GB RAM og en 200 GB disk. Disken kjører bare på 4200 RPM.

 

Har Vista Ultimate på PC-en, og som de fleste vet er ikke Vista det raskeste OSet på markedet.

 

Sitter å vurderer to ting;

 

1. Kjøpe 4 GB DDR2 (SO-DIMM) PC5300 RAM, og altså doble RAMen (dog, får ikke brukt mer enn 3.5 eller noe i Vista 32 bit)

 

2. Kjøpe en ny Harddisk på enten 250 eller 320 GB. Disse diskene kjører på 5400 RPM.

 

Trenger plassen, og det blir derfor ikke aktuelt å velge en 7200 RPM disk med samme eller mindre lagringsplass.

 

Hva vil gi meg max ytelses forbedring? Skjønner jo at Vistaen ikke blir rask uansett, men hva vil gi meg noe bedre ytelse, eller vil ingen av delene gjøre noe forskjell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha gått for ny harddisk, og så kan du evt øke størrelsen på swap-fila. Dog ikke sikkert at det hjelper. I tillegg kan du vurdere å kjøpe en minne-penn, ReadyBoost.

 

Før du går til innkjøp av ny harddisk, så bør du sjekke litt rundt og finne ut om den nye disken (som du sikkert allerede har sett deg ut) vil generere mer varme enn den gamle og om dette vil bli et problem.

Hint1: Mer Rpm = Mer varme

Hint2: HD Tune er et program som kan sjekke tempen på harddisken i sanntid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...