Gå til innhold

beregning i elektro

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt å bruke en 10A sikring for Kurs 1 i underfordelingen som står ute, og kansje 6A sikring i selve lysmasten.

Tenkte videre å bruke PFSP 3*10 mm2 Cu til lysmastene og 2*2.5mm2 i avgreiningspunktet altså fra avgreininga og opp til selve lampa.

Vet ikke om dette høres fornuftig ut?

Lurer på om jeg ikke bare kan bruke 10A sikring i underfordeleren uten å bruke 6A i lysmastene, men en av de mer erfarne gutta sier at det er nødvendig med den ekstra sikringen i selve lysmasten??Han mener at 10A i underfordeleren ikke vil løse ut ved feil i selve lampa.

Hva mener dere??

I tillegg får jeg også en feilmelding i programmet som sier:

"Vernet løser ut jordfeilstrøm for sent i forhold til forskriftenes krav til utkobling av forventet berøringsspenning".

Klarer ikke å finne tidskravet for utløsning i NEK400 for IT nett.

Noen som har peiling??

Endret av arsenal82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke 3x10mm2, holder med 2leder

spørsmålet er hvor langt du skal gå med kabelen.

De har gått bortifra maks 4% spenningsfall, nå sier de det at utstyret skal ha den spenningen det er merket med, men det gir en god pekepinn med 4% regelen. Med 4% kan du ha 9.2V spenningsgsfall ved 230V nettspenning.

Bruker du en 10A kurs:

10mm2

100m U=(√3•Ib•ρ•l)/A = (√3•10A•0.0175•100m)/10mm2 = 3.03V OK

50m U=(√3•Ib•ρ•l)/A = (√3•10A•0.0175•50m)/10mm2 = 1.53V OK

6mm2

100m U=(√3•Ib•ρ•l)/A = (√3•10A•0.0175•100m)/6mm2 = 5.0V OK

50m U=(√3•Ib•ρ•l)/A = (√3•10A•0.0175•50m)/6mm2 = 2.5V OK

4mm2

100m U=(√3•Ib•ρ•l)/A = (√3•10A•0.0175•100m)/4mm2 = 7.65 OK

50m U=(√3•Ib•ρ•l)/A = (√3•10A•0.0175•50m)/4mm2 = 3.82 OK

Krav til utkobling.

Jordfeilbryter. I et IT system er det ikke krav til utkobling ved 1.jordfeil om man er alene på trafoen, dette fordi 1.jordfeil ikke medfører berøringsfare over 50V, men dette er det i praksis ingen foruten sykehus som er så man skal ha jordfeilbryter på kursene siden man kan få en jordfeil på et anlegg og en på et annet og dermed øke berøringsspenningen.

Utkoblingstider

Utkoblingskrav ved dobbel jordsluttning:

Tabell 41B 130/230V 0,8 sec.

(for hovedkurser og tilførsler til stasjonære bruksgjenstander kan det på visse betingelser tillates utkobling opptil 5 sec.

Nek 400 Tabell 41A

Maksimal utkoblingstid for en TN nett 230-400V kurs på opptil 32A er 0.2sekund

Maksimal utkoblingstid for en TT nett 230V kurs på opptil 32A er 0.07sekund

For IT nett brukes samme tid som for TN nett.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke 3x10mm2, holder med 2leder

spørsmålet er hvor langt du skal gå med kabelen.

De har gått bortifra maks 4% spenningsfall, nå sier de det at utstyret skal ha den spenningen det er merket med, men det gir en god pekepinn med 4% regelen. Med 4% kan du ha 9.2V spenningsgsfall ved 230V nettspenning.

Bruker du en 10A kurs:

10mm2

100m U=(√3•Ib•ρ•l)/A = (√3•10A•0.0175•100m)/10mm2 = 3.03V OK

50m U=(√3•Ib•ρ•l)/A = (√3•10A•0.0175•50m)/10mm2 = 1.53V OK

6mm2

100m U=(√3•Ib•ρ•l)/A = (√3•10A•0.0175•100m)/6mm2 = 5.0V OK

50m U=(√3•Ib•ρ•l)/A = (√3•10A•0.0175•50m)/6mm2 = 2.5V OK

4mm2

100m U=(√3•Ib•ρ•l)/A = (√3•10A•0.0175•100m)/4mm2 = 7.65 OK

50m U=(√3•Ib•ρ•l)/A = (√3•10A•0.0175•50m)/4mm2 = 3.82 OK

Krav til utkobling.

Jordfeilbryter. I et IT system er det ikke krav til utkobling ved 1.jordfeil om man er alene på trafoen, dette fordi 1.jordfeil ikke medfører berøringsfare over 50V, men dette er det i praksis ingen foruten sykehus som er så man skal ha jordfeilbryter på kursene siden man kan få en jordfeil på et anlegg og en på et annet og dermed øke berøringsspenningen.

Utkoblingstider

Utkoblingskrav ved dobbel jordsluttning:

Tabell 41B 130/230V 0,8 sec.

(for hovedkurser og tilførsler til stasjonære bruksgjenstander kan det på visse betingelser tillates utkobling opptil 5 sec.

Nek 400 Tabell 41A

Maksimal utkoblingstid for en TN nett 230-400V kurs på opptil 32A er 0.2sekund

Maksimal utkoblingstid for en TT nett 230V kurs på opptil 32A er 0.07sekund

For IT nett brukes samme tid som for TN nett.

Hei, og takk for det omfattende svaret :-)

"Du trenger ikke 3x10mm2, holder med 2 leder

spørsmålet er hvor langt du skal gå med kabelen"

Om jeg skal gå med 2 leder eller 3 leder er jeg usikker på egentlig, man trenger vel egentlig bare 2 leder for lysmaster så du har nok rett der.

Altså dette med spenningsfallet er greit hvis man bruker selv 6mm2 faktisk også 4mm2 du har rett der, problemet er at jeg får feilmelding i FEBDOK hvis jeg bruker under 10mm2 på Stigeledningen:

Fra Febdok når jeg bruker 6mm2 på Stigeledningen:

AVGREININGSVERN

Feilstrømmer vernet ser [kA] Utkoblingstider

Vernets k^2*S^2/I^2

Ik2p max 1.529 0.01 <0.01

Ik2p max ende 0.098 0.01 3.103

Ik2p min 0.078 0.01 4.895

//med rødt skrift

Feilmeldinger for sekundær kabel

===============================================

Vernet løser ut jordfeilstrøm for sent i forhold til forskriftenes krav til utkobling av forventet berøringsspenning.

med rødt skrift//

Først når jeg øker tversnittet på Stigeledningen til 10mm2 går feilmeldingen om for seint utløsning bort.

Men selv da har jeg fortsatt en anmerkning med blå skrift under bolken Stigevern(Avgreiningskabel,strøm/tid) som sier:

//blå skrift

Feilmeldinger for sekundær kabel

===============================================

Vernet løser ut jordfeilstrøm for sent i forhold til forskriftenes krav til utkobling av forventet berøringsspenning.

blå skrift//

Lenke til kommentar

Hvilke data har du om trafoen? bruker du standardverdiene i febdok?

jeg har nettopp prosjektert belysning av nytt parkanlegg i Trondheim. På de lengste strekkene med Armatur type København 70W HIT. Så brukte jeg 25mm2 AL. Tror den ene kursen var nesten 600mtr fra fordeling til siste punkt. Det er som regel spenningsfallet og utkoblingstiden som kan være utfordringen og ikke belastningen på "vegbelysning".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har fortsatt ikke oppgitt hvor langt du skal gå med kabelen, da dette har mye å si om hvor stor kabel du har, men dette vet du tydeligvis...

Det er som regel spenningsfallet og utkoblingstiden som kan være utfordringen og ikke belastningen på "vegbelysning".
Sant så sant, derfor hadde det vert kjekt å vist hvor langt d skal gå...

Du har jo sikring på 6A i lysmasten så du har beskyttelse ved kortslutning fra masten og opp så egentlig er det kabelen du må beskytte...

Lenke til kommentar
Du har fortsatt ikke oppgitt hvor langt du skal gå med kabelen, da dette har mye å si om hvor stor kabel du har, men dette vet du tydeligvis...
Det er som regel spenningsfallet og utkoblingstiden som kan være utfordringen og ikke belastningen på "vegbelysning".
Sant så sant, derfor hadde det vert kjekt å vist hvor langt d skal gå...

Du har jo sikring på 6A i lysmasten så du har beskyttelse ved kortslutning fra masten og opp så egentlig er det kabelen du må beskytte...

Det gjelder prosjektering av lys og teknisk på en kirkegård.

Det finnes en del eksisterende lysmaster på kirkegården men området skal utvides og plasseringen på de eks lysmastene skal endres.

I tillegg skal det settes ut en del teksinske stasjoner, bokser med mulighet for 2 faset og 3 faset uttak.

Det står en underfordeling ute i dag som brukes til å forsyne eksisterende lysmaster...denne har jeg tenkt å utvide og derfor så går lyskursene fra den.

Tekniske stasjoner hadde jeg tenkt å forsyne fra hovedfordeleren p.g.a plasseringen.

Det er alt i alt 32 lysmaster som skal settes ut...dette har jeg splittet opp i 2 kurs.

Lyskurs 1:

Det er 16 lysmaster med 80W og det er ca 20 meter mellom hver mast...det lengste punktet er maks 250 meter.Har lagt på ca 2 meter*14 lysmas p.g.a avgreininga...er litt usikker der?

Resultat:

Stigeledning

Automatsikring m/jordfeilbryter :10A

Kabeltype: PFSP 2x10 CU

Avgreiningsledning:

Automat m/jordfeibryter: 6A

Lyskurs 2:

Det er 16 lysmastrer med 50W og ca 20 meter mellom hver mast.....lysmasten lengst unna blir da ca 420 meter.

Resultat:

Stigeledning

Automatsikring m/jordfeilbryter :10A

Kabeltype: PFSP 2x10 CU

Avgreiningsledning:

Automat m/jordfeibryter: 6A

Det blir 5 tekniske stasjoner, fra hver av dem skal en kunne trekke 9kW...her har jeg splitttet dette også opp i 2 kurs hvor:

Teknisk kurs 1:

Har lagt 9kW på denne kursen med 3 teknsike stasjoner...lengden er ca 140 meter.

Resultat:

Automatsikring m/jordfeilbryter: 32A

PFSP 3x50 AL

Tekniks kurs 2:

Samme som 1, 9kW med 2 teknsike stasjoner...lengde ca 150 meter.

Resultat:

Automatsikring m/jordfeilbryter: 32A

PFSP 3x50 AL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...