Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med nynorsk

Anbefalte innlegg

Skal ha heldags i nynorsk til torsdag, og jeg kan INGENTING. Skriver på pc, så lurte på om det fantes noen bra nynorsk ordbøker for pc eller liknende? Alt annet som kan hjelpe ville også vært bra, som generelle rettskrivningsregler, eller tidligere nynorsk stiler jeg kan lese? Som sagt, jeg kan ingenting, så alt vil hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett raskt tips jeg mener å huske norsklæreren maste på, hele tiden;

Å putte A i slutten av alle ord er unødvendig. Det blir feil. Det som på bokmål skrives med "ø" eller noe, skal ikke] erstattes av "øy" konsekvent. Det var feil hun ofte så fra folk som vanligvis skrev bokmål. =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Sjekk kjønn, konsekvent. Søk opp alle ein, ei, og eit, og sjekk at det er riktig kjønn i ordboken. Kan virke som en litt slitsom prosess, men det luker ut enormt mange feil, fordi mange roter med kjønn (spesielt bergensere, som av en eller annen grunn har to kjønn på bokmål, men tre på nynorsk :( ). Sjekk også dem i bestemt form. Skal det være -a -ar og -ane endinger eller -en -er og -ene?

Sjekk også -het og -else ord, som gjerne heter noe annet på nynorsk. Siden du skriver på data, er søk og erstatt funksjonen din beste venn akkurat nå, og bør brukes flittig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...