Gå til innhold

canon 24-105 f4L vs18-55

Anbefalte innlegg

Sikler litt etter et L objektiv.

Pga cropfaktor på mitt 30D, så vil kanskje 24mm være litt lite vidvinkel?

Om jeg setter 24-105 objektivet i sammenheng med et 18-55 objektiv på 30D vil vel begge få mindre vidvinkel på et cropkamera? dvs jeg kan gange både 18-55 og 24-105 med 1,6 for å få reell brenvidde?

Er det noen andre gode kandidater som jeg burde ta med i vurderingen istedet for er L objektiv med ca samme brennvidde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja du må gange med cropfaktor for å få utsnitt. Gjelder uansett objektiv, uansett merke.

Du kan vurdere 17-40L. Mer anvendelig som normalobjektiv på en 30d enn 24-105 er.

Vel, på mitt gamle 400d hadde jeg 18-55mm og savnet litt mer tele på normalobejktivet. Har fra før sigma 10-20mm så jeg har jo skikkelig vidvinkel, men kjekt å ha "alt i et"

Lenke til kommentar
Ja du må gange med cropfaktor for å få utsnitt. Gjelder uansett objektiv, uansett merke.
For å få samme utsnitt som på film, ja. Hvis man ikke har noe forhold til brennvidder på film, kan man glemme alt som heter cropfaktor og lære seg sitt system. Når man trenger noe mer, forstår man det fort uansett...
Lenke til kommentar
For å få samme utsnitt som på film, ja. Hvis man ikke har noe forhold til brennvidder på film, kan man glemme alt som heter cropfaktor og lære seg sitt system. Når man trenger noe mer, forstår man det fort uansett...

Så sant som det er sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...