Espen K Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Etter at vi har flyttet inn i ny leilighet bestilte vi adsl fra nexgentel. Huseieren i 1. etasje har dette og det virker fint, samt at det tidligere har vert oppkoblet telefon i leiligheten. Men svaret fra nextgentel var ikke mye positivt: Vi har forsøkt å levere bredbånd til Falkenstensveien men har avdekket at det dessverre ikke er mulig å levere bredbånd til denne adressen. Dette skyldes at det ikke er ledig kapasitet i linjenettet. De fleste bredbåndsleverandørene leverer bredbånd via det offentlige telenettet, som allerede er utbygget og installert i de fleste områder. Dette telenettet har flere varierende faktorer som påvirker mulighetene for å levere ADSL. Disse faktorene er i liten grad mulig å påvirke eller endre av de ulike bredbåndsleverandørene. Det kan være ulike grunner til at bredbåndsleverandørene kan få avvisning på sin forespørsel om bruk av eksisterende linjenett og disse skyldes utelukkende tekniske begrensninger i linjenettet. Eksempler på dette kan være lokale kapasitetsproblemer i linjenettet i ditt område eller andre tekniske egenskaper ved linjen fra telefonsentralen som ikke er forenlig med DSL teknologi. Denne typen kapasitetsmangel lar seg dessverre ikke avdekke før i siste fase av bredbåndsleveransen og vi beklager at denne informasjonen ikke var tilgjengelig da vi mottok bestillingen. Din bestilling er derfor avsluttet. Vi beklager dette. Vil dette si at det ikke er mulighet for å få adsl i leiligheten ? Endret 17. mars 2008 av Espen K Lenke til kommentar
Espen pai Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Det er andre nett her i Norge også... hvem som har eget nett er jeg ikke helt sikker på, men Tele2 har ivartfall eget nett + avtale med telenor... så om du har flaks, så kan de levere Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Det er andre nett her i Norge også... hvem som har eget nett er jeg ikke helt sikker på, men Tele2 har ivartfall eget nett + avtale med telenor... så om du har flaks, så kan de levere Hvis årsaken til avslag et er mangel på linjekapasitet er det ingen ISPer som bruker telefonnettet som kan levere ADSL til deg. Jeg ville ha sjekket med evt. kabeltv leverandører eller om lokal fiberutbygging. Siste utvei er å dele nett med huseieren. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Prøv å sjekke med Kapaks. Og hør med telenor hva årsaken kan være. Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Da er mail sendt til telenor. Skal se om jeg får tak i tidligere leietaker og høre med han om det har vert adsl der når han bodde der. Det er heller ikke lagt inn kabeltv til huset, var vist en uenighet mellom huseier og de som gravde i gaten når de la det om for lenge siden. Kapax søk gir kun to linjer, og det er en til huseier og en til naboen så dette ser dårlig ut. Men er det ikke slik at teleonr har leveringsplikt på telefonlije til leiligheten ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jo, på analogtelefon men det betyr ikke at du kan få ADSL selv om du får en slik linje. Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) svaret som ikke var videre opplysende fra telenor var at det måtte bestilles adsl fra dem for at de skulle kunne sjekke om det kunne leveres. Ser ikke helt hvorfor det må bestilles adsl før de kan sjekke om det kan leveres. Er det virkelig så vanskelig å sjekke dette ? Endret 14. mars 2008 av Espen K Lenke til kommentar
Espen pai Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Ser ikke helt hvorfor det må bestilles adsl før de kan sjekke om det kan leveres.Er det virkelig så vanskelig å sjekke dette ? mest sansynlig har du bare møtt på en stakkar i ett callsenter, og de kan sette opp en bestilling slik at backoffice kan kjøre ett mer grundig søk... Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Ser ikke helt hvorfor det må bestilles adsl før de kan sjekke om det kan leveres.Er det virkelig så vanskelig å sjekke dette ? mest sansynlig har du bare møtt på en stakkar i ett callsenter, og de kan sette opp en bestilling slik at backoffice kan kjøre ett mer grundig søk... det er godt mulig han som svarte ikke hadde så mye peil, men da kunne han tatt å sendt saken videre slik at jeg får svar på spørsmålet mitt om det er overhode mulig for adsl på linjen. Lenke til kommentar
Espen pai Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Det er arbeid det vet du... Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Dette skyldes at det ikke er ledig kapasitet i linjenettet. som jeg skjønner på det, så er kan det virke som om kapasiteten er brukt opp i DSLAMen som du er koblet opp mot. Eneste måte å løse det på da, er om det supplementeres med ny DLSAM med mer kapasitet (rett meg på dette hvis det er feil. har ikke satt meg så mye inn i det). Det jeg ville anbefalle er det samme som Dr. Gonzo foreslo. Sjekk med kabel-tv leverandører i området, eller sjekk om om noen bygger ut fiber i området. Det kan fort være raskere, billigere og mer stabilt enn hva du kan oppnå ellers der. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Ta og ring til telenor og hør med dem. På mail svarer de bare med standardsvar. Eller sjekk med Relacom som gjør alle koblingene for telenor. De vet som regel mer eller kan finne ut mer for deg. Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Hallå Espen.. Jeg hadde det samme problemet når vi flytta ifjor,det var altså ikke plass til oss i "sentralen" så jeg måtte pent vente.Jeg bestilte via NGT først også prøvde jeg fra tele2 også telenor men samme svar fra alle. Så ble jeg stoppet av en selger på sjøsiden(kjøpesenter) som solgte adsl,telefoni og strøm og jeg slang inn en bestilling bare for og se om de hadde samme svar.De sendte ut en montør og jeg fikk faktisk nett til slutt.Jeg spurte han montøren om det åssen det var med plass der og han sa jeg fikk den siste så det kan godt hende det var noen som sa opp sitt abonnement rundt den tiden. Men det var fryktelig irriterende når "alle" naboene rundt her hadde nett når jeg ikke fikk så jeg fikk "låne" av naboen. Så det ordner seg sikkert. Edit: Det var fra Vitel jeg fikk til slutt. Har dere kommet dere på plass i det nye? Endret 12. mars 2008 av H.M.Kongen Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Hallå Espen..Har dere kommet dere på plass i det nye? Heisan, joda begynner å komme i orden nå, men det er jo fankern meg ikke noe skapplass i denne fordømte leligheten. Må få huseierene til å kjøpe et par skap og montere i gangen og på soverommet, et sted må en jo ha til å legge fra seg klær. Etter å ha oppdaget alle disse problemene med manglende kabeltv og ingen mulighet for adsl så angrer jeg på at vi flyttet hitt, kunne ventet noen måneder til før vi flyttet men du vet hvordan kvinnfolk er når de først har bestemt seg for noe. Skal høre med Jan Thomas når jeg treffer på han, obber i realcom og han kan sikkert sjeke ut litt nøyere om hva som er montert i sentralen. Dette skyldes at det ikke er ledig kapasitet i linjenettet. som jeg skjønner på det, så er kan det virke som om kapasiteten er brukt opp i DSLAMen som du er koblet opp mot. Eneste måte å løse det på da, er om det supplementeres med ny DLSAM med mer kapasitet (rett meg på dette hvis det er feil. har ikke satt meg så mye inn i det). Det jeg ville anbefalle er det samme som Dr. Gonzo foreslo. Sjekk med kabel-tv leverandører i området, eller sjekk om om noen bygger ut fiber i området. Det kan fort være raskere, billigere og mer stabilt enn hva du kan oppnå ellers der. Huset er som sakt ikke koblet til kabeltv nettet og fiber er nok langt inn i fremtiden. Får se hvordan det går fremover, eventuelt blir det ny leilighetsjakt. Det er arbeid det vet du... ja og det kan en faktisk bli litt svett av, tenk om en faktisk måtte gjøre noe ikke bare komme med tomme svar som ikke besvarer spørsmålet. Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Får opp dette i kapax: (se bilde) Det har tidligere vert telefon tilkoblet i leiligheten, men ikke adsl. Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Får opp dette i kapax: (se bilde)Det har tidligere vert telefon tilkoblet i leiligheten, men ikke adsl. Ser at det er 2 aktive linjer i adressen, er det ingen av de to som er aktive i din leilighet (ikke oppsagt av tidligere leieboer?) Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Får opp dette i kapax: (se bilde)Det har tidligere vert telefon tilkoblet i leiligheten, men ikke adsl. Ser at det er 2 aktive linjer i adressen, er det ingen av de to som er aktive i din leilighet (ikke oppsagt av tidligere leieboer?) De to linjene er til nabon og til huseieren i 1.etasje. Ser ut som om linjen inn til vår leilighet bare er borte, selv om det har vert telefon der tidligere. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Jeg tror eneste løsning for deg er at du bestiller en ny linje fra telenor. Dvs at de må legge inn ny kabel til leiligheten din. Endret 13. mars 2008 av hans A Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Sjekk Kapaks nå.... her har noen vert å tryllet, takker så meget til vedkommende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå