ecko Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 er det skadelig å drikke jus, brus eller andre ting å pusse tennene? hvor lenge bør man vente? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Jeg skjønner ikke språket ditt, hva mener du med setningen? "er det skadelig å drikke jus, brus eller andre ting å pusse tennene". Mener du om det er farlig å pusse etter du har drukket juice og sånn? Endret 11. mars 2008 av w3p Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Altså, tannpussingen vil jo mest sannsynlig ha liten effekt hvis du skal drikke brus mens du pusser tenna. Hvor lenge etterpå det er 'ok' å drikke, vet ikke jeg.. men brus eg jo ikke bra for tenna uansett når du drikker det. Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 En bekjent av meg som drikker mye cola, fikk beskjed av tannlegen at han burde vente en halvtime etter siste slurken før han pusser tenna. Han har forresten aldri hatt hull. Lenke til kommentar
Paulex Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hvis du nevner til en tannlege at du drikker over 1 liter brus om dagen sitter dem som regel bare å rister på hodet sitt. Jeg hadde ikke hull helt til jeg ble 18, da ble det mye fyll og cola, da satt jeg pers. på 8 hull på en gang Ville i alle fall pusset tennene hver morgen og kveld, men det vil fortsatt være "farlig" og drikke brus, siden de blir syre-angrepet en en god nok periode til at det blir høl i dem Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) En grunn til at du skal vente med å pusse etter siste colaslurk, kan være at syrenivået i munnen din holder seg lavt en stund etter du har drukket. Derfor må du vente til pH i munnen er på riktig nivå før du pusser. Bakterier liker seg muligens bedre i sure miljøer i munnen. BTW: Det er ikke sukker som er dårlig for tennene direkte, men bakteriene som "spiser" på tennene trenger sukker for å jobbe. Endret 11. mars 2008 av w3p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå