Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ferdig med prøvemuntligen! Oppdatert etter feilen nå, så mye er endret


Anbefalte innlegg

Jeg ble endelig ferdig, og framføringen er på rundt 20 min(Som den skal være)

Her er altså den:

 

Prøvemuntlig, matte

I matematikk er det vanlig å bruke bokstaver som erstatning for tallverdier. Bokstaver kan symbolisere tall som vi kjenner, for eksempel π som har tallverdi 3,14. Bokstavene kan også symbolisere tallverdier som vi ikke kjenner, men som vi ønsker å finne. I slike tilfeller bruker vi gjerne bokstavene x, y eller z. En ligning består av to uttrykk som er satt lik hverandre, der uttrykkene inneholder ukjente tall. De ukjente tallene kaller vi ofte for x. Når ett ledd i en ligning flyttes fra en side av likhetstegnet til den andre siden, må vi skifte fortegn på leddet.

En ligning representerer oftest en matematisk modell av et «problem». Å «løse en ligning» vil si å finne de ukjente ved hjelp av ulike metoder.

I ligninger kan x kun være en tallverdi, men x ha forskjellige verdier i forskjellige ligningstykker.

Den første ligningen, x-1=5-2x er ganske lett å løse. Først ser vi på den venstre siden, der har vi x-1, og på den høyre siden har vi 5-2x. Så skal vi ha alle x-ene i venstre siden, og alle vanlige tall i høyresiden. Da får man x+2x=5+1. Altså når vi flytter et ledd fra en side av likhetstegn til den andre, blir pluss til minus og minus til pluss. Nå går vi tilbake til ligningen. X+2x blir 3x, og 5+1 blir til 6. Da får vi 3x=6. Da deler vi 3x med 3 og vi deler 6 med det samme tallet, altså 3. Da får man x=2. Da har vi løst denne ligningen.

Da ser vi på den andre ligningen. Ligningen er: 2x-2(x+3)=3(1-x). Vi starter med å fjerne parantesene. Da vil ligningen ser ut som: 2x-(2*x+2*3)=3*1-3*x. Nå skal vi fjerne parantesene. Da blir det 2x-2x-6=3-3x. Her har vi en regel for parantes oppløsning. Når det er en minus foran parantesene, da blir tegnene skiftet. Som her ser vi at 2x-(2*x+2*3), blir til 2x-2x-6. Tegnet mellom 2x og 6 ble skiftet fra pluss til minus.Men hvis det er pluss foran en parantes, da forblir tegnet inni parantesen som den er. Da går vi tilbake til ligningen igjen. Vi var altså på 2x-2x-6=3-3x. Nå skal vi flytte x-ene til venstre side, og de vanlige tallene til høyre side. Da blir det 2x-2x+3x=3+6. Her har vi brukt overflyttingsregelen igjen, Når ett ledd i en ligning flyttes fra en side av likhetstegnet til den andre, må vi skifte fortegn på leddet. Nå plusser vi x-ene med x-ene, og tallene med tallene. Da får vi 3x=9. Nå deler vi 3x med 3, og deler 9 med det samme tallet, 3. Da får vi x=3, da har vi løst denne ligningen også.

Nå skal jeg vise dere hvordan man setter prøve på en ligning, og jeg skal bruke den første ligningen som et eksempel. Når vi skal sette en prøve, så begynner vi som oftest med den VS siden av likhetstegnet. For å sette prøve, må vi vite hvor mye x er. I dette tilfellet så er x 2. Da begynner vi med venstre siden, som er X-1. Da tar vi x ganger det med 2-1. Da får vi 2-1, som blir 1. Altså venstre siden er 1, nå må vi finne ut hva høyre siden er. Hvis høyre side og venstre side er likt, da er svaret på x riktig, hvis begge sidene er forskjellige, da må man har gjort en feil når man regnet ut ligningen. Da begynner vi å regne ut høyre siden. Man ser med en gang at det er 5-2x. Da tar vi 5-2*2, og det blir 5-4. 5-4 blir til 1, da er begge sidene likt, det betyr at ligningen er riktig utregnet.

 

Turen til Paris

Jeg har tenkt å dra til Paris i påskeferien. Og nå skal jeg fortelle dere det som jeg har planlagt. Først gikk jeg på lufthansa.com for å sjekke prisen for flybilletten fra Stavanger til Paris. Jeg har tenkt å reise i 17. mars.

Hvis jeg bestilte hos lufthansa, da vil det koste 5725 KR. Turen ville ha vært, stått opp 10:00, gjort meg klar klokken 10:30, og vær i flyplassen klokken 11:30. Flyturen vil vært slik: Først en mellomlanding i Frankfurt, Tyskland, og så til Paris, Frankrike. Flyet fra Stavanger til Frankfurt, flyr klokken 12:35, mens flyet fra Frankfurt til Paris flyr klokken 15:55. Og jeg ville ha vært i Paris rundt klokken 17:05. Altså turen tok 4 timer og 30 minutter. Og hjemreisen er på søndag den 23. mars. Da ville hjemreisen vært 07:55 fra Paris, og jeg ville vært i Stavanger igjen klokken 12:05.

 

Men jeg syntes at det kostet for mye, så jeg gikk inn på supersaver.no. Men her kostet turen bare 3453 KR.Men turen fra Stavanger til Paris tok 6 timer, fra klokken 12:10 til klokken 18:10. Mens turen tilbake er fra klokken 9 og jeg er i Stavanger igjen klokken 14:15. Altså turen tilbake tok 5 timer og 15 min. Selv om turen tok noen timer ekstra, så velger jeg å reise med supersaver, siden jeg sparer rundt 2300, da kan jeg få kjøpt mye mer ting og tang.

 

Men før jeg drar til Frankrike, har jeg tenkt å skaffe meg litt euro, kanskje mye. Når jeg ventet i banken tenkte jeg på hvor mye jeg kan få for 4000 KR. Jeg tenkte at euroen er på 8 KR pr. euro, og jeg hadde 4000 KR som skal bli til euro. Da blir det 4000KR del på 8= x. X er så mange euro jeg får. Jeg tok fram mobilen min, og regnet det ut. Jeg kunne får 500 euro, for 4000 KR. Og jeg tenkte at 500 euro helt sikkert holdt mer enn nok.

 

Jeg letet etter noen tips for transport, siden gjennom denne turen ville jeg ikke bare gå. Jeg fant ut at det gikk an å få kjøpt noe som heter Paris Visite. Det er at man får et kort, da kan man bruke alt offentlige

transportmiddel i Paris, man kan enten kjøpe det for en dag, 2 dager, 3 dager eller 5 dagers kort. Jeg kjøpte 5 dagers kortet, og det kostet rundt 400 KR. Med dette kortet kan man besøke hele Paris, med f.eks. tog, buss og undergrunn. Kortet dekker hele Paris. Så ble jeg litt nysgjerrig på hvor fort toget gikk, siden hastigheten for togene i Norge er rundt 120-160 km/t. Mens toget i Paris kan komme opptil rundt 300 km/t. På nettet stod det også at det bare tok 2 timer og 15 minutter fra Paris til London, når hastigheten er 300 km/t. Da kan jeg lett regne ut strekningen mellom London og Paris, det er altså 675 KM fra Paris til London.

 

Men det er fortsatt en ting jeg vil kjøpe før jeg drar til Paris, og det er et kart. Jeg dro til notabene, og spurte om de hadde noen kart over Paris, de hadde det, og det kostet bare 98 KR. Målestokken var på 1:200 000. Altså 1 cm på kartet er 200 000 cm i virkeligheten. Vi kan godt si at 1 cm er 2000 m. Jeg så hvor langt det var fra Eiffeltårnet til Triumfbuen, det var altså 1,5 cm fra Eiffeltårnet til Triumfbuen, det er 3000 meter i virkeligheten, og det er 3 KM fra Eiffeltårnet til Triumfbuen.

 

 

 

 

 

 

 

Jeg prøvde å regne ut overflaten til Triumfbuen, det gikk helt fint. Først må vi vite hva lengden, bredden og høyden er. Lengden er 25 m, bredden er 45 m og høyden er 50 m. Da begynner vi å regne ut overflaten. Først ganger vi lengden med bredden, og så gange det med 2. Altså 25 m gange 45 m gange 2, da får vi 2250m². Og så ganger vi lengden med høyden og så ganger det med to. Det blir 25 m gange 50 m gange 2= 2500m². Så ganger vi bredden med høyden og ganger det med 2. 45 m ganger 50 m gange 2=4500m² . Da addere vi tallene, 2250m² +2500m² +4500m² =9250m². Overflaten av Triumfbuen er altså 9250m².

Siden vi vet hva lengden, bredden og høyden er til Triumfbuen, så kan vi like gått måle volumet til Triumfbuen. Da tar vi bare lengden gange bredden gange høyden. Da tar vi 25 m gange 45 m gange 50 m. Da vil svaret bli 56250m(kubikk). Volumet til Triumfbuen er altså 56 250 kubikkmeter.

 

17. mars skal jeg stå opp klokken 10:00, og jeg skal vær i flyplassen klokken 11:00. Rundt 18:10 er jeg i Paris, jeg skal til hotellet: Hotel Median Roissy CDG Aéroport. Det koster rundt 2700 kr for hotellet for de nettene jeg skal vær der.

Jeg har sett på kartet at det bare er cirka 5 kilometer fra hotellet til Eiffeltårnet. Hvis det er pent vær og god sikt, kan man faktisk se 67km utover Paris. Eiffeltårnet er 300meter høy, men hvis man tar med TV-antennen da er eiffeltårnet 321 meter høy. Eiffeltårnet har også blitt reprodusert i mange andre land f.eks. i Japan og USA. I Japan har vi Tokyo-tårnet. Tokyo-tårnet er litt høyere enn Eiffeltårnet, Tokyo-tårnet er rundt 12 meter høyere enn Eiffeltårnet(Hvis man tar med TV-antennen på Eiffeltårnet). Man kan si at forskjellen mellom Eiffeltårnet og Tokyo-tårnet er 1,04:1.

Det er ikke så langt fra Eiffeltårnet til Triumfbuen, så jeg har tenkt å dra der også på samme dag. Det er rundt 3km fra Eiffeltårnet til Triumfbuen, så det er litt langt å gå. På veien til Triumfbuen, tenkte jeg å gå rundt gaten Champs Elysees. Her er det kinoer, kafeer og motebutikker. Jeg har tenkt å kjøpe noe suvenirer her. Kanskje bruke rundt 200 Euro, på presanger til venner og familie.

På nettet stod det også at det er noen gode typer mørksjokolade. De er inni bokser. Det er en kvadratisk boks. Alle fire sidene er på 10 cm. Da prøvde jeg å finne omkretsen og arealet. Da begynner jeg med å regne ut omkretsen. Å regne ut omkretsen på denne sjokolade boksen er kjempelett. Man addere alle sidene sammen, altså 10cm+10cm+10cm+10cm=40cm. Omkretsen til denne sjokolade boksen er altså 40 cm. Nå skal vi regne ut arealet til denne boksen her. Da tar vi bare den ene siden og gange det med den andre siden. Altså man tar bredden gange lengden. Da er det 10cm gange 10cm=100cm². Arealet til denne boksen er 100cm².

Jeg har ihvertfall planlagt turen slikt, og håper også at turen vil bli gjennomført slik.

Kilden for bildene mine er: wikipedia

Kilden for faktastoff om Paris er: dinstorbyguide.no/

 

Jeg er 100% sikker på at det er tusenvis av skrivefeil, men det jeg lurer på er om at dette er nok matte? Lurer på om det innholdt nok matte i Turen til Paris.

 

Under framføringen skal jeg først bruke tavlen, for første delen.

Turen til Paris starter med en PowerPoint, men så skal jeg bruke tavlen igjen når jeg skal regne ut overflaten til Triumfbuen

 

Håper noen gidder å lese gjennom dette her.

Mvh. NeverHome!

Endret av NeverHome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så bra ut det her for meg! Har selv aldri hatt muntlig matte selv da, men kommer nok til å ha det en gang i vgs nå.

Hvilken klassegrad er dette?

Og så tenkte jeg kanskje at det blir litt for lite matte i den turen? Kanskje litt mer utregning av kostnader? Som sagt har selv ikke hatt dette, så jeg har ikke noe erfaring da. Uanset så synes jeg hele oppgave er utrolig bra og første del er det bra forklaring på likninger!

 

Og så la jeg merke til en liten ting..:

Målestokken var på 1:200 000. Altså 1 cm på kartet er 200 000 meter i virkeligheten.

Når målestokken er på 1:200 000, blir ikke det at 1cm på kartet = 200 000cm i virkeligheten. Ikke meter altså. Da blir det 1cm på kartet = 2000meter i virkeligheten.

 

Uanset bra oppgave :thumbup:

 

mvh

Suder

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

lurer på en ting. Vi skal snart ha muntlig eksamen(om 4-5 uker) og det jeg lurer på er om at vi får oppgaver i matte muntlig, eller kan vi liksom si hva vi vil, altså at det dreier seg om matte??

 

lurer på en ting. Vi skal snart ha muntlig eksamen(om 4-5 uker) og det jeg lurer på er om at vi får oppgaver i matte muntlig, eller kan vi liksom si hva vi vil, altså at det dreier seg om matte??

Lenke til kommentar

oki, husker da jeg kom opp til matte muntlig eksamen i 10ende. Gikk meget bra selvom jeg og gruppa krangla hele tida hehe. :) De to jentene i gruppa valgte til slutt å gjøre det på sin måte, og jeg på min, og fikk også påvirket kompisen min litt. Jeg fikk 6er, kompisen min fikk 5er og jentene fikk 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...