Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå begynner det vel å bli på tide med en ny prisjustering på bredbånd i Norge?

Jeg fant nettopp ut at tilbudspris i England er en brøkdel av hva vi betaler her.

Se f.eks på ISP O2 som leverer 16Mbit for 10 eller 15£ som tilsvarer fra 104.- kr pr måned.

Greit at prisnivå og infrastruktur er større her, men 3-5 ganger høyere pris?

NGT kjørte akkurat en kort kampanje med ADSL2+ til 240kr og jeg er temmelig sikker på at de ikke selger med tap. Får håpe at innføring av EuroDocsis 3 vil presse hastigheter opp og priser ned når GET & Co får på plass ny hardware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare prisnivå og geografi som bestemer, men også innbyggertall. Norge er et lte, en veldig spredt land.

Det er ikke sikkert at O2 leverer 16Mbit i hele England, men kun i de større byene der de enkelt kan selge tilkobling til flere millioner personer - i motsetning til Norge der det koster mye mer å drifte et slikt nett for et titalls tusen personer.

Alt i alt synes jeg prisnivået vårt er greit, tatt i betraktning. Derimot er det råttent at Telenor har monopol på kobberlinjene.

Lenke til kommentar

Merk at så godt som alle nettlevrandører i England opererer med såkalte "FUP" (fair use policy), som ofte tilsier stenging/struping av P2P-trafikk og annen styggedom. I tillegg er det vanlig med nedlastingskvota og tilleggskvota for "peak-time"-bruk (fra 15:00 til ut på kvelden). Jeg har en del bekjente i England, og samtlige klager på meget dårlige bredbåndsforhold. Når jeg forteller om bredbånd i Norge, som for det aller meste tillater fri bruk i alle retninger (P2P, ingen kvoter etc), blir de rent sjokkerte. Det er også verdt å merke seg at ADSL2 er svært dårlig utbygd i England.

Så selv om prisene kanskje ser fristende ut, er det mange andre faktorer som drar Britisk bredbånd ned i søla.

Det ville vel kanskje vært bedre å sammenligne Norge med Sverige? De har svært lave priser i forhold til hva som regjerer her på berget.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Superfast broadband • Unlimited downloads

• Free UK customer service, available 24/7

Up to 16meg Unlimited usage

Fine print: Fair usage policy applies.

Litt vanskelig å si hva som menes, men det står jo unlimited opptil flere ganger her.

I tillegg er det BT som leverer linjene og det betyr vel god dekningsgrad?

Ser at prisene hos BT internet ligger over O2, men maks 260 kr med unlimited use.

Vi får se hva som skjer, men det kommer vel ikke som noe sjokk om en ISP her hjemme tar initativet til prisreduksjon om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Hvis FUP inngår, noe det gjør, så er dette i realiteten ikke "unlimited" slik man kan forstå det. Etter hva jeg forstår finnes det bare 1-2 levrandører i England som leverer faktiske ubegrensede linjer, og disse har visstnok dårlig dekningsgrad. Alle linjer levert gjennom BT har så vidt meg bekjent FUP. Jeg vil tro at denne marketsføringen ikke ville vært lovlig her i landet, da den er svært misvisende. Hva som faktisk inngår i FUP er visst litt forskjellig fra levrandør til levrandør, men det inngår en begrensning i hvor mye data du faktisk kan overføre daglig uten å få reaksjoner. Jeg kjenner personlig flere som har fått strupet linja ned på grunn av "hard" bruk. Jeg adiministerer et større utelandsk hardware-forum, og ingen andre enn engelskmennene klager mer over internettforholdene sine.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

"unlimited use" betyr vel berre at ikkje det er noko nedlastningskvoter. Og det har berre telenor forsøkt seg med ein gong for lenge sidan.

"Fair usage policy applies" virker jo som ein værre deal enn å betale dobbelt for noko som har virkeleg "free usage"

Lenke til kommentar

Det virker å være en ganske variabel og skjult praksis rundt fair usage.

BT virker å ha en grense på 30GB, men om dette stemmer i alle tilfeller vet jeg ikke.

Det verste er jo at de skriver unlimited uten å overholde det de skriver...

(2008-03-04 12:25:00) by Cyclone

Quote: Originally Posted by rulocal Do 02 have any download limits/FUP? Before I ordered the O2 20meg package I rung them and asked that question. They told me I can download as much as I want. Im downloading about 80-90gb a month and Ive not had any warnings from them at all. Highly recommended!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...